به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، کتاب «جامعه شناسی تفاخر؛ سنخشناسی و ذاتانگاری فرهنگی» نوشته «محسن سلیمانی فاخر»، توسط انتشارات آوای فرزانه در فروردین ۱۴۰۰ منتشر و راهی بازار نشر شد.
در دوران تحولات پرشتاب، واکاویخود، برای تداوم فرهنگی یک ضرورت است. بدون چنین بازاندیشیهایی یک فرهنگ و سنت امکان مواجه فعال با وضعیتهای جدید اجتماعی را از دست میدهد. فرهنگ ایرانی دارای امکانها و موانع خاص خویش است که بازشناسی آنان از منظر وجودشناسانه درونی، میتواند به توان این سنت در مواجه با امر نو و تعامل با دیگر سنتها بیفزاید.
به زعم مولف، هدف از اینگونه اثر جامعهشناسانه، «برانگیختن آگاهی انتقادی» و «خودکاوی فرهنگی» است؛ تا موانع تحریف ارتباطات درون خویش بازشناسانده شود به طوریکه اولا در درون سنت خویش قرار داشته باشد و ثانیا به تعبیر فرانکفورتیها «نقد درونی» تناقضات میان «واقعیت» و «ایدهآلهای اجتماعی» باشد.
در مقدمه کتاب آمده است: «جامعهشناسی در درون هر تمدنی اگر بخواهد روایی باشد باید با غور در تجربه تاریخی و البته نو شونده آن تمدن، بنای خویش را بنیان نهد؛ لذا با نگاه نظریه پردازانه جامعه شناسی، مصداقهای جامعه ایرانی این بیماری روز افزون و اپیدمی جامعه یعنی «تفاخر و خودنمایی» مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است.»
در بخشی دیگر از «کتاب جامعه شناسی تفاخر» میخوانیم: «اشتیاق غیرمتعارف به کسب منزلت، از مسائل فرهنگی ایران معاصر است. در هر جامعهای کسب منزلت و شاءن از جمله مهمترین امتیازهای اجتماعی است که برانگیزاننده کنش فردی و جمعی است، اما این وضعیت در ایران امروز و از رهگذر چندین تحول تاریخی، وضعیتی بیمارگونه یافته است که جلوههای آن را در ساحتهای مختلف زندگی اجتماعی میتوان بازشناخت.»
این کتاب شامل شش نظرگاه است: «طرح مسئله و مسیر مداقه»، «تفاخر و مصرف گرایی»، «شوق منزلت»، «خودنمایی وهویت اجتماعی»، «خودستایی متقابل و مبادله ای» و «خودشیفتگی تاریخی ایرانیان» ۶ فصل این کتاب را تشکیل میدهند.
این کتاب در ٢٣٠ صفحه با قیمت ۶٠ هزار تومان منتشر شده وپژوهشگران و مخاطبان میتوانند برای تهیه کتاب به سایت نشر آوای فرزانه مراجعه و یا با شماره ۰۹۳۸۰۵۸۲۳۹۳ تماس بگیرند.
انتهای پیام/ ۱۲۱