مروری بر دستاوردهای عملیات «بازی‌دراز»

عملیات «بازی‌دراز» به فرماندهی مشترک و به صورت نیمه‌گسترده در تاریخ اول اردیبهشت سال ۱۳۶۰ در ارتفاعات پرشیب و صعب‌العبور سرپل ذهاب آغاز شد.
کد خبر: ۴۵۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱ - 20April 2021

مروری بر دستاوردهای عملیات «بازی‌دراز»

 به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «بازی‌دراز» نامی پرآوازه دارد و ارتفاعات سخت‌گذر آن با قله‌های بلند، شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه بهره‌مند است. همچنین این ارتفاعات به مثابه عرضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین، گیلان‌غرب و سرپل ذهاب قرارگرفته که بر منطقه تسلط کامل دارد.  

دشمن بعثی در روز‌های نخست جنگ از این منطقه برای دیده‌بانی استفاده می‌کرد، اما ایران برای گرفتن این امتیاز مهم از آنان پس از ارائه چند راه‌کار از سوی نیرو‌های شناسایی سپاه در قرارگاه غرب سپاه و ارتش، نخستین عملیات مشترک و نیمه‌گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کرد که بانام عملیات «بازی‌دراز» در اوایل سال ۱۳۶۰ آغاز شد و به مدت هشت روز طول کشید که طی آن نیرو‌های خودی و دشمن بعثی بار‌ها به تک و پاتک متقابل پرداختند.

ماهیت جنگ در جبهه غرب به خاطر طبیعت کوهستانی‌ای که دارد نسبت به دیگر مناطق متفاوت بوده، همچنین نبرد‌های سختی در دوران دفاع مقدس برای آزادسازی این ارتفاعات انجام‌گرفته که عملیات بازی‌دراز یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. ارتفاعات بازی‌دراز در غرب شهر سرپل ذهاب به‌عنوان مهم‌ترین ارتفاع محسوب می‌شود، چراکه از یک‌سو بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر (مهم‌ترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه‌های ارتباطی آن کاملاً مسلط است و از سوی دیگر یک مانع طبیعی عالی برای دفاع از شهر‌های قصرشیرین و خانقین محسوب می‌شود.  

واکنش رژیم بعث برای حفظ ارتفاعات منجر به یک نبرد شدید چندروزه شد که سرانجام نیرو‌های ایران موفق به آزادسازی قله‌های جنوبی ارتفاعات شدند و دلاوری و رشادت‌های بسیاری را نیز در منطقه شمالی انجام دادند. طرح و نقشه دلاوران سپاه اسلام در قرارگاه غرب (نجف اشرف) و جان‌برکفان ارتش جمهوری اسلامی برای موفقیت در عملیات بازی‌دراز، از اول اردیبهشت‌ماه به مدت هشت روز در قالب نیمه‌گسترده برگزار شد.  

اقتدار و پشتیبانی خوب خلبانان دلاور هوانیروز کرمانشاه و در رأس آن‌ها شهید علی‌اکبر شیرودی سبب پیروزی رزمندگان دلیر اسلام شد که در عملیات بازی‌دراز از بین قله‌های منطقه سه‌قله آن را تثبیت کردند. در این عملیات غرورآفرین ۵۴ تانک و نفربر دشمن، سه فروند هواپیما، دو چرخ‌بال و دو دستگاه ادوات مهندسی رژیم بعثی منهدم شد و نیرو‌های دلیر ایرانی بالغ‌بر ۱۲ دستگاه تانک و نفربر و چندین دستگاه ادوات مهندسی را از آنان به غنیمت گرفتند.  

در عملیات غرورآفرین و حماسه‌ساز «بازی‌دراز» بالغ‌بر ۱۵۰۰ نفر از لشکر دشمن (بعثی) کشته و زخمی شدند و ۷۰۰ نفر از آنان به اسارت رزمندگان نظام مقدس جمهوری اسلامی درآمدند.  

آخرین روز عملیات در هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۰ با شهادت خلبان تیزپرواز هوانیروز کرمانشاه، کبری نشین همیشه پیروز شهید علی‌اکبر (قربان) شیرودی همراه شد و این شیرمرد دلاور با تعدادی از رزمندگان این عملیات پس از دفاع جانانه و عملیاتی غرورآفرین به درجه رفیع شهادت رسیدند و به دیدار معبود ازلی شتافتند.  

پیروزی در سایر عملیات‌های دوران دفاع مقدس در عملیات بازی دراز خلاصه می‌شد و نقش استراتژیک این منطقه با ارتفاعات پرشیب و صعب‌العبور دارای اهمیت بسیاری است، همچنین تأمین امنیت مرز‌های آن امروز از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.  

منبع: ایسنا  

انتهای پیام/۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار