دستاورد‌های هسته‌ای که امروز رونمایی شد؛

آغاز گازدهی به سانتریفیوژ‌های نسل جدید در نطنز

در پانزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و با دستور رئیس جمهور گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی سازی نطنز انجام و همچنین تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-۹ آغاز شد و مرکز مونتاژ سانتریفیوژ‌های نسل جدید هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۴۵۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ - 10April 2021

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، مراسم پانزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای امروز (شنبه) با حضور حسن روحانی رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

سازمان انرژی اتمی پیش از این اعلام کرده بود که همزمان با پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، ۱۳۳ دستاورد جدید هسته‌ای رونمایی، افتتاح و راه اندازی خواهد شد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم امروز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه به رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، طرح‌های مختلف در حوزه‌های علوم و فنون هسته‌ای با قدرت پیگیری شده، گفت: ضمن پایبندی به قوانین بین‌المللی و تعامل با جهان درصددیم بر دستاورد‌های هسته‌ای بیفزاییم.

کدام دستاورد‌ها رونمایی شدند و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند؟

طراحی، ساخت و راه‌اندازی فاز دوم واحد‌های تولید صنعتی ترکیبات دوتره در مجتمع آب سنگین خنداب اراک؛ افتتاح و بهره‌برداری از اورژانس پرتویی، سوانح و سوختگی اراک؛ بهره‌برداری از شش طرح فناوری هسته‌ای در عرصه غنی سازی در نطنز؛ طراحی، ساخت و بهره‌برداری از لیزر‌های دیسک پنج کیلووات و ۱۰ کیلووات فیبر؛ افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی ایران در تهران؛ افتتاح مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو قم، کسب دانش و تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی مورد نیاز در کیت غربالگری نوزدان؛ تولید نیمه صنعتی غناسنج آنلاین هگزافلوراید اورانیوم؛ تولید چهار رادیودارو درمانی و تشخیصی؛ طراحی و ساخت دستگاه اسپین تست؛ ساخت و مونتاژ نمونه اول ماشین سانتریفیوژ IR۹S و IR۹IB و طراحی و ساخت لیزر پرینت سه بعدی فلزات از جمله طرح‌هایی بودند که امروز به دستور رئیس جمهور افتتاح شدند.

گفتنی است، این دستاورد‌ها در استان‌های اصفهان، مرکزی، البرز، تهران و قم رونمایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

همچنین گازدهی زنجیره کامل ۱۶۴ ماشین سانتریفیوژ نیمه صنعتی IR۶، گازدهی فاز اول ۳۰ ماشین زنجیره شاهد سانتریفیوژ IR۶S با توان جداسازی؛ تجهیز و راه‌اندازی خط تولید ماشین‌های نسل جدید در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز)، آغاز تست مکانیکی ماشین سانتریفیوژ IR۹ با توان جداسازی، بخشی دیگر از پروژه‌هایی بودند که امروز با دستور رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از آن‌ها آغاز شد.

به گزارش فارس، همچنین امروز مرکز مونتاژ سانتریفیوژ‌های نسل جدید هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

آخرین دستاورد‌های ارائه شده صنعت هسته‌ای در سالروز ملی فناوری هسته‌ای ۱۴۰۰ در اینجا قابل مشاهده است.

طراحی، ساخت و راه‌اندازی فاز دوم واحد‌های تولید صنعتی ترکیبات دوتره در مجتمع آب سنگین خنداب اراک

مسئول این پروژه در اظهاراتی در پاسخ به سؤال رئیس جمهور عنوان کرد که از دو سال قبل مراحل مطالعاتی شروع شدند و به تدریج مراحل مطالعات و تحقیقات و طراحی و ساخت و راه‌اندازی به تدریج پیش رفت و تا امروز به مرحله راه‌اندازی رسیدیم.

وی درباره استفاده از ترکیبات دوتره گفت: تقریبا عمده مصرف محصولات تولید شده در این فاز مصرف پزشکی دارد و بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در منطقه تولید شده است.

افتتاح و بهره‌برداری از اورژانس پرتویی، سوانح و سوختگی اراک

این پروژه با زیر بنای سه هزار و ۲۰۰ متر مربع در سه طبقه با محوطه اختصاصی به وسعت پنج هزار متر مربع پیش‌­بینی و احداث شده است. این پروژه شامل بخش‌­های کاملاً مجزا منطبق بر استاندار‌های روز بیمارستانی جهت خدمت رسانی به بیماران سوانح سوختگی و پرتوی می­‌باشد. این اورژانسی شامل ۱۰ اتاق BICU (آی. سی. یوی سوختگی) یک اتاق عمل سرپایی و یک اتاق عمل با رعایت کلیه استاندار‌های مربوطه است.

در بخش پرتوی، دارای ۱۰ تخت بستری بیماران پرتوی است که قابل تغییر کاربری برای سایر مصدومان را نیز دارد. هم‌چنین این بخش دارای همه امکانات رفع آلودگی پرتوی شامل آلودگی­‌های خارجی و داخلی با استاندارد‌های بروز است.

مسئول این پروژه در توضیحاتی اعلام کرد که اورژانس در راستای برنامه ششم توسعه، احداث و تجهیز و به صورت چند منظوره برای ارائه خدمت به بیماران سوختگی و حوادث احتمالی پرتویی راه‌اندازی شده و فاز دوم بیمارستان در مجاورت اورژانس طراحی شده و به زودی فاز عملیاتی آن آغاز می‌شود. با راه‌اندازی اورژانس تمام کمبود‌های استان برطرف و با راه‌اندازی فاز دوم می‌توان به استان‌های همجوار هم خدمت رسانی کرد.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای ساخت، تجهیز و راه‌اندازی این پروژه نزدیک به هزار میلیارد ریال بوده است.

روحانی درباره ظرفیت این بیمارستان سؤال کرد که مجری پروژه توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: اتاق‌هایی که مربوط به حوادث پرتویی است، شرایط ساخت و تجهیزات آن با سوختگی ساده متفاوت است و مطابق با استاندارد روز دنیا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. البته همزمان قابلیت استفاده برای سایر بیماران را نیز دارد. این بیمارستان شبیه سایر بیمارستان‌های سوانح و سوختگی است.

آغاز عملیات گازدهی به ماشین‌های جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی سازی نطنز

آغاز گازدهی فاز اول ۳۰ ماشین زنجیره شاهد سانتریفیوژ IR۶S از جمله مواردی بود که امروز انجام شد.

صحه گذاری آرایش زنجیره شاهد ماشین IR۶s، صحه گذاری عملکرد ماشین IR۶s در زنجیره شاهد و بررسی پارامتر‌های فرآیندی ماشین IR۶s در زنجیره شاهد از دیگر مواردی بود که شروع شد.

لازم به ذکر است، مسئول پروژه در تأسیسات غنی سازی نطنز در پاسخ به پرسش رئیس جمهور که پرسید اگر بخواهیم یک ماشین را برای زنجیره صنعتی را راه‌اندازی کنیم کدام را انتخاب می‌کنید؟ اظهار داشت: با توجه به تست‌های مختلف سانتریفیوژ IR۶ با توجه به تمام فرآیند‌ها به لحاظ پایداری مکانیکی و ... بهترین ماشین برای صنعتی شدن است. اطمینان می‌دهم توانمندی همه ماشین‌ها در داخل قابل لمس و مشاهده است و بدون اتکا می‌توانیم آن‌ها را صنعتی کنیم.

تجهیز و راه­اندازی خط تولید ماشین‌­های نسل جدید در مجتمع شهید احمدی ­روشن نطنز

گفتنی است در سال ۱۳۹۴ مرکز مدرن سانتریفیوژ ایران مطابق استاندارد‌های جهانی ساخته شده و به بهره‌برداری رسید. در تیرماه ۱۳۹۹ طی یک اقدام تروریستی قسمتی از زیرساخت‌­های این مرکز تخریب شد که بلافاصله با مجاهدت شبانه روزی مدیران جهادی در کمترین زمان ممکن، تمامی ظرفیت‌­ها و تجهیزات موجود بهینه سازی شده و مرکز جدید مونتاژ ماشین‌­های سانتریفیوژ جهت تولید آماده بهره‌­برداری شد. با این اقدام که در آن از تمام توان بومی سازی کشور استفاده شده، از این به بعد تولید ماشین‌­های سانتریفیوژ جدید بدون وفقه انجام خواهد شد و کوچک‌ترین اخلالی در این روند وجود نخواهد داشت.

گفتنی است همزمان با سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای، نمایشگاه دستاورد‌های صنعت هسته‌ای نیز بر پا شده است.

حسن روحانی رئیس جمهور به همراه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، محمود واعظی و سورنا ستاری از نمایشگاه دستاورد‌های صنعت هسته‌ای به مناسبت سالروز ملی فناوری هسته‌ای ۱۴۰۰ بازدید کرد.

پیش از این اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود که همزمان با پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، ۱۳۳ دستاورد جدید هسته‌ای رونمایی، افتتاح و راه اندازی می‌شود.

در اطلاعیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: با تلاش شبانه روزی کارکنان و متخصصان صنعت هسته‌ای کشور، صرفاً طی یک سال گذشته ۱۳۳ دستاورد جدید ممیزی شده در حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای از جمله کوانتوم، غنی سازی، آب سنگین و ترکیبات دوتره، رادیو دارو، لیزر و ... با موفقیت حاصل شده که این دستاورد‌ها در قالب نمایشگاه و ۱۱ مورد آن به صورت ویدئو کنفرانس و هشت مورد از آن‌ها توسط رئیس جمهور در ۲۱ فروردین به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی، افتتاح و راه اندازی خواهد شد.

۲۰ فروردین ۱۳۹۹ چهاردهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای بود و علی‌اکبر صالحی از ۱۲۲ دستاورد جدید این سازمان در طول سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت با توجه به شیوع ویروس کرونا، جشن این روز در فرصتی مناسب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار