کارشناس مسائل بین‌الملل:

دستیابی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی؛ برگ برنده‌ای در دست ایران است

ابوالفتح دستیابی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی را برگ برنده‌ای در دست ایران دانست و گفت:این موصوع می‌تواند برای تحت فشار قرار دادن آمریکا به منظور بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها به عنوان یک نقطه قوت ایران و یک برگ با ارزش، در دست ایران باشد.
کد خبر: ۴۵۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ - 18April 2021

دستیابی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی؛ برگ برنده‌ای در دست ایران است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس: امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که این غنی‌سازی ۶۰ درصدی تأثیر مخربی بر مذاکرات هسته‌ای ندارد؛ اروپا و آمریکا ابراز ناخرسندی کردند، ولی ازآنجایی‌که مذاکرات متوقف‌شده و نمایندگان اتحادیه اروپا سه کشور اروپایی آمریکا وین را ترک نکردند نشان می‌دهد که علیرغم نارضایتی و ناخرسندی مایل هستند که این مذاکرات ادامه پیدا کند.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل دستیابی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی را برگ برنده‌ای در دست ایران دانست و افزود: این موضوع می‌تواند برای تحت‌فشار قرار دادن آمریکا به‌منظور بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها به‌عنوان یک نقطه قوت ایران و یک برگ با ارزش، در دست ایران باشد. اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند، ایران این مسیر ۶۰درصد را ادامه خواهد داد. غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد برای کسانی که در مسائل هسته‌ای کار می‌کنند پیام خاصی دارد. پس بنابراین می‌تواند به‌عنوان یک نقطه قوت ایران باشد و ایران از این قضیه استفاده کند.

وی تصریح کرد:، اما این‌که درنهایت منجر به موفقیت شود و باعث شود که آمریکا به‌طور کامل به برجام برگردد و تعهدات خودش را انجام دهد نمی‌توان پیش‌بینی کرد. دو طرف تلاش می‌کنند که ضمن حفظ خوش‌بینی، هیچ پیامی صادر نکنند مبنی بر اینکه توافقی حاصل‌شده یا حتماً حاصل خواهد شد. ممکن است مذاکرات در ادامه به مشکل بربخورد و ممکن هم هست که درنهایت نتیجه‌بخش باشد و خواسته ایران و آمریکا به‌گونه‌ای بر هم منطبق شود که دو طرف احساس رضایت کنند.

ابوالفتح همچنین در خصوص مطالب منتشره درباره اظهارنظر بایدن خطاب به اسرائیل، مبنی بر اینکه «از وراجی درباره خرابکاری علیه ایران دست‌بردارید»، اضافه کرد: این مطلبی است که یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی آن را مخابره کرده و روزنامه اسرائیلی آنرا بازنشر داده است. نمی‌توان قضاوت کرد که حتماً چنین درخواستی از طرف آمریکا به اسرائیل مطرح‌شده باشد. ممکن است فضاسازی رسانه‌ای باشد و یا رسانه‌هایی که با دولت نتانیاهو مشکل‌دارند، این خبر را ساخته باشند و نمی‌توان درباره صحت‌وسقم آن اطمینان داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: باید این را در نظر داشت که معمولاً یکی از تکنیک‌های مذاکراتی شکل دادن به آنچه که تحت عنوان پلیس خوب و بد از آن یاد می‌شود است. مثلاً یک‌طرف پلیس خوب شود و یک‌طرف پلیس بد بشود و طرف مقابل را در مسیری که مدنظر خودشان است هدایت کنند.

وی یادآور شد: یک‌زمانی در دوران مذاکرات برجام گفته می‌شد که فرانسوی‌ها نقش پلیس بد را بازی می‌کنند و آمریکای اوباما نقش پلیس خوب را ایفا می‌کند. می‌تواند این فرض متصور باشد که یک تقسیم‌کاری صورت گرفته است و اسرائیلی‌ها نقش پلیس بد را بازی بکنند و آمریکایی‌ها نقش پلیس خوب را بازی کنند تا ایران را قانع کنند که به خواسته آمریکا تن بدهد.

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: این فرض همیشه وجود داشته است، ولی درباره این گزارش مشخص نمی‌توان اظهارنظر کرد؛ زیرا حداقل هنوز منابع رسمی آن را تائید نکرده و کاخ سفید هم واکنشی نسبت به آن نشان نداده است و درباره صحت‌وسقم این گزارش نمی‌توان صحبت کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار