افشای نقش بانک‌های آمریکایی و اروپایی در جنایت‌های عربستان علیه یمن

یک وبسایت اسپانیایی در مقاله‌ای فاش کرد که صد‌ها بانک و موسسات مالی آمریکایی و اروپایی در تامین بودجه مالی ارتش عربستان و امارات در جنگ یمن مشارکت دارند.
کد خبر: ۴۵۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲ - 14April 2021

افشای نقش بانک‌های آمریکایی و اروپایی در جنایت‌های عربستان علیه یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وب سایت اسپانیایی «ال سالتو دیاریو» با انتشار گزارشی به مشارکت شماری از بانک‌ها در تامین بودجه مالی ارتش‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در جنگ یمن پرداخت. این گزارش بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز مطالعات صلح «دیلاس» جمع آوری شده است.

بر اساس این گزارش، مرکز دیلاس با انجام تحقیقاتی تحت عنوان «تامین بودجه مالی سلاح‌های جنگ یمن» نام شماری از شرکت‌هایی که در تامین بودجه مالی این جنگ به سرکردگی عربستان و امارات نقش داشتند را فاش کرد.

طبق داده‌های سازمان ملل متحد جنگ یمن موجب شده شده که نزدیک به ۴ میلیون در داخل این کشور آواره باشند و بیش از ۷ میلیون نفر به کمک‌های غذایی اولیه نیاز دارند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط مرکز مطالعاتی مذکور صد‌ها موسسه مالی در مجموع ۶۰۷ میلیارد دلار به شرکت‌های اصلی تامین کننده سلاح برای عربستان سعودی و امارات بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ یعنی زمانی که شدیدترین عملیات‌های نظامی ائتلاف متجاوز سعودی علیه غیرنظامیان یمن انجام می‌شد، پرداخت کرده‌اند.

در این راستا «خیما آموروس» محقق مرکز دیلاس که یکی از نویسندگان تحقیق مذکور است، اظهار داشت عربستان سعودی و امارات متحده عربی با حمایت ایالات متحده مداخله نظامی خود در یمن را آغاز کردند و با وجود اینکه مستندات زیادی درباره آن‌ها در اینجا وجود دارد، اما تاکنون هیچ گونه اقدام نظارتی علیه آن‌ها انجام نشده است.

در میان ۵۰ موسسه مالی ذکر شده در این تحقیقات که بودجه مالی جنگ یمن را تامین می‌کردند برخی از بانک‌های بزرگ آمریکایی مانند «بلاک راک»، «گلدمن ساکس»، «مورگان استانلی» و «سیتی گروپ» و بانک‌های اروپایی مانند «دویچه بانک» و «بارکلیز» و شرکت بیمه فرانسه «اکسا» دیده می‌شود.

این موسسات ۸.۶ میلیون دلار به شرکت‌هایی که صادرات سلاح به عربستان و امارات را انجام می‌دادند پرداخت کرده‌اند: شرکت‌هایی همچون «ایرباس»، «بوئینگ»، «جنرال دینامیکس»، «نافانتیا»، شرکت تکنولوژی و فناوری «رایسون» و ...

سلاح‌هایی که توسط این شرکت‌ها به عربستان و امارات صادر می‌شود ۴۸.۷ درصد هواپیما، ۱۹.۵ درصد موشک ها، ۱۴.۶ درصد خودرو‌های زرهی و ۷.۶ درصد سامانه‌های پدافند هوایی هستند.

در تحقیقات مرکز مطالعاتی دالاس آمده است در میان شرکت‌هایی که صادرات سلاح برای ائتلاف عربی در جنگ یمن انجام می‌دادند شرکت حمل و نقل اسپانیایی «نافانتیا» با دریافت بودجه مالی از بانک‌های «بانکو بیلباو فیزکایا»، «سانتاندر بنکیا» و «بانکینتر» در سال ۲۰۱۸ اقدام به ساخت ۵ ناوچه به سفارش دولت عربستان سعودی کرد تا در سال ۲۰۲۲ تحویل این کشور بدهد.

«خوردی کالف» دیگر محقق مرکز دیلاس و از نویسندگان این گزارش اعلام کرد چندین سازمان حقوق بشری درخواست کردند تا صادرات این ناوچه‌ها به عربستان متوقف شود چرا که نقض قوانین بین‌المللی است.

انتهای پیام/ ۴۶۱

نظر شما
پربیننده ها