رئیس جمهور:

راه‌اندازی IR-۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخی به شرارت‌ها بود

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه «راه‌اندازی IR-۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخی به شرارت‌ها بود»، گفت: اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ اولین گام همین بود.
کد خبر: ۴۵۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷ - 14April 2021

ماه رمضان ماهی است که همه در آن احساس امنیت و آرامش می‌کنندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت اظهار داشت: راه‌اندازی IR-۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخی به شرارت‌ها بود. اگر صهیونیست‌ها بر علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ اولین گام همین بود.

دو تا دست شما را بریدیم؛ یک دست را با IR-۶ و دیگری را با غنی‌سازی ۶۰

روحانی خاطرنشان کرد: می‌خواهید در مذاکرات دست ما خالی شود، ولی دست ما پر است. دو تا دست شما را بریدیم؛ یک دست با IR-۶ و یک دست را با غنی سازی ۶۰ درصد زدیم.

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: همه باید تلاش کنیم این بار سنگینی که دشمنان ما بر روی دوش ما گذاشته‌اند یعنی تحریم و جنگ اقتصادی را پایان دهیم.

بعضی می‌گویند اردیبهشت و خرداد بریدن دست ظالم کراهت دارد

وی ادامه داد: بعضی‌ها می‌گویند باید دست ظالم قطع شود، اما نه اکنون. چرا که در اردیبهشت و خرداد ماه کراهت دارد بگذارید که به تیر برسیم آن وقت مشکلی ندارد، این حرف‌ها چیست باید دست ظالم را فوری قطع کرد. ما تیر و مرداد نداریم چرا که ظالم آن کسی است که زندگی مردم را گروگان گرفته و مردم را آزار می‌دهد و حتی در تهیه و اکسن و مواد غذایی نیز مزاحمت ایجاد می‌کند.

روحانی یادآور شد: بیش از سه سال است که این فشار‌ها بر روی مردم وجود دارد و باید دست این ظلم را قطع کنیم اگر یک ساعت هم زودتر می‌توانیم این کار را صورت دهیم باید فوراً اقدام کنیم.

وی با طرح این پرسش که ما چرا از مذاکرات می‌ترسیم؟ گفت: من نمی‌دانم این چه حرفی است و چه چیزی است که در سر ما فرو کرده‌اند که سبب شده از حرف زدن و مذاکره بترسیم مگر قرآن نمی‌گوید که با کفار هم جدال احسن داشته باشید بنابر این چرا از حرف زدن می‌ترسید و فرار می‌کنید.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما قدرتمند هستیم و نباید خود را ضعیف ببینیم تصریح کرد: فکر نکنید ضعیف هستیم به ما می‌گویند می‌دانید روبه‌روی شما چه کسی نشسته است؟ آمریکا.

با آمریکا مذاکره می‌کنیم همانگونه که در برجام سر جایش نشاندیم

وی افزود: باشد، آمریکا مگر چه کسی است؟ ما قدرتمندیم و با آمریکا مذاکره می‌کنیم همانگونه که در برجام مذاکره کردیم و آمریکا را آوردیم و سر جایش نشاندیم. بنابر این ما توانمند هستیم و اینقدر بر روی توان ما شک نکنید. بگذارید مثل ۱۰۰ روز اول تحریم‌ها را بشکنیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: بعضی‌ها می‌گویند بروید بیل بزنید و کشاورزی کنید و یک کارخانه‌ای هم دستمال کاغذی تولید کند اینگونه توانمند هستیم، بنابراین اگر بخواهیم با ابرقدرت مذاکره کنیم ناتوان هستیم این حرف‌ها غلط است ما توانمندیم، ما در تولید، تکنولوژی پیشرفته، قدرت نرم و در مذاکره توانمند هستیم و با طرف مقابل صحبت می‌کنیم و منطق داریم. ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم و سر جای خود بنشانیم.

وی یادآور شد: مگر عراق، صدام و صدامیان هشت سال با ما نجنگیدند؟ آن همه کشتار ظلم و جنایت صورت داد، اما آن زمانی هم که لازم شد مذاکره کنیم امام اجازه مذاکره را صادر کرد.

روحانی ادامه داد: ما در شهریور ماه سال ۶۷ مذاکره با عراق را در ژنو شروع کردیم و دو سال هم مذاکرات ادامه داشت و آخرش باز صدام آن نامه‌ها را به مرحوم هاشمی نوشت و ایشان پاسخ داد ما نامه جواب دادیم و علیرغم آن همه ظلم و کشتاری که از سوی صدامیان در ایران صورت گرفت نشستیم و مذاکره کردیم.

با مذاکره مشکل نداریم چرا که با منطق خود مذاکره می‌کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما با مذاکره مشکل نداریم چرا که با منطق خود مذاکره می‌کنیم، گفت: از مذاکرات وین نترسید بعضی‌ها می‌ترسند که زود این مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود و مثلا در انتخابات شکل پیدا کند. اینگونه هم نیست چرا که مذاکرات پیچیدگی‌های خودش را دارد و شما نگران نباشید.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات و حضور مردم بسیار مهم و ارزشمند است گفت: انتخابات بسیار مهم است، اما هیچ جناحی و هیچ فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد بگذارید مردم راحت باشند و زندگی کنند و تحریم‌ها برداشته شود چرا که این به نفع انتخابات حضور مردم در انتخابات و همه جناح‌ها است.

رئیس‌جمهور خطاب به جناح‌ها و دسته‌های سیاسی در کشور گفت: هیچ جناحی ضرر نمی‌کند بعضی‌ها که فکر می‌کنند ضرر می‌کنند اشتباه می‌کنند. البته ما عجله نداریم که بگوییم مذاکرات همین امروز باشد و فردا نباشد، خیر این به طرف مقابل بستگی دارد ما آماده‌ایم و حرف ما روشن است و می‌گوییم آمریکا باید به شرایط سال ۲۰۱۵ برگردد، یعنی تیرماه ۹۴. آن‌ها باید همان توافقی که در تیر ماه ۹۴ با ما داشتند را اجرایی کنند. به محض اینکه آمریکا اجرا کرد و ما دیدیم درست و عملیاتی است بلافاصله به همه تعهدات‌مان عمل می‌کنیم و مشکلی با آن نداریم.

دست دشمنان را می‌بریم

روحانی با اشاره به غنی‌سازی ۶۰ درصد در نطنز تصریح کرد: اینکه امروز اعلام کردیم IR۶ را در نطنز فعال خواهیم کرد و یا غنی‌سازی را به ۶۰ درصد خواهیم رساند، پاسخ خباثت‌های شما است. نمی‌توانید شما علیه ملت ایران توطئه و در نطنز جنایت کنید چرا که ما دست شما را می‌بریم. ما دو دست شما را با IR۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصد زدیم معلوم است که ما نمی‌ایستیم.

رئیس‌جمهور گفت: شما می‌خواهید نسبت به فناوری صلح‌آمیز ایران که تحت نظارت آژانس است اخلال ایجاد کنید، اما باز هم در چارچوب عمل می‌کنیم چرا که کار شما تروریسم هسته‌ای بوده، اما کار ما قانونی است.

وی با اشاره به پیک چهارم کرونا در کشور و دیگر کشور‌های مسلمان گفت: با یکی دو تا از رهبران کشور‌ها صحبت کرده‌ام آن‌ها هم در موج بزرگی از کرونا گرفتار شدند بعضی‌ها می‌گویند، چون عید نوروز بوده و مردم به مسافرت رفتند این اتفاقات افتاده، اما الان همه کشور‌ها گرفتارند. کشور‌هایی که عید نوروز هم نداشتند.

روحانی ادامه داد: البته ترددها، دورهمی‌ها و مراعات نکردن تأثیرگذار است، اما دنیا با یک موج جدیدی مواجه شده است و همه باید به همدیگر کمک کنیم.

اکنون وقت عمل است

رئیس‌جمهور تأکید کرد: الان وقت شعار و سخنرانی نیست بلکه وقت عمل است و همه باید عمل کنیم. البته بهداشت و درمان ما وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارند و ما قدردان آن‌ها هستیم، چون عظیم و بزرگی انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: همه مسؤولان کشور یک مسؤولیت بزرگی در سراسر کشور بر عهده دارند بنابراین باید نشان دهیم که همه اصولی که به عنوان پروتکل‌های بهداشتی گفته شده اجرا و پیاده کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: از ابتدای این مسیر کرونا روشن بوده که هرگاه پروتکل‌ها ۸۰ الی ۹۰ درصد رعایت شده اوضاع آرام بوده و هر جا رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده است شرایط به هم ریخته است؛ بنابراین اساس این است که دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم و این مقطع واکسن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ممکن است یک نفر واکسن را زده و باز مبتلا شود تصریح کرد: واکسن مصونیت بسیار بالایی از مرگ و میر می‌دهد یعنی کسی که واکسن زده ممکن است ویروس به شکلی او را مبتلا کند به عنوان مثال چند روز بیمار می‌شود و خوب خواهد شد.

حفظ جان مردم اولویت ماست

وی با بیان اینکه حفظ جان مردم اولویت ماست، خاطرنشان کرد: قطع گردش ویروس دومین اولویت ما است و در این شرایط وارد کردن واکسن کرونا به عنوان یک وظیفه است و هر شرکت خصوصی بیمارستان و مؤسسه از هر کجا که می‌تواند واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت است با ارز نیمایی وارد کند تا در بین مردم توزیع شود که البته قیمت واکسن کرونا علیرغم ارز نیمایی، حمل و نقل و مخارج و تزریق عدد بالایی نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان مسؤولیت واردات واکسن در چارچوب ستاد ملی کرونا بر عهده دارد گفت: واکسنی که وزارت بهداشت وارد می‌کند نخست باید به به کادر وزارت بهداشت تزریق و سپس افرادی که سنین بالا و بیماری زمینه‌ای دارند، اما واکسن آزاد نیز در بین مردم توزیع شود و این می‌تواند در کنترل و قطع ویروس کرونا کمک کند. چرا که واکسن اساسا در این زمینه یاری‌دهنده است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: بعضی‌ها می‌گویند دنبال ۵ الی ۶ تا واکسن نروید چرا که معتقدیم باید همه را یاری کنیم تا واکسن به بازار بیاید البته واکسن داخلی ممکن است در تابستان به دست مردم برسد هر وقت آماده شد در بین مردم توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مقطع، واردات واکسن خارجی وظیفه ماست، گفت: وزارت بهداشت مسؤولیت خودش را دارد و شرکت‌های خصوصی هم آزاد هستند این کار را انجام دهند من بار‌ها این را گفته‌ام و باز هم تأکید می‌کنم این یک وظیفه بسیار مهمی است.

لزوم نظارت بر قیمت‌ها جهت رفاه مردم در ماه مبارک

روحانی در ادامه سخنان خود از همه وزرای مربوطه خواست که با توجه به ماه مبارک رمضان برای رفاه، فراوانی مواد غذایی و کنترل قیمت اجناس نظارت‌ها و دقت‌های لازم را صورت دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ماه رمضان ماه عافیت و یسر (آسانی) است اظهار داشت: باید کاری کنیم مردم در سختی نباشند بنابراین همه وزرا و بخش اقتصادی ما در این زمینه باید بسیج شوند که مردم ماه رمضان را با سختی تجربه نکنند.

وی با بیان اینکه عافیت در ماه رمضان به معنای کمک به کادر درمان، رعایت پروتکل‌ها، محدودت رفت و آمد‌ها و دورهمی‌ها و خواندن نماز به فردی است هر چند نماز جماعت و قرائت قرآن به صورت دسته‌جمعی جذابیت بیشتری دارد، اما ناچار هستیم که به دلیل کرونا فعلاً اینگونه عمل کنیم. البته فضای مجازی و صدا و سیما باید این کمبود‌ها را جبران کنند.

رئیس جمهور ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت اظهار داشت: ماه رمضان ماهی است که همه در‌های بهشت باز می‌شود و همه در‌های جهنم بسته می‌شود و این خلاصه برکات این ماه مبارک است.

در رمضان باید کاملا برادری را احساس کنیم

وی افزود: این ماه، ماه معنوی است و همه ما در سراسر کشور باید احساس کنیم که ماه رمضان آمده است و فقط این نیست که در خیابان کسی غذا نخورد و یا سیگار نکشد چرا که همه رعایت می‌کنند و البته این‌ها حداقل کار است؛ ماه رمضان ماهی است که باید کاملا معنویت را و برادری را احساس کنیم چرا که در این ماه قلب‌ها تغییر می‌یابد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: خداوند در ماه مبارک رمضان مقدر کرده عمل کم را با ثواب زیاد پاسخ دهد؛ ماه رمضان ماهی است که همه در آن احساس امنیت و آرامش می‌کنند. امنیت فقط به معنای فرود نیامدن بمب بر سر‌ها نیست بلکه در این ماه زبان فحش، تهمت، ناروا و تحقیر‌ها را هم نمی‌شنویم و امنیت حاکم است.

رئیس دولت دوازدهم گفت: انسان روزنامه را نگاه می‌کند امنیت است؛ صدا و سیما را نگاه می‌کند، امنیت است؛ سخن مردم را نگاه می‌کند امنیت است؛ مراکز رسمی را نگاه می‌کند امنیت است؛ یعنی هیچ جا انسان احساس نمی‌کند که ببینم اینجا چه می‌گویند و آنجا چه نوشته‌اند؟ خیر؛ همه جا خوبی است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها