دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«روزه»؛ عبادتی برای خود خدا

ابوحامد غزالی می‌گوید: چون روزه دارای ویژگی‌هایی است که سایر عبادات این ویژگی‌ها را ندارند خداوند آن را به خود نسبت داده‌ است.
کد خبر: ۴۵۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 22April 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: ابوحامد غزالی می‌گوید: چون روزه دارای ویژگی‌هایی است که سایر عبادات این ویژگی‌ها را ندارند خداوند آن را به خود نسبت داده‌است.

اول: این‌که روز امری مخفی است و اگر روزه‌دار نگوید روزه ام کسی از آن اطلاع نمی‌یابد بنابراین این روزه سری است بین خالق و مخلوق اما سایر اعمالی که در مرئی و منظر مردم صورت پذیرد پنهان نخواهد بود و خداوند نیز در پاداش دادن به آن بدون واسطه غیر،َ شخصا خود پاداش می‌دهدکلام حضرت علی علیه السلام که می‌فرمایند: روزه عبادتی از بین بنده و خالق و احدی غیر از خدا بر آن اطلاعی ندارد.

دوم: روزه، پیروزی و نوعی غلبه بر دشمن خدا است زیرا وسیله شیطان برای گمراه کردن انسان شهوت است و شهوت با کم خوردن کاهش می‌یابد. چنانچه که پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه وآله فرموند: شیطان همانند خون در رگ‌های فرزند آدم علیه‌السلام حرکت می‌کند محل رفت و آمده و با گرسنگی تنگ کنید.

چون روزه راه نفوذ شیطان را تنگ کرده آن را می‌بندد و این به‌معنای نابود کردن دشمن خداست وقتی انسان دشمن خدا را نابود کرد درواقع خدا را یاری کرده و خدا فرموده اند: هر کس خدا را یاری کند خدا او را یاری می‌کند و قدم‌های او را استوار می‌گرداند از طرفی حضرت حق فرمود: خداوند هیچ قومی را متحول نمی‌کند مگر این‌که خود خویشتن را تغییر بدهند و تغییر در نفس به این است که انسان با روزه چراگاه شیطان را از سرسبزی و آبادانی و رونق بیندازد تا کمتر در این مرتع تردد کند تا زمانی‌که این چراگاه نفس و بدن پر آب‌وعلف بود رفت‌وآمد و شیطان از آن قطع نخواهد شد درنتیجه جلال و عظمت حضرت حق برای بنده ظاهر نخواهد شد. و از ملاقات به خدا محروم و محجوب خواهد بود زیرا پیامبر صلوات‌الله‌علیه و آله می‌فرمایند: اگر شیاطین گرداگرد قلوب فرزند آدم پرسه نمی‌زدند آنان می‌توانستند ملکوت آسمان‌ها را مشاهده نمایند.

بدین‌جهت است که روزه مشرف شده و اضافه شده و به ذات حق جل جلاله و باب عبادت و سپر آتش معرفی‌شده است.

سوم: اساساً نخوردن صفتی است که خود خدا نیز آن را داراست.
چهارم: در اسلام به هیچ عبادتی همانند تفکر بها نداده شده و او در روز روزه فکر انسان را جلا و صفا می‌بخشد.
پنجم: ممکن است عبادات دیگر برای خدایان دروغین انجام شود اما روزه چنین نیست چون امری سری و درونی است و انسان فقط آن را برای خدا انجام می‌دهد ریا در آن بسیار کمتر از عبادات دیگراست

چرا روزه سپر آتش است؟

بهشت دارای دری است که ریان نامیده می‌شود و جز روزه‌داران از آن وارد نمی‌شوند. همانا در این ریان سیراب شدگان نامیده‌اند چون معمولاً تشنگی روزه‌دار را بیشتر از گرسنگی به‌زحمت می‌اندازد و هرگاه روزه‌دار از این در وارد شد چیزی به او می‌رسد که هرگز بعد از آن تشنه نخواهد شد

چرا روزه سپر آتش است

در وصیت پیامبر صلوات‌الله‌علیه و آله به اسامه ابن زید چنین آمده: بر تو باد روز گرفتن زیرا روزه سپری در برابر آتش دوزخ و اگر توانستی مرگ سراغت بیاید و شکمت گرسنه باشد این کار را بکن.

چرا از روزه به‌عنوان سپر تعبیر شده؟ چون روزه از نظر جسمی و روحی پوششی در برابر آفات دنیایی است و همچنین سبب شده حجابی در برابر آتش جهنم شود.

بنابراین هر گاه انسان روزه شد با همراه امساک از خوردن و آشامیدن نفس خویش را نیز از وظایف وساوس شیطان نگه دارد. خود را همانند مریضی فرض کند که هیچ‌گونه اشتهایی به غذا ندارد و هر آن منتظر و متوقع باشد از مرض گناه شفا یابد و باطن خود را هر که او از هر گونه کدری و غفلت و تاریکی که انسان را از اخلاص دور می‌کند پاک نماید.

روزه در حدیث معراج

حماد بن عثمان می‌گوید: امام صادق علیه‌السلام از پدرانش علیه‌السلام و آنان از رسول خدا نقل کرده‌اند:که فرمود: شب معراج به آسمان برده شدم وارد بهشت شدم آن‌جا قصری دیدم از یاقوت سرخ که از روشنی و درخشندگی درون آن از بیرون پیدا بود در آن دو قبه از در و و زبرجد خودنمایی می‌کرد گفتم ای جبرئیل این دو قصر از آن کیست گفت این‌ها برای کسانی است که چهارخصلت را دارا باشد: کلام پاک بگویند، بر روز مداومت داشته باشند و طعام بدهند شب‌زنده‌دار باشند درحالی‌که مردم خوابند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام سؤال کرد یا رسول‌الله در امت شما چه کسی چنین طاقتی دارد؟
پیامبر صلوات‌الله‌علیه وآله فرمودند: آیا می‌دانید کلام پاک چیست؟ عرض کرد خدا و رسولش داناترند. فرمود: هرکسی بگوید سبحان‌الله و الحمدلله ولا اله الا الله و الله‌اکبر کلام پاک گفته‌است. آیا می‌دانی دائم روزه بودن یعنی چه عرض کرد خدا و رسولش داناتر فرمود: هر کس ماه صبر ماه رمضان را روزه بگیرد و یک روز از آن را نیز افطار ننماید.آیا می‌دانید طعام دادن چیست؟ فرمود: هر کس احتیاجات اهل‌وعیال خود را فراهم کند و به طوری که نگاه آنان به دست مردم نباشد آیا می‌دانید شب‌زنده‌داری چیست؟ درحالی‌که مردم می‌خوابندفرمودند کسی که نخوابد تا نماز عشای خود را سر وقت آن بخواند درحالی‌که مردم یهودی و نصاری و سایر مشترکین بین این دو نماز می‌خوابند.

پاداش روزه مستحبی پیامبر صلوات‌الله‌علیه و آله فرمودند: هر کس روزه مستحبی بگیرد اگر هم وزن کره زمین طلا به او بدهند اجر او را کامل نپرداختن مگر روز حساب فرارسد یعنی روزه مستحب نیز نوعی حسن است اما ثواب آن مانند سایر حسنات که به ۱۰ برابر سنجیده نمی‌شود کلام نبی صلوات‌الله‌علیه و آله به‌همین مطلب اشاره داردکه فرمود: اجر و مزد تمام اعمال بنی‌آدم به ده برابر تا هفتصد برابر است مگر صبر یعنی روزه که آن از خود خدا است و خود جزای آن را می‌دهد. بنابراین ارزش صبر در علم الهی مخزون و مستور است.

بر این اساس ابوالحسن الاول می‌فرمایند: خداوند خیر نماز واجب را به نمازهای مستحب تکمیل کرده و خیر را در روزه‌های واجب روزه‌های مستحب تمام نمود آنگاه خداوند ارزش روزا ای که انسان مجبور نیست بگیرد چنین بالا برد.
رسول خاتم می‌فرمایند: کسی که یک روز روزه را در راه خدا روزه بگیرد هم مانند آنست که یک‌سال روزه گرفته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها