یادداشت/ اکبر صفرزاده

لزوم توجه سریال‌های تلویزیون به شعار سال

نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ به «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» یک اولویت‌سنجی در راستای نیاز‌های مهم است؛ رسانه ملی در این راستا می‌تواند از ظرفیت سریال‌های تلویزیونی برای پرداختن به این مسئله مهم استفاده کند.
کد خبر: ۴۵۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 12April 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده؛ صنعت معدن یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین صنایع ایران است. بدون معدن و محصولات آن تقریبا هیچ صنعتی امکان حیات نخواهد داشت. صنعت معدن از آن درجه از اهمیت برخوردار است که می‌توان گفت شکل‌گیری تمامی صنایع ایران نیز وابسته به آن است و بدون آن و محصولاتش تقریبا هیچ صنعتی شروع نخواهد شد.

معدن سنگ، معدن گچ، معدن سیمان، معدن مس، معدن الماس، معدن طلا و... معدن همان چیزی است که به فرموده رهبر انقلاب اسلامی باید جایگزین نفت شود.

سری سوم سریال «نون. خ» دو صنعت مهم و اساسی موجود در استان کرمانشاه را معرفی کرد؛ صنعت معدن و صنعت گیاهان دارویی. توقع این بود که ما در خلال دیدن داستان‌ها و روایت‌های زیبای اهالی روستا مشکلات، موانع و یا فوائد این دو صنعت را نیز ببینیم و تا حدودی با آن آشنا شویم، اما اینگونه نشد و نویسنده و کارگردان ترجیح دادند روابط اهالی روستا و طنز‌های نهفته در دل این روابط را در اولویت قرار دهند.

کردستان و کرمانشاه ایران دارای بهترین و با کیفیت‌ترین معادن سنگ‌های ساختمانی مرمر و مرمریت هستند. افرادی که به عنوان معدنکار در این معادن مشغول به کار هستند از بهترین و زحمتکش‌ترین معدنکاران کشور به شمار می‌روند و به نوعی می‌توان گفت در کار خود نمونه‌اند.

کردستان و کرمانشاه علیرغم داشتن معادن بسیار غنی و با کیفیت سنگ‌های ساختمانی تقریبا فاقد کارخانه‌های سنگبری مجهز و مدرن است و سنگ معادن این دو استان عمدتا در دیگر استان‌های ایران فرآوری و یا به صورت مستقیم به خارج از کشور صادر می‌شود.

معدنکاران این دو استان سال‌هاست با مشکلاتی مانند جاده‌های خراب، ماشین آلات فرسوده، تامین قطعات ماشین آلات، صادرات، کمبود حمایت برخی بانک‌ها از صنعت معدن و ... مواجه هستند و بدتر از همه اینکه تقریبا تمامی معدنکاران در طول سال علاوه بر پرداخت مالیات مبلغ قابل توجهی را به عنوان حقوق دولتی معدن پرداخت می‌کنند، اما در بسیاری از موارد حتی یک ریال از این حقوق دولتی معدن به شهر یا روستایی که معدن در آن واقع شده باز نمی‌گردد و مردم آن شهر یا روستا از منافع مادی آن معدن منتفع نمی‌شوند.

به دلیل نواقص بسیار زیادی که در قانون معدن وجود دارد و یا به دلیل اجرا نشدن برخی قوانین، روستا‌ها یا شهر‌های معدنی ایران به جای آنکه ثروتمندترین شهر‌ها یا روستا‌های ایران باشند تقریبا فقیرترینند.

ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان، حدود هفت درصد ذخایر ارزشمند معدنی جهان را در خود جای داده و در ذخایر فلزی و غیرفلزی بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. به‌زعم کارشناسان یکی از دلایل غیرفعال و ناامن بودن این بخش در سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی وجود انبوهی از قوانین و مقرراتی است که به جای تسهیل و تقویت امور معدنی نقش دیوار را در این بخش اقتصادی بازی می‌کنند. در بخش معدن در حدود ۱۰۸۳ قانون و احکام غیر ضرور یا منقضی و در عین حال بدون اعتبار وجود دارد.

در طول سال‌های گذشته به دلیل عدم توجه برخی مسئولین به استان‌های مرزی کشور، مردم این استان‌ها در محرومیت و تنگنا‌های اقتصادی شدیدی قرار گرفته اند و برخی از آن‌ها علیرغم میل باطنی شغل «کوله بری» یا «سوخت بری» را پیشه خود کرده‌اند.

محبوبیت سریال «نون. خ» در کنار محرومیت مردم کردستان و مشکلات و موانع اقتصادی که بر سرراه این مردم قرار دارد رسالتی مضاعف را برای سعید آقاخانی تعریف می‌کند. او همانطور که در سری دوم سریال «نون. خ» نشان داد نمی‌تواند نسبت به رنج مردمش بی تفاوت باشد و امیدواریم با همان جدیتی که مشکلات مردم زلزله زده را به نمایش گذاشت این بار با جدیتی مضاعف مشکلات صنعت و تولید کرمانشاه و کردستان را به نمایش بگذارد.

نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ به «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» یک اولویت‌سنجی در راستای نیاز‌های مهم کشور است؛ رسانه ملی در این راستا می‌تواند از ظرفیت سریال‌های تلویزیونی برای پرداختن به این مسئله مهم استفاده کند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار