نامه یک ناشر به وزیر ارشاد: تعطیلی کتابفروشی‌ها، غیر کارشناسی است

مدیرعامل به‌نشر در واکنش به تعطیلی ۱۰ روزه اصناف در پی شیوع کرونا به وزیر ارشاد نوشت: کتاب‌ها و کتابفروشی‌ها، خونِ فرهنگ و آگاهی در رگ‌های اجتماع است و تعطیل کردن کتابفروشی‌ها با صادر کردن چند بخشنامه شتاب‌زده و غیر کارشناسی، مرگ جریان پویا و با نشاط فرهنگ و آگاهی را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۴۵۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ - 11April 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «حسین سعیدی» مدیرعامل به‌نشر در پی تعطیلی ۱۰ روزه اصناف به دلیل شیوع کرونا نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشت.

این نامه را در ادامه می‌خوانید:

بسمه تعالی

بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید. همان خدایی که انسان را از خون بسته به وجود آورد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است. همان پروردگاری که به وسیله قلم تعلیم داد.

جناب آقای دکتر سید عباس صالحی وزیر معزّز و فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی

با تقدیم سلام و احترام

در لحظه تلاقی پیامبر و جبرئیل، نقطه آغاز رسالت حضرت ختمی‌مرتبت بر مبنای خواندن شکل گرفت و اعجاز او در سراسر قرون و اعصار، کتاب بود که مردمان بخوانند و در آیات آن اندیشه کنند و کیست که امروزه مطالعه و افزایش آگاهی ناشی از خواندن را به حال جوامع و احوالات شخصی و اجتماعی انسان‌ها مفید نداند؟

در شرایطی که ویروس همه‎گیر کرونا، ارتباطات انسانی و احوالات شخصی، اجتماعی و اقتصادی همه جوامع را تحت تاثیر اثرات مرگبار خود قرار داده است و در کنار آن بی تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌های برخی از مدیران، مهار این بلیّه را سخت‌تر می‌نماید، باید به دنبال راهی بود تا به آرامش و رشد افراد جامعه در این وضعیت به خصوص یاری رساند.

استقبال خیره‎کننده و غافلگیرکننده ایرانیان از اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اقبال زیاد مردمی به طرح‌های فصلی فروش کتاب، مراجعات فراوان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی به کتابفروشی‌ها و نیز رشد بی سابقه اقبال به کتاب‌های الکترونیک در یکسال اخیر در سال گذشته نشان داد که مردم کشور عزیزمان، علیرغم همه فشار‌های اقتصادی و تنگنا‌های مالی، در این شرایط کتاب را برای پر کردن اوقات خود و راهی بی خطر برای سلامت روح و روان برگزیده اند و طبیعی است که زیرساخت‌های موجود در فضای مجازی، هرگز نمی‌تواند جایگزین فروشگاه‌های کتاب باشد.

در مقابل این چنین پیام‌های روشنی که استقبال از کتاب و نیاز به مطالعه را فریاد می‌زند، تصمیم به تعطیلی کتاب فروشی‌ها، غیر کارشناسی و به دور از مصلحت تلقی می‌شود. زیرا همچنان که گوشت و نان و سبزی، مورد نیاز مردم است و کالای ضروری محسوب می‌شوند، کتاب نیز که نقشی راهبردی و اساسی در سلامت روح و رشد معنوی افراد دارد، ضروری و بدیهی تلقی میشود.

کتاب‌ها و کتابفروشی‌ها، خونِ فرهنگ و آگاهی در رگ‌های اجتماع است و تعطیل کردن کتابفروشی‌ها با صادر کردن چند بخشنامه شتاب زده و غیر کارشناسی، مرگ جریان پویا و با نشاط فرهنگ و آگاهی را به دنبال خواهد داشت.

صرف نظر از لطمات اقتصادی جبران ناپذیر ناشرین که همانند همه صنوف در یکسال گذشته متضرر شده اند، به نظر میرسد عدم توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و کتاب فروشی در شرایط فعلی، به حال هیچ کس مفید و مطلوب نباشد. در چنین شرایطی از حضرتعالی که همواره دغدغه فرهنگ این مرز و بوم را داشته اید و از هیچ تلاش و کوششی در جهت خدمت به اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران دریغ نکرده اید، خواهشمندم این‌بار نیز، چون همیشه در کنار اصحاب نشر و کتاب از ستاد ملی کرونا پیگیر بازگشائی کتاب‌فروشی‌ها در این روز‌های ابتدائی سال باشید.

بدیهی است که مخاطبان کتاب و کتابفروشی‌ها، افراد فرهیخته و آگاهی هستند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند خریدی امن و مطمئن در فضا‌های بهداشتی و ضدعفونی شده کتاب فروشی‌ها داشته باشند.

در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام، از خداوند بزرگ مسالت می‌نمایم که بلا و بیماری را از آحاد مردمان شریف کشورم دور و این ویروس را ریشه کن کند و مسئولین و خدمتگزاران به مردم را در پناه خود سلامت بدارد و به ایشان توفیقات بیش از پیش عنایت کند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار