یادداشت/ علی عبدالصمدی

رمضان؛ موسم بهار قرآن و هنگامه‌ی شکفتن گل بندگی پروردگار

رمضان فصل بهار قرآن و نزول کلام‎الله مجید بر قلب مبارک پیامبر گرامی اسلام و هنگامه‌ی شکفتن گل بندگی پروردگار است.
کد خبر: ۴۵۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 14April 2021

رمضان؛ فصل بهار قرآن و شکفتن گل بندگی حق تعالی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس _ علی عبدالصمدی؛ ماه خدا از راه رسید. ماه ضیافت الهی؛ ماهی که در آن بر هر مسلمانی روزه واجب می‎شود.

رمضان فصل بهار قرآن و نزول کلام‎ الله مجید بر قلب مبارک رسول‎الله است. ماه مبارک رمضان هنگامه‌ی شکفتن گل بندگی است. شب‌های پر فیض قدر در این ماه عزیز واقع شده‎اند.

روزه‎داری در این ماه هم نشان از عبودیت و بندگی ذات اقدس الهی و هم نمادی از به یاد فقرا و نیازمندان بودن است. انفاق و خیرات در این ماه مبارک بسیار سفارش شده است. روایت است که مولا علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در زمان افطار، وقتی با سائلی مواجه شدند، افطاری خود را تماما به آن فرد نیازمند انفاق کردند. رمضان بهترین زمان برای استغفار به درگاه الهی است. کلام الله مجید در این خصوص می‎فرماید:

«التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ.»

{آن مؤمنان} همان توبه‏‎کنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‏‎داران، رکوع ‏کنندگان، سجده‏ کنندگان، وادارندگان به کارهاى پسندیده، بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدایند و مؤمنان را بشارت ده (سوره‌ی توبه آیه ۱۱۲).

رمضان هم ماه خداست و هم ماه علی است. علی که اسوه‌ی رشادت و شهامت و در عین حال نمادی از خضوع و خشوع در برابر حق تعالی بود. علی مظهر مجسم عدل است. علی حتی در قبال قاتل خود سفارش به عدالت کرد و هرگز احساسات خود را مقدم‌تر بر عدل الهی ندانست. رمضان ماه شهادت مولود کعبه نیز هست.

رمضان امسال دومین بهار قرآن است که کشور ما مانند بسیاری از کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های اسلامی، درگیر ویروس کروناست. بسیاری از عزیزانی که در سال‌های قبل سر سفره‌های سحری و افطار در کنار ما بودند، امسال آسمانی شده اند. بسیاری از زحمتکشان کادر‌های درمانی دیگر در بین ما نیستند و جای خالیشان بر سر سفره‌های افطار و مناجات و راز و نیاز با خدا احساس می‌شود. همراه با یادی از این عزیزان امسال همه با هم زیر لب می‌خوانیم:

اللهم لک صمنا و علی رزقک افطرنا و علیک توکلنا فتقبل منا انک انت السمیع العلیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها