رئیس حوزه هنری مطرح کرد؛

هنر انقلاب بی‌موضع نیست/ حوزه هنری مکلف و موظف به حمایت از هنر انقلاب است

محمدمهدی دادمان با تاکید براینکه هنر انقلاب بی‌موضع نیست، گفت: حوزه هنری موظف و مکلف فراهم آوردن بستر حمایت از هنر انقلاب است.
کد خبر: ۴۵۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰ - 12April 2021

هنر انقلاب بی‌موضع نیست/ حوزه هنری مکلف و موظف به حمایت از هنر انقلاب استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در آیین انتخاب چهره سال هنر انقلاب با بیان‌ اینکه حوزه اندیشه و هنر اسلامی در هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریان‌ساز بود، اظهار داشت: یک کانون اجتماع مهم هنرمندان انقلاب برای خلق نمونه‌های برجسته هنری و محلی برای گفت‌وگو میان اندیشه دردمند و هنر متعهد، و بستری برای رشد هنر انقلابی بوده است.

وی رشد هنر انقلاب اسلامی را مستلزم رشد توأمان ایده خلاق هنری و پرورش هنرمند متعهد دانست که اگر یک ایده هنری پیشرو در فرم و مضمون امکان رشد یابد، سنت‌های هنری انقلابی اصیل و در عین حال نو متولد می‌شود.

رئیس حوزه هنری افزود: یک ایده هنری نو از آمیختگی فرم و مضمون و از هم آغوشی ذوق و اشراق متولد می‌شود. ایده‌های هنری پخته، رشید و بالغ، می‌توانند در قامت یک سنت تازه هنری رخ نمایند، آنگاه که با نوآوری در محتوا یا خرق قالب یک جریان هنری نوین در عرصه‌ای پدیدار می‌شود. زایش، رشد و بلوغ هنر و ادبیات پایداری را از این منظر بررسی کنیم، آنجا که انسان انقلاب اسلامی به مثابه سوژه‌ای بکر مورد توجه قرار گرفته، مفهوم محوری شهادت، قلب هنرمند متعهد را از آن خود ساخته و یک سنت زنده و نوی هنری و ادبی تعیّن می‌یابد.

دادمان تصریح کرد: ماهیت هنر و فرهنگ ایجاب می‌کند که پرورش هنرمند را در میدان عمل و کنش هنری جست‌وجو کنیم، نه در جهان علم و در مدرس و مشغول آموزش. زیست هنرمند بستر اصلی رشد اوست، نه کلاس‌های آموزشی.

رئیس حوزه هنری با تاکید براینکه رشد، اساساً از جنس سلوک است و آموزش در خوش‌بینانه‌ترین تقریر لوازمی در کوله‌بار سالک، ادامه داد: سالک باید بیش از همه عازم باشد، اهتمام بر نهضت کند، مرشدِ راهی یابد و پای در مسیری گذارد.

وی خاطرنشان کرد: هنرمند مکتبی و متعهد نیز در مواجهه‌ی هنری حقیقی با مسئله واقعی مکتب و نهضت، در میان خلق اثر به قصد اثر بر مخاطب خود و در زیست مجاهدانه و مؤمنانه‌اش پرورش می‌یابد.
میوه باغستان حوزه هنری در این تقریر باید هسته‌ هنری و فرهنگی باشد.

دادمان افزود: هسته هنری و فرهنگی یک هویت جمعی رشدیافته و قائم به خویش بوده که هدف خود را در زیست‌بوم هنر انقلاب شناخته و بدون هضم شدن در ساختارهای بروکراتیک به دنبال تحقق آن است.

رئیس حوزه هنری گفت: هسته هنری خالق، حامل، قوام‌بخش و رشد دهنده یک سنت هنری اصیل و انقلابی است. هنر انقلاب اسلامی در محیطی آکنده از مضنون رشد کرده و به زایش سنت‌های هنری بدیع و اصیل نائل می‌شود.

وی ادامه داد: به تعبیر دقیق‌تر سنت‌های هنری به مضمون گره‌ خورده و در زمین اندیشه ریشه دارند، ور نه که ایده‌ای فرم‌زده و برآمده از فنانگی است. مضمون نه آن پیام‌های شعارزده و تهی‌مغز است که بوقچی‌های این‌طرفی و آن‌طرفی با پژواک پر تکرار آنها گوش فلک را کر کرده و فضای اجتماعی را اشباع؛ و نه آن حرف‌های صد من یک غاز بی‌خاصیتی است که به رنگ و لعاب فن و مشاطه قریحه فروشان سرخاب سفیداب کرده و به نامِ نامیِ معنا بر جامعه عرضه می‌شود.

دادمان تصریح کرد: مضمون دُر نایابی است که باید آن را در خطوط درگیری یک جامعه انقلابی جست. مضمون همان آنی است که جان‌ها و ذهن‌های متعهد در مواجهه حقیقی با مسائل واقعی جامعه خود یا در سلوک انسانی خویش ادراک و اشراق می‌نمایند و اگر این جان مُدرک، اهل فرهنگ و هنر باشد، شهود خود را در کالبد اثری فرهنگی یا هنری به بروز و ظهور خواهد رساند.

وی گفت: هنر آمیخته به مضمون بی‌جهت، گرد، بی‌خاصیت، فارغ از جهان پیرامون خود و در یک کلام بی‌موضع نیست. هنر در مدرسه‌ی عشق نشان‌دهنده‌ی نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخ‌کامی گرسنگانِ مغضوب قدرت و پول است.

رئیس حوزه هنری اظهار داشت: هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند. به تعبیر حضرت امام، تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان‌خواران شرق و غرب و در رأس آنها شوروی و آمریکا را بیاموزیم.

رئیس حوزه هنری پس از قرائت متن سخنرانی خود گفت: اگر به این تقریر قائل باشیم در واقع رشد هنر انقلاب در تقاطع سه‌گانه کنش مجاهدانه هنرمند، تأملات اندیشمندانه او و زیست مومنانه‌اش رقم می‌خورد و حوزه هنری موظف است و مکلف است تنها به فراهم آوردن این بستر و حمایت کردن این مسیر که ان‌شاءالله موفق شود.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار