در نشست «خدمت یا خسارت تلویزیون» مطرح شد؛

راهبرد غلط تلویزیون در پخش «یدو» و «تک تیرانداز»/ اهمیت راه‌اندازی نهضت نقد تلویزیون

یک تهیه کننده سینما با اشاره به پخش تلویزیونی فیلم‌های «یدو» و «تک تیرانداز» پیش از اکران در سینما گفت: این اقدام صدا و سیما ضرر و خیانت کردن به سینما و برداشت پول از جیب مردم و اسراف است و دلیل این اقدام رسانه‎ی ملی رقابت با vodهاست که راهبرد اشتباهی است.
کد خبر: ۴۵۱۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ - 14April 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست مجازی «در خدمت یا خسارت تلویزیون» با تأملی بر پخش تلویزیونی فیلم‌های «یدو» و «تک تیرانداز» پیش از اکران در سینما از سوی سایت راه‎نوشت با حضور ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم تک تیرانداز، حامد بامروت‌نژاد تهیه کننده سینما و فعال رسانه‎ای، بهنام حیدری، فعال فرهنگی، احسان دهقانی خبرنگار سینمایی و با اجرای سید رسول منفرد برگزار شد.

در این نشست ابراهیم اصغری، تهیه کننده فیلم «تک تیرانداز» اظهار داشت: پخش فیلم سینمایی تک تیرانداز از تلویزیون به اصرار مدیران سازمان صدا و سیما بود، البته به نظرم تلویزیون باید برنامه‌ای برای مناسبت‌های مختلف داشته باشد تا در بزنگاه‌ها متقاضی اکران فیلم‌هایی نباشد که طبق عرف ابتدا باید در سینما پخش شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله دیگری که در اکران فیلم تک تیرانداز ما را مجاب به پخش آن از تلویزیون کرد این بود که در شرایط و محدویت‌های کرونایی و مشکلات اقتصادی، مردم چند ساعتی پای این فیلم بنشینند و فراغتی از مسائل و مشکلات داشته باشند و در کنار آن با شخصیت شهید زرین آشنا شوند.

فیلم‌های خارجی در صدا و سیما با چه قیمتی خریداری می‌شوند؟!

اصغری با بیان این که مدیران بازرگانی برای من و همکارانم شفاف کنند که فیلم‌های خارجی را با چه قیمتی خریداری می‌کنند و آیا متناسب با همین قیمت فیلم‌های ایرانی خریداری می‌شود یا خیر؟!، گفت: قیمت خرید فیلم‌های سینمایی که تلویزیون می‌دهد چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون است و این به نسبت هزینه‌های میلیاردری فیلم‌ها شاید منصفانه نباشد.

این تهیه کننده سینمای ایران افزود: در سال‌های اخیر به همه چیز تورم خورده جز قیمت خرید فیلم‌های سینمایی از تلویزیون و انتظار می‌رود که صدا و سیما به عنوان مرجع حمایت از فرهنگ و هنر این سرزمین رویه خود را در این زمینه تغییر دهد و حداقل هزینه خرید هر فیلم باید ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه تولید فیلم باشد.

رسالت صدا و سیما در برابر سینما رقابت نیست حمایت است

وی در ادامه گفت: تلویزیون رسالتش رقابت با سینما نیست، بلکه تلویزیون باید از سینما حمایت کند به خصوص سینمایی که در جهت منافع ملی گام بر می‌دارد.

در بخش دیگری از این نشست حامد بامروت نژاد، تهیه کننده سینما و فعال رسانه‌ای نیز با اشاره به صحبت‌های ابراهیم اصغری گفت: فیلمی که حداقل با دو یا سه میلیارد ساخته و بار‌ها از تلویزیون پخش می‌شود با مبلغی بسیار اندک یعنی ۱۵۰ میلیون خریداری می‌شود و این مبلغ مربوط به کمتر از یک ماه پیش است که ما فیلم منطقه پرواز ممنوع را به تلویزیون فروختیم و اگر صدا و سیما قصد حمایت دارد قیمت خرید فیلم را متناسب با نرخ روز و قیمت واقعی تأمین سازمان به روزرسانی کند.

صدا و سیما راهبرد اشتباهی در برابر vod‌ها اختیار کرده است

وی با اشاره به بحث جلسه و پخش تلویزیونی فیلم‌های یدو و تک تیرانداز پیش از اکران در سینما اظهار داشت: این اقدام صدا و سیما نخست ضرر و خیانت کردن به سینماست و برداشت پول از جیب مردم و اسراف است و دلیل این اقدام صدا و سیما به نظرم رقابت با vod هاست و آن‌ها راهبرد اشتباهی را برای این رقابت انتخاب کرده اند و این راهبرد اشتباه آن‌ها را به اینجا رسانده است.

بامروت نژاد در ادامه گفت: از منظر سرمایه گذار و با منظر اقتصادی اقدام تهیه کنندگان این دو اثر کار پر سودی بوده چرا که «یدو» با شش جایزه و هفت نامزدی در جشنواره فجر و به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر و با توجه به این که دو ارگان حاکمیتی پشت آن بودند و با فرض داشتن سینمای مناسب در اکران با وجود تمام شرابط کرونایی می‌توانست امید داشت یک میلیارد در سینما بفروشد. در اکران آنلاین هم می‌توانست به فروش متوسط یک میلیاردی برسد. در پخش VOD‌ها و تک‌فروشی‌های مجازی به راحتی تا ۶۰۰ میلیون درآمد می‌رسد. فروش حق پخش تلویزیونی به میزان ۱۵۰ میلیون تومان هم وجود داشت که با کسر حق سینمادار و توزیع کننده و پخش کننده این فیلم می‌توانست در شرایط کرونایی متوسط یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون بازگشت سرمایه از مردم و مخاطب نهایی داشته باشد.

اقدام صدا و سیما از این جیب به آن جیب بود

این تهیه کننده سینما در ادامه تصریح کرد: هزینه‌ای که صدا و سیما بابت این فیلم‌ها کرد از این جیب به آن جیب است و حتما سرمایه گذار از منظر اقتصادی با فروش فیلم به صدا و سیما برد کرده است.

صدا و سیما به خوابیدن چرخ سینما کمک کرد

وی با بیان اینکه معتقدم فروش فیلم‌ها به صدا و سیما از منظر سرمایه گذار با معیار اقتصاد سینما کار اشتباهی بوده است، گفت: فرض کنید حوزه هنری که سینما دار هم هست از یکی از این فیلم‌ها حمایت کرده بود، این جا تنها از فروش فیلم و بازگرداندن پولش سود نمی‌کند بلکه از چرخیدن چرخ سینما هم سود می‌برد و حتماً نهادی مثل حوزه هنری پیشنهاد پخش فیلمش از تلویزیون پیش از اکران در سینما را رد می‌کند چرا که چرخیدن چرخ سینما برای او مهم است و می‌گوید شاید این کار در نگاه اول به نفع من خواهد بود، اما دارم به خوابیدن چرخ سینما کمک می‌کنم و چنین پیشنهادی به حوزه هنری برای فیلم مصلحت داده شد، اما حوزه هنری قبول نکرد.

اکران آنلاین خروج مانع از به قهقرا رفتن سینمای ایران شد

بامروت نژاد در ادامه گفت: تصور کنید فیلم خروج سال گذشته به جای این که از سیر طبیعی استفاده کند با مبلغ خوبی به صدا و سیما واگذار می‌شد، اما دیگر چرخه‌ای تحت عنوان اکران آنلاین در vod‌ها را شاهد نبودیم و شاید این اتفاق رونق نمی‌گرفت و کارآمدی‌اش ثابت نمی‌شد و فیلم‌ها و سینمای ایران بیش از این‌ها به قهقهرا می‌رفتند و من معتقدم اکران فیلم یدو در همین وضعیت کرونایی می‌توانست به رونق چرخه اقتصادی سینما کمک کند و مخاطب را زنده نگه دارد و چرخه اقتصادی سینما ولو اندک، اما به حرکتش ادامه دهد.

وی تصریح کرد: از منظر اقتصاد سینما پخش تلویزیونی فیلم‌ها امری اشتباه بود، چون آقایان کانون پرورش فکری، بنیاد فارابی و انجمن سینمای دفاع مقدس شما باز هم فیلم خواهید ساخت و به این چرخه نیاز دارید و این چرخه را دارید کند می‌کنید.

اسراف سیما

بامروت نژاد با بیان اینکه، اما از منظر صدا و سیما این کار یک اسراف تام و تمام بود چرا که باید پرسید پخش این دو فیلم در عید نوروز چه مزیت نسبی دارد؟ گفت: چه فوریتی دارد که رقم ۲میلیارد و نیم هزینه‌اش بصرفد. بگذارید منظورم از شرایط ویژه و مزیت نسبی را عرض کنم. فرض کنیم آمریکا لعنت الله علیه که حاج قاسم سلیمانی را هدف قرار می‌دهد و او را به شهادت می‌رساند. سینما فیلمی با این مضمون ضدآمریکایی و تقابل با آمریکا یا پرتره‌ای از شهید سلیمانی می‌سازد. حالا می‌ارزد سه تا چهار میلیادر هم هزینه کرد تا فیلم برای پخش در روز خاکسپاری یا هفتم حاج قاسم سلیمانی روی آنتن برود. «یدو» یا «تک تیرانداز» اگر سه ماه دیگر پخش می‌شد، چه می‌شد؟ چه فوریتی داشت که اکنون برایش چنین پولی از بیت‌المال هزینه می‌شود؟ آن هم در عید که چقدر فیلم سینمایی و سریال تولیدی آماده پخش وجود دارد. چه فوریتی داشت چنین هزینه‌ای برای پخش «یدو» در ایام عید شود؟

وی با بیان اینکه پول هنگفت پخش این فیلم‌ها از جیب بیت المال رفته در حالی که می‌توانست از جیب مخاطب هزینه شود، گفت: این کار به ضرر مردم و مخاطب است. فیلمی برای پرده سینما ساخته شده است. امکان دیدن فیلم روی پرده از مخاطب سینما گرفته شده و برای مخاطبی که به سختی امید داریم به سینما بازگردد. دستمان را از برگ‌برنده‌های خود خالی می‌کنیم. پولی از سهم بیت‌المالش هدر داده‌ایم و هدیه‌ای قلابی با پول خودشان برایشان فاکتور کرده‌ایم.

بامروت نژاد با بیان این که صحبت از اکران دوباره فیلم تا حدود زیادی بلا وجه است، گفت: صدا و سیما در رقابت با vod‌ها به راهبرد غلط رسیده است و این راهبرد غلط او را به این اسراف رسانده و می‌خواست به یک برندینگ برای خود برسد که از اساس اشتباه بود و او را به مراد دلش نخواهد رساند.

اهمیت راه اندازی نهضت نقد تلویزیون

پس از صحبت‌های بامروت نژاد، سید رسول منفرد، مجری این نشست راه برون رفت از برخورد‌های سلیقگی در تلویزیون را راه اندازی نهضت نقد تلویزیون دانست و افزود: به رغم اهمیت این موضوع متأسفانه نقد تلویزیون در کشور نداریم و بعضا نقد سریال یا برنامه‌های تلویزیونی جسته و گریخته مشاهده می‌شود، اما نقد تلویزیون وجود ندارد همانند ضعفی که در زمینه نقد سینما مشاهده می‌شود و به نظرم مسئله نهضت نقد تلویزیون مقوله‌ای است که صدا و سیما نیز باید با جدیت آن را دنبال کند.

وی با بیان این که توزیع در سینمای ایران همچنان جدی گرفته نمی‌شود، گفت: سازمان تماشای سینمای ایران دلگرمی کافی را برای تولید کنندگان ایجاد نمی‌کند و در موضوع توزیع سازمان صدا و سیما می‌تواند این مسیر را تسهیل کند و بخشی از این مسئله توزیع افزون بر فعالان فرهنگی متوجه نهاد‌های فرهنگی است.

سرمایه گذاری صدا و سیما در تولید فیلم‌های سینمای ایران

ابراهیم اصغری در ادامه این نشست با بیان این که در بحث رقابت تلویزیون با vod‌ها تلویزیون می‌تواند به سرمایه گذاری در فیلم‌های سینمایی بپردازد، اظهار داشت: سالانه حدود ۱۰۰ فیلم سینمایی ساخته می‌شود و تلویزیون می‌تواند در مرحله تولید در ساخت این فیلم‌ها مشارکت داشته باشد و هزینه‌ای که بعضاً در تولید تله فیلم‌هایی بی مخاطب و فاقد جذابیت انجام می‌دهد را در این فیلم‌ها مشارکت دهد.

در فرانسه فیلم‌های سینمایی پس از دو سال از اکران حق پخش از تلویزیون دارند

در بخش دیگری از این نشست بهنام حیدری، فعال فرهنگی با بیان این که پایان نامه دوران ارشد بنده پایان نامه‌ای تحت عنوان راهبرد‌های سازمان صدا و سیما برای جهانی شدن سینمای ایران بود، اظهار داشت: منظور ما از سینما صنعت فیلمسازی در کشور است که بخشی از آن در تلویزیون صورت می‌گیرد از سریال گرفته تا تله فیلم‌ها و بخشی دیگر در سینما اتفاق می‌افتد.

این کارشناس فرهنگی، با اشاره به پیدایش سینما و پس از آن پیدایش تلویزیون در جهان گفت: سینمای ایران پس از انقلاب سایه‌ای از سینمای طاغوتی را با خود به همراه داشت و آن چنان که باید و شاید با انقلاب مأنوس نبود.

وی در ادامه تصریح کرد: تلویزیون جمهوری اسلامی قرار بوده که در داخل و خارج تصویر مطلوبی از جمهوری اسلامی ایران را ارائه کند و به خاطر نقصی که ساختار حاکمیتی ما بر سینمای ایران دارد در هیچ برهه‌ای ارتباط منسجمی بین تلویزیون و سینما شکل نگرفته است.

حیدری با بیان این که در خارج از کشور به سبب این که همیشه حمایت با سینما بوده و این سینما بوده که مخاطب داشته، دولت‌ها همواره حمایت را به سینما و صنعت فیلمسازی دادند و بعد از آن تلویزیون مطرح شده اظهار داشت: مثلاً در دهه ۴۰ و ۵۰ حضور بازیگران سینمایی در برنامه‌های تلویزیونی ممنوع بوده و یا طبق طی یک قرارداد در فرانسه فیلم‌های سینمایی پس از دو سال حق پخش از اکران حق پخش تلویزیونی دارند و قبل از این دو سال تلویزیون‌ها حق پخش آثار سینمایی را ندارند.

وی در ادامه گفت: این قانون منع دو ساله پخش از تلویزیون پیش از اکران بدین سبب است تا فیلم‌ها در مسیر طبیعی چرخه سینما حاضر شوند و زنجیره پخش سینما به درستی اتفاق افتاد و مخاطب سینمایی که از این آثار اشباع شد از تلویزیون پخش خواهند و پخش این فیلم‌ها پیش از اکران در تلویزیون سبب می‌شود تا بخش عمده‌ای از مخاطبان سینمایی رغبتی به تماشای آن نداشته باشند.

مالیات تلویزیون برای سینما

این کارشناس فرهنگی در ادامه تصریح کرد: به دلیل خصوصی بودن اکثر شبکه‌های تلویزیونی بخشی از مالیاتی که این تلویزیون‌ها می‌پردازند برای تولید فیلم‌های سینمایی است.

حیدری با بیان این که در کشور‌های دنیا اولویت با صنعت فیلمسازی است و پس از آن تلویزیون می‌تواند از این صنعت استفاده کند، اظهار داشت: در کشور ما فیلم‌های سینمایی جا پای صنعت سینما گذاشته‌اند و مطرح شدن سینما به واسطه برخی فیلم‌ها بوده، نه مسیر طبیعی که صنعت سینما طی می‌کند و آن چنان که باید و شاید ما نتوانسته‌ایم سینما را از دو بعد صنعتی و رسانه‌ای پیش ببریم.

وی با بیان این که تلویزیون در ایران به واسطه انحصاری بودنش نظارت استراتژیکی بر آن نیست، گفت: به خاطر این که فیلم‌های بسیاری در صف هستند و رقابتی که vod‌ها با صدا و سیما ایجاد کرده اند، صدا و سیما خواسته در یک حرکت تدافعی هویتی برای خود ایجاد کند و به زعم تهیه کنندگان نیز آورده خوبی برایشان داشته است.

صدا و سیما و نقش بسیج کنندگی آن

این کارشناس مسائل فرهنگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی حمایت صدا و سیما از سینما اظهار داشت: ما در تعریفی که برای صدا و سیما داریم این است که صدا و سیما نقش بسیج کنندگی بین نهاد‌ها و ارگان‌های کشور را دارد تا بتواند این ظرفیت‌ها را همگرا کند و تا به امروز مهمترین فعالیت و خدمت صدا و سیما در رابطه با سینما یک حق پخش و یا چند تیزر تبلیغاتی بوده است.

وی با بیان اینکه اگر برگردیم به مأموریت صدا و سیما که نقش مهم آن همان بسیج کنندگی است، گفت: صدا و سیما مهمترین ارگان رسانه‌ای ماست که در فضای هنری و رسانه‌ای بین‌الملل وجود دارد و تعامل جدی با تولیدکنندگان، بازار‌ها و سرمایه گذاران خارجی دارد و آیا تا به حال به این فکر کرده که چگونه می‌تواند به صنعت سینمای ایران کمک کند؟

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار