انتشار فراخوان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون/ برگزاری «قصه ۹۰ ثانیه» با موضوع‌های جدید

فراخوان بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با شعار «آینده ساختنی است» و با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها،ایثار و از خودگذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی) منتشر شد.
کد خبر: ۴۵۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱ - 10April 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

بر این اساس، فرآیند اجرایی جشنواره از ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده و مرحله پایانی آن در آذر امسال و هم‌زمان با شب یلدا برگزار خواهد شد.

برگزاری بخش‌های قدیمی با رویکردی جدید

بخش ملی شامل اجرای زنده (مجازی) قصه‌گویی از سوی دختران و پسران (۱۲ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (۱۸سال به بالا) و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در سه بخش «قصه‌هایی برای کودکان»، «قصه‌هایی برای نوجوانان» و «قصه‌هایی برای بزرگسالان» و بخش بین‌الملل شامل رقابت صحنه‌ای (مجازی) قصه‌گویان برگزیده‌ی ۲۲ دوره جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی یا بین‌الملل، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور و قصه‌گویان منتخب سایر کشورها، دو بخشی است که همانند گذشته و با تغییراتی جزیی برگزار خواهد شد.

معرفی «قصه‌گوی برتر» کشور برای نخستین‌بار

بر اساس آنچه در فراخوان منتشر شده در جشنواره بیست‌وسوم، دو بخش جدید با نام‌های «قصه‌گوی برتر» و «پادکست» به جشنواره اضافه شده است. قصه‌گوی برتر، رقابت حرفه‌ای‌های حوزه‌ی قصه‌گویی است و با شکل و شمایلی متفاوت از سایر بخش‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که در آن تنها افرادی می‌توانند شرکت کنند که بر اساس جدول امتیازات مشخص شده، امتیاز لازم را در حوزه‌های مختلف به دست بیاورند.

برگزیده شدن در حداقل ۳ دوره از جشنواره‌های قصه‌گویی کانون در سطح ملی یا بین‌الملل یا جشنواره‌های معتبر قصه‌گویی بین‌الملل، سابقه حداقل ۵ اجرای قصه‌گویی به صورت حرفه‌ای در رسانه‌ی ملی، فعالیت مؤثر اجتماعی در رخداد‌های قصه‌گویی، همکاری با خیریه‌ها، ویژه‌برنامه‌ها و...، سابقه تدریس قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های معتبر، فعالیت‌های علمی‌پژوهشی و تالیف در حوزه قصه‌گویی و گذراندن بیش از ۸۰ ساعت دوره‌ی آموزش قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا مراکز آموزشی معتبر مواردی است که هر کدام امتیاز منحصر به خود را دارند و قصه‌گویان متقاضی شرکت در بخش «قصه‌گوی برتر» باید حد نصاب امتیاز را در این موارد به دست آورند.

انتشار فراخوان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون/ برگزاری «قصه ۹۰ ثانیه» با موضوع‌های جدید

در این بخش، قصه‌گویان در مرحله اول از میان متون مشخص شده از سوی دبیرخانه جشنواره سه اجرا برای گروه‌های مختلف سنی مختلف خواهند داشت و در صورت کسب امتیاز لازم به مرحله بعدی راه می‌یابند که در آن قصه‌گویان باید یک قصه را که به صورت قرعه‌کشی مشخص شده است در کنار دیگر قصه‌گویان اجرا کرده و یک اجرا نیز به صورت بداهه خواهند داشت.

یک بخش جدید برای علاقه‌مندان به «پادکست»

پادکست هم به عنوان یک بخش نوپا در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، فرصتی تازه برای آن دسته از علاقه‌مندان به قصه‌گویی است که می‌خواهند از طریق ابزار‌های نوین به ترویج این هنر بپردازند. پادکست قصه‌گویی که همان روایت قصه در قالب یک فایل صوتی با مجموعه‌ای از افکت‌هاست، پادکست درباره‌ی قصه‌گویی (پادکست مستند قصه‌گویی) که به موضوع‌های تحقیقی و مستند همچون خاستگاه قصه‌ها، معرفی قصه‌گویان برتر و چهره، تاریخچه قصه و قصه‌گویی، معرفی فعالان توسعه و ترویج هنر قصه‌گویی و... با استفاده از مصاحبه، میزگرد، صدا‌های منتشر شده و خوانش بخشی از کتاب اختصاص دارد و پادکست قصه‌های بومی و فولکلور (پادکست پژوهشی) که با هدف شناخت و معرفی قصه‌ها و قصه‌گویان بومی، محلی و فولکلور برگزار می‌شود سه شاخه اصلی این بخش هستند که متقاضیان می‌توانند برای شرکت در آن‌ها اعلام آمادگی کنند.

برگزاری «قصه ۹۰ ثانیه» با موضوع‌های جدید

امسال و برای سومین مرتبه، مسابقه قصه ۹۰ ثانیه با عنوان «قصه زندگی من» در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار خواهد شد. بر اساس آنچه در فراخوان مورد اشاره قرار گرفته «من و کرونا» که روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، روایت زندگی در روز‌های قرنطینه و روایت مهربانی و همدلی با دیگران و... است و همچنین «دیروز غرورآفرین، فردای افتخارآفرین» که روایت جان‌فشانی‌های سربازان و رزمندگان انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای و قهرمانان حوزه علم و دانش است دو محور موضوعی بخش ۹۰ ثانیه‌ای است که در آن تمامی گروه‌های سنی امکان شرکت را دارند.

یادآور می‌شود مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها