دفاع‌پرس بررسی می‌کند؛

منطق، هدف و قدرت مقاومت در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) فرمودند: هر ملتی که برای شرف، هویت و انسانیت خود ارزش قائل است، در برابر ظلم و زور مقاومت می‌کند، امتناع می‌کند، ایستادگی می‌کند؛ خود این، یک دلیل مستقل و قانع کننده است.
کد خبر: ۴۵۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۰ - 21April 2021

منطق، هدف و قدرت مقاومت در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، مقاومت و ایستادگی در هیات یک مکتب، تفکر و راه، ویژگی برجسته رهبران الهی است و آنان در مقابل مشکلات و موانع و به خصوص در مواجهه با جبهه باطل و طاغوت‌ها، مقاومت خویش را به رخ همگان کشیدند و با تکیه بر وعده نصرت الهی به پیروزی نائل شدند.

امام خمینی (ره) و در پی ایشان، رهبر معظم انقلاب اسلامی، نمونه‌های عینی و موفق «مقاومت» در جهان معاصر هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سه دهه اخیر، تصویر زیبایی از منطق دینی و عقلانی مقاومت را در مقاطع مختلف ارائه کرده‌اند. در این مجال مروری اجمالی بر دیدگاه‌های ایشان در این زمینه خواهیم داشت که در ادامه می‌خوانیم.

معنای مقاومت

_ مقاومت یعنی انتخاب راه حق و درست و حرکت در آن مسیر به گونه‌ای که هیچ مانعی نتواند انسان را متوقف یا منصرف سازد.

مقاومت امام راحل

_ مهم‌ترین ویژگی مکتب، اندیشه، تفکر و راه امام، تفسیر عینی و عملی مفهوم قرآنی ایستادگی، مقاومت، تسلیم‌ناپذیری در مقابل طاغوت‌ها، مشکلات و موانع است. امام حقیقتاً بسیاری از آیات قرآن را با عملکرد و مقاومت خود معنا کرد؛ خداوند رسول خویش را این گونه به مقاومت دعوت می‌کند، «فَلِذالِکَ فَادعُ وَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ لا تَتبِع اَهواءَهُم»؛ امام خمینی (ره) نیز با پیروی از رسول مکرم اسلام (ص) در برابر هر نوع تهدید، تطمیع و فریبی مقاومت ورزیدند.

دشمنان مقاومت

_ استکبار جهانی با ظلم و جور همزاد و هم ذات است؛ تا آغاز نهضت عظیم امام، بیش از دویست سال از سلطه و جور کشور‌های استعمارگر بر مستضعفین عالم در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین می‌گذشت. انگلیس در هند و کشور‌های منطقه، فرانسه در آفریقا، الجزایر و کشور‌های دیگر و نیز برخی از کشور‌های اروپایی، در کشور‌های به تعبیر خودشان جهان سوم، مشغول غارت و چپاول و استثمار بودند. بدیهی است که حضور حکومتی در قلب منطقۀ حساس خاورمیانه با شعار ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم حمایت می‌کند برای دنیای استکبار قابل تحمل نبود؛ لذا از روز اولِ پیروزی انقلاب، دشمنی‌های خود را به اشکال مختلف آغاز کردند. امام برای مواجهه با این تهاجم ناجوانمردانه، نظریه مقاومت را مطرح و پایه‌گذاری کردند و مسیر دستیابی به سرافرازی و رستگاری در دنیا وآخرت را نشان دادند.

گستره مقاومت

_ ایده مقاومت به تدریج از مرز‌های جمهوری اسلامی فراتر رفت. انقلاب اسلامی بر خلاف توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی که همواره خرده می‌گرفتند که ایران در پی صدور انقلاب است، انقلاب صادر شد. انقلاب اسلامی به عنوان تفکر و راهی مبتنی بر احکام و معارف اسلامی، مورد قبول مسلمانان راستین عالم قرار گرفت و پیام آن را دریافت کردند. امروز در منطقه غربِ آسیا، مقاومت کلمه مشترکِ ملت‌های مسلمان و تنها راه دستیابی به استقلال و سرفرازی واقعی است. البته گروه‌هایی، چون حزب‌الله لبنان با الگو قرار دادن مقاومت، دشمن صهیونیستی را در موضع انفعال قرار داده‌اند و برخی هنوز جرات ورود به میدان مبارزه را پیدا نکرده‌اند. شکست‌های مستمر رژیم صهیونیستی و آمریکا در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و... ثمره ایستادگی گروه‌های مقاومت است.

مقاومت واکنش طبیعی هر ملت آزاده

_ هر ملتی که برای شرف، هویت و انسانیت خود ارزش قائل است، در برابر ظلم و زور مقاومت می‌کند، امتناع می‌کند، ایستادگی می‌کند؛ خود این، یک دلیل مستقل و قانع کننده است.

عقب گرد دشمن در برابر مقاومت

_ مقاومت موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود، برخلاف تسلیم؛ وقتی که دشمن به شما زور می‌گوید، اگر شما یک قدم به عقب برداشتید، او جلو می‌آید؛ بدون تردید. راه این که او جلو نیاید، این است که شما بایستید. ایستادگی و مقاومت کردن در مقابل زیاده خواهی دشمن و زورگیری دشمن و باج‌خواهی دشمن، راه جلوگیری از پیش آمدنِ او است؛ پس صرفه با مقاومت است.

هزینه کمتر از هزینه تسلیم

_ مقاومت البته هزینه دارد، بدون هزینه نیست، اما هزینه تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است از هزینه مقاومت. وقتی شما در مقابل دشمن تسلیم می‌شوید، باید هزینه بدهید؛ امروز دولت سعودی هم دلار می‌دهد، هم بر طبق خواست آمریکا موضع‌گیری می‌کند، هم توهین می‌شنود؛ به او می‌گویند «گاو شیرده»!. هزینه سازش، هزینه تسلیم، هزینه عدم مقاومت، از هزینه مقاومت به مراتب بیشتر است.

پیروزی در گرو مقاومت

_ این بخشِ قرآنیِ وعده الهی است. خداوند متعال در آیات مکرر قرآن این وعده را داده است که اهل حق، طرفداران حق، پیروز نهایی‌اند؛ آیات فراوان قرآن بر این معنا دلالت می‌کند. ممکن است قربانی بدهند؛ اما در نهایت شکست نمی‌خورند؛ آن‌ها پیروز هستند: توطئه برای جبهه حق و مقاومت درست می‌کنند؛ نمی‌دانند که توطئه علیه خود آن‌ها دارد چیده می‌شود طبق طبیعت و سنت الهی.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار