عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه:

لغو همه تحریم‌ها در عمل باید رخ دهد نه روی کاغذ / مذاکرات فرسایشی به نفع ما نیست

رضائی گفت: تقسیم‌بندی تحریم‌ها از سوی طرف‌های غربی به دو دسته برجامی و غیربرجامی و لغو دسته‌ای از آن‌ها نتیجه سودمندی برای ایران حاصل نمی‌کند.
کد خبر: ۴۵۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴ - 19April 2021

لغو همه تحریم‌ها در عمل باید رخ دهد نه روی کاغذ / مذاکرات فرسایشی به نفع ما نیست

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سرکار خانم نیلوفر رضائی» عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه در گفت‌وگویی اظهار داشت: از زمان آغاز نشست وین تمرکز بر روی چگونگی برگزاری آن و شکل مذاکرات بوده است درصورتی‌که آنچه از اهمیت برخوردار است کلیت مذاکره با آمریکا است.

آمریکا نیتی برای برداشتن تحریم‌ها را ندارد

وی افزود: در سال ۲۰۱۸ آمریکا به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و حالا باگذشت تقریباً سه سال از این اتفاق، نشستی برگزار می‌شود که بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام را تعیین کند. این در حالی است که آمریکا همان‌طور که به‌صورت یک‌جانبه از توافقنامه هسته‌ای با ایران خارج شد، می‌تواند به برجام برگردد و همه تحریم‌هایی که طی این سال‌ها توسط آمریکا علیه کشورمان اعمال‌شده است را لغو کند و لزوم چندانی به برگزاری نشست جدید و مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم دیده نمی‌شود. این کار را انجام نمی‌دهند، چون نمی‌خواهند به تعهدات خود عمل کنند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: از طرفی دیگر ایران در طی این سال‌ها با مقاومت در برابر فشار حداکثری ترامپ و به نحوی شکست این سیاست، به‌طوری‌که طرف مقابل نیز به این امر اعتراف می‌کند، در موضع قدرتمندتری قرار دارد. همین باعث شده است که آمریکا برای جبران این خسارت به میز طراحی برنامه‌های خودش برگردد و در تدارک یک برنامه‌ی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

 لغو تمامی تحریم‌ها در عمل باید رخ دهد نه بر روی کاغذ

رضائی بابیان اینکه لغو تمامی تحریم‌ها در عمل باید رخ دهد نه بر روی کاغذ، ادامه داد: امروز از طرف ایران بحث لغو تمامی تحریم‌ها و سیاست قطعی مطرح می‌شود و از طرف مقابل صحبت از رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام یا همان تحریم‌های غیر برجامی مطرح است که، چون مصداق‌های مشخصی از آن معرفی نشده است، قبول آن می‌تواند امکان عدم رفع واقعی تحریم‌ها علیه کشورمان را فراهم کند. چیزی مشابه اتفاقی که در سال ۲‌۰۱۶ توسط آمریکا رقم خورد.

وی گفت: در آن سال؛ جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا به همراه وزیر خزانه‌داری دولت اوباما در مذاکره با شرکت‌ها و سازمان و مؤسسات بین‌المللی تأکید کردند به‌رغم تعلیق اعلامی تحریم‌های ایران، تضمینی مبنی بر حفظ توافق هسته‌ای با تهران وجود ندارد ازاین‌رو ایران کماکان محلی نامطمئن برای سرمایه‌گذاری و تجارت است. همین باعث شد بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌ها از ترس ریسک‌پذیری سرمایه خود از تجارت با کشورمان اجتناب کنند. در مقابل اعتراض جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و سه کشور اروپایی با استناد به تفسیر خاص خود از برجام اعتراض تهران را وارد ندانسته و اعلام کردند هیچ‌گونه مزاحمتی در فرایند رفع تحریم‌ها ایران صورت نگرفته است.

رضایی اظهار داشت: بنابراین تقسیم‌بندی تحریم‌ها از سوی طرف‌های غربی به دودسته برجامی و غیربرجامی، و لغو دسته‌ای از آن‌ها نتیجه سودمندی برای ایران حاصل نمی‌کند و در اینجا اهمیت جدی گرفتن سیاست قطعی توسط تیم مذاکره‌کننده ایران بیش‌ازپیش نمایان می‌شود.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه گفت: طرف‌های مقابل می‌خواهند حرف باطلی را تحمیل کنند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد عدم رفع همه تحریم‌های ایران را به‌عنوان اهرم فشاری برای مذاکره با تهران در حوزه‌های موشکی و دفاعی استفاده کند و همچنین به‌واسطه طولانی و فرسایشی کردن مذاکرات امتیازاتی در حوزه سیاست‌های دفاعی و موضوعات منطقه‌ای از ایران دریافت کند. این نکته‌ای است که مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان نیز به آن اشاره‌کرده‌اند و در رابطه به فرسایشی شدن مذاکرات هشدار داده‌اند که آمریکا می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند.

 فرسایشی بودن مذاکرات به نفع ایران نیست

وی افزود: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این فرسایشی بودن مذاکرات برای رسیدن به هدف گرفتن امتیاز در حوزه‌های غیرهسته‌ای به آمریکایی‌ها کمک می‌کند و به نفع ایران نیست.

این فعال دانشجویی یادآور شد: مورد دیگری که وجود دارد بحث اضطرار و عجله‌ای است که در برخی مقامات دولتی داخلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه دیده می‌شود. همین امر سبب شکل‌گیری یک پیش‌فرض واحد شده و آن چیزی جز بهره‌گیری حداکثری از میز مذاکرات برای میدان انتخابات نیست.

 غرب به دنبال تأثیرگذاری در انتخابات ایران

رضایی گفت: از طرف دیگر از اظهارنظر اخیر سفیر فرانسه در تهران مبنی بر تلاش طرف‌های اروپایی برای به نتیجه رساندن مذاکرات تا پیش از انتخابات ایران، می‌توان چنین برداشتی را داشت که آمریکا و طرف‌های اروپایی قصد دارند با توافق بر سر لغو برخی تحریم‌ها و آزاد کردن مقداری از پول‌های بلوکه‌شده‌ی ایران، به نتیجه‌ی حداقلی تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بتوانند به‌نوعی دوپینگ انتخاباتی کنند و در انتخابات ایران تأثیرگذار شوند.

 باید توجه ویژه‌ای به معیشت مردم داشت

وی تصریح کرد: با توجه به دلایل مطرح‌شده، به نظر می‌رسد این مذاکرات نتیجه‌ای ندارد و ادامه آن به صلاح کشور نیست و در این فرصت باقی‌مانده به‌جای وقت تلف کردن، باید توجه ویژه‌ای به معیشت مردم داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار