دفاع‌پرس بررسی می‌کند؛

مولفه‌های اصلی حکومت‌داری از دیدگاه امام خمینی (ره)

شناخت دشمن، بصیرت‌افزایی، دوری از هیجان‌زدگی و معرفی آسیب‌هایی که از استکبار به جامعه اسلامی می‌رسد از اولویت‌های حکومت‌داری در دیدگاه بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۴۵۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳ - 22April 2021

مولفه‌های اصلی حکومت‌داری از دیدگاه امام خمینی (ره)به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، شناخت دشمن، بصیرت‌افزایی، دوری از هیجان‌زدگی و معرفی آسیب‌هایی که از استکبار به جامعه اسلامی می‌رسد از اولویت‌های حکومت‌داری در دیدگاه بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی است.

امام خمینی از همه راه‌ها و شیوه‌های نفوذ و تسلط دشمن بر کشور اطلاع و حساسیت داشت و بر تربیت نیروی انسانی همراه با بصیرت افزایی تاکید می‌کردند.

بنیانگذار کبیر انقلاب معتقد بود که میل به سلطه‌جویی و احساس کاذب خودبرتربینی، از مهم‌ترین عوامل پی‌ریزی توطئه دشمنان علیه دنیای اسلام است و از شناخت کامل آن به عنوان راهکاری برای دفع توطئه یاد کرد.

دشمن از دیدگاه امام راحل، افراد و سیاستمدارانی هستتند که مسیری غیراز اسلام را انتخاب می‌کنند و برای شکست نظام اسلامی به هر ترفندی دست می‌زنند.

با اندک توجهی در سیره سیاسی الهی امام خمینی به خوبی می‌توان بصیرت نافذ و کامل ایشان را در خصوص دشمنان داخلی و خارجی مشاهده کرد. به واقع اگر انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود نتواند این چنین ویژگی شاخصی داشته باشد، در تقابل با دشمنان داخلی و خارجی شکست خواهد خورد؛ عنصر دشمن‌شناسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دینی امام خمینی (ره) است که او را در رسیدن به اهداف بلند مبارزات سیاسی کمک کرد. اگر کسی از این ویژگی الهی برخوردار نباشد چه بسا زمانی را بر خود مشاهده نماید که طرح دوستی و همکاری با دشمنان اسلام بسته و رفتار‌های از خود نشان می‌دهد که مورد پسند دشمنان اسلام باشد این در حالی است که خداوند متعال پیش از این از چنین ارتباط و دوستی نهی کرده است.

ایجاد تشنج، هدف مهم دشمن

امام خمینی (ره) در معرفی حربه و ترفند دشمن، یکی از ویژگی‌های آنان را ایجاد اختلاف و چند دستگی بیان می‌کند. ایشان در یکی از بیانات ارزشمند خود در این خصوص می‌فرماید: تشنج صحیح نیست، قوای شما الان باید همه مجتمع و در یک راه باشند. امروز اگر جامعه ما متشنج شود ولو به یک مطلب بسیار خوبی که فرض کنید که یکی از مسائل بزرگ اسلام است، الان مسئله درجه اول حفظ اسلام است، شما باید برای اسلام خدمت کنید. وظیفه ما ایرانیان و همه مسلمانان و همه کسانی که علاقمند اسلام هستند این است که به بهانه‌های مختلف با ناراحتی‌های صنفی ایجاد تشنج نکنند؛ امروز روزی است که اگر در ایران آرامش نباشد هیچ کار اصلاحی را نمی‌شود انجام داد. اصلاحات تابع محیطی است که در آن آرامش وجود داشته باشد و بشود در آن محیط کار کرد. آن‌هایی که می‌خواهند جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکند در این کشور، تشنج ایجاد می‌کنند.

هدف دشمن بر هم زدن اتحاد و یکپارچگی

حضرت امام خمینی (ره) در یکی دیگر از سخنرانی‌های ارزشمند خود می. فرمایند: «اتفاق کلمه داشته باشید، که اگر این پایگاه دشمن اتفاق کلمه را از شما گرفتند، بدانید که شکست می‌خورید؛ رفقا همه تشریک مساعی کنید در این امور، در این نهضت متحد بشوید. اگر در این نهضت شکست بخورید تا آخر شکست خورده‌اید. همه با هم باشید. همه با هم تشریک مساعی بکنید تا این که پیروزی بر ایمان حاصل بشود. هر کس که اسلام را می‌خواهد، هر کسی که این ملت را می‌خواهد که مقتدر بشود، موظفند که با هم باشند؛ توصیه به اتحاد و همبستگی موضوع بسیار مهمی است که در منابع و متون اسلامی به کرات مورد توجه و تأکید قرار داشته است.

هدف دشمن مایوس کردن امت اسلامی

امام خمینی (ره) می‌فرماید: «الان از همه جا دارد آیه یأس می‌خوانند که ایران ورشکسته شده؛ این حرف‌هایی که خوب دشمن دارند می‌زنند، شما آقایان باید جبران کنید. این تبلیغاتی را آن‌ها البته در سطح دنیا دارند تبلیغ می‌کنند و ما دستمان از آن تبلیغات وسیع کوتاه است. اسباب آن تبلیغات وسیع را نداریم، لکن حتی‌الامکان باید تبلیغ کنیم و در نماز‌های جمعه در جماعات در این‌ها مردم را مطمئن کنیم به این که جمهوری اسلامی خیر است برای شما. الان دست‌هایی، قلم‌هایی، زبان‌هایی در کار است که ملت ما را مایوس کند و اشکالاتی می‌تراشند و نقل می‌کنند و می‌نویسند و می‌گویند. همه اش برای این است که روح یأس و ناامیدی را در ملت ایجاد نمایند، اگر روح یأس در جامعه‌ای پیدا شود آن جامعه سست می‌شود و اگر سست شود نمی‌تواند به پیروزی برسد.

انتهای پیام/ ۱۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار