کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

فواید و فضایل دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان/ مصاحبت و هم‌نشینی انسان با نیکان

نخعی گفت: در فراز اول دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان بندگان از خداوند متعال می‌خواهند تا آنان را جزو افرادی قرار دهد که کمک کردن به نیازمندان و یتیمان را در دستور کار خود قرار دهند.
کد خبر: ۴۵۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶ - 21April 2021

فواید و فضایل دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان/مصاحبت و هم‌نشینی انسان با نیکان

به گزارش گروه سایر‌ رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمدامین نخعی» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی اظهار داشت: دعا همواره به‌عنوان یکی از اعمال پرفضیلت برای بندگان محسوب می‌شود، این مهم در دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان که مضامین و فراز‌های تربیتی فراوانی را در خود نهفته دارد به‌خوبی دیده می‌شود.  

وى در همین راستا ادامه داد: در دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان آمده است: «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین، خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان».

کمک کردن به نیازمندان و یتیمان

وی به فراز اول دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: در فراز اول دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان بندگان از خداوند می‌خواهند تا آنان را جزو افرادی قرار دهد که کمک کردن به نیازمندان و یتیمان را در دستور کار خود قرار دهند، در حقیقت این دعا به‌نوعی به فضا و اخلاق مدرن و سرمایه‌داری ارتباط دارد. افراد خسیس جامعه را فردگرا و خودمحور می‌کنند، چنین افرادی ویژگی‌های خاصی دارند ازجمله اینکه فقط به دنبال منافع خود هستند و با اطرافیان کاری ندارند آنان مسئولیت‌پذیری اجتماعی ندارند و به‌نوعی احساس استقلال از دیگران و حتی خداوند دارند.  

نخعی پیرامون ویژگی افراد بخیل بیان کرد: افراد بخیل در پاسخ به اینکه چرا به نیازمندان و اطرافیان خود کمک نمی‌کنید ابراز می‌کنند اموالی را که جمع کرده‌ام اموال خودم هستند که با اتکا به علم خود آن را به دست آورده‌ام لذا دلیلی ندارد که به دیگران چیزی کمک کنم، استقرار چنین اخلاقی در طولانی‌مدت سبب می‌شود این افراد خود را مستقل از خداوند یکتا بدانند و به‌نوعی اخلاق قانونی در جامعه بدل شود، درآیات قرآن کریم نیز آمده هنگامی‌که از قارون پرسیدند چرا به مستمندان کمک نمی‌کنی و چرا فخرفروشی می‌کنی در جواب پاسخ داد: این ثروتی است که از علم خود به دست آورده‌ام. این‌یک خصیصه بسیار بد و خطرناک برای آدمی ا‌ست، باید توجه داشت که اشرافی گرایی نقطه مقابل کرامت است.

انسان مؤمن فردی کریم و اهل بخشش است

وی به ویژگی‌های انسان مؤمن اشاره و ابراز کرد: انسان مؤمن فردی کریم و اهل بخشش است و به دنبال دستگیری از افراد تهی‌دست خواهد بود، خیرش به همه اطرافیانش می‌رسد حتی در سطح ملی به اشتغال‌زایی می‌پردازد و از دیدن رنج و عذاب فقرا و مستمندان ناراحت و رنجور می‌شود.  

نخعی در همین راستا ادامه داد: مؤمنان عموماً افرادی کریم هستند برعکس افراد بخیل که همواره تلاش دارند تا دارایی خودشان را به چشم دیگران بیاورند آنان خداوند متعال را فراموش مى‌کنند. این افراد فقرا را تکریم نمی‌کنند بلکه تحقیر می‌کنند و به ترویج خودمداری و سرمایه‌داری می‌پردازند.

 اهل کرامت

این کارشناس علوم قرآنى به فراز دوم دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان اشاره و اظهارکرد: در فراز دوم دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان بندگان مؤمن از خداوند می‌خواهند تا آنان را از اهل کرامت قرار دهد این افراد نیز ویژگی‌های خاص خود رادارند، آنان افرادی هستند که به دنبال خدمت صادقانه هستند و هرگز تلاش و کمک‌های خود را در مقابل مردم به نمایش نمی‌گذارند، این افراد کمک‌های کوچک یا بزرگ خود را علنى نمی‌کنند. مؤمنان همواره مخفیانه به فقرا، مستمندان و نیازمندان کمک می‌کنند آنان هدایا و کمک‌های خود را با احترام به فقرا و مستمندان می‌دهند لذا در این ماه از پروردگار می‌خواهیم تا ما را همانند مؤمنان واقعی دستگیر از نیازمندان قرار دهد.

وی به میهان کردن روزه‌داران و ارزش این عمل اشاره و بیان کرد: موضوع افطاری دادن به روزه‌داران و تقدیر از این بندگان صالح و پاک از سنت‌های سابقه‌دار اسلامی است. افطاری دادن و میهمان کردن اقوام و دوستان در ماه مبارک رمضان بسیار پرفضیلت است. توجه یافتن به کسانی که در اداره زندگی‌شان به‌ویژه ضروری‌ترین امر یعنی خوراک با دشواری روبرو هستند، یکی از حکمت‌های روزه است. در روایات چنان به افطاری دادن سفارش شده که «موسی بن جعفر (ع)» فرمودند: افطاری دادن به برادر روزه‌دار از روزه‌ات بافضیلت‌تر است. بی‌تردید هرگز افطاری دادن جای روزه واجب را نمی‌گیرد، اما در ارزیابی این عمل گاهی از ثواب افطاری بیشتر است.

مصاحبت و هم‌نشینی انسان با نیکان

وی به فراز پایانی دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان پرداخت و افزود: در روایات بر مصاحبت و هم‌نشینی انسان با نیکان تأکید شده است تا جایی که حتی به ما دستور می‌دهد این هم‌نشینی را با نگاه به عالمان و افراد پرهیزگار و اهل کرامت و مصاحبت با آنان ایجاد کنیم.

این کارشناس علوم قرآنى پیرامون ارزش و اهمیت دعای روز‌های ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: دعا‌های ماه مبارک رمضان دعا‌های ارزشمند انسان‌ساز هستند، برای نمونه با نگاهی به مضمون دعای روز هشتم می‌توان فهمید که سبک زندگی در این نوع دعا‌ها چگونه تعریف‌شده به‌عبارت‌دیگر انسان‌ها را به رفتار کریمانه دعوت کرده و از آنان خواسته همواره به فکر فقرا و مستمندان باشند و به دستگیری از آنان بپردازند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار