مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

سپاه پاسداران «همزاد، نگهبان و پشتوانه» انقلاب اسلامی است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: بنیانگذاری سپاه پاسداران تدبیر حکیمانه امام خمینی بود تا نگهبان و پشتوانه انقلاب باشد و لذا می‌توان سپاه را همزاد انقلاب دانست.
کد خبر: ۴۵۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ - 22April 2021

سردار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به مناسبت فرارسیدن دوم اردیبهشت سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی مبنی بر تأسیس سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد به بیان شاخصه‎ها و فلسفه تشکیل این نهاد انقلابی پرداخت و اظهار داشت: فلسفه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر محمل نام آن استوار است؛ بنیانگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تدبیر حکیمانه امام خمینی بود تا نگهبان و پشتوانه انقلاب باشد ولذا می‌توان سپاه را همزاد انقلاب دانست.

وی افزود: ارتباط مستمر و به هم پیوسته سپاه پاسداران با انقلاب اسلامی در طول 42 سال عمر بابرکت این نظام همواره مورد تجلیل و تقدیر امامین انقلاب بوده ‌تا جایی که امام عظیم‌الشأن امت در کلام الهی خود به صراحت اشاره داشتند که اگر سپاه نبود، کشور هم نبود و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم صددرصد از فرزندان پاسدار خود اعلام رضایت کرده‌اند.

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: زیرساخت و لازمه شناختن ماهیت سپاه پاسداران منوط به درک ماهیت انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی یک رویکرد جدید در جغرافیای جهان است و به ملت‌های آزاده و مستضعفان عالم تعلیم می‌دهد که می‌توان از برده‌داری نوین و ظلم و ستم طواغیت نجات پیدا کرد و علی‌رغم تجهیز آنان به سلاح‌های اتمی و کشتارجمعی، بازهم مقاومت کرد و بر آرمان‌ها پای فشرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این انقلاب با رهبری داهیانه و پیامبرگونه امام  خمینی (ره) در عصر جدید به گونه‌ای پایه‌گذاری شد که پرچم‌دار فریاد فروخفته ملت‌ها باشد، با شعار «مرگ بر آمریکا»، سلطه ایالات‌متحده آمریکا را به عنوان سردمدار نظام استکبار جهانی نفی کند و بشر را به دین‌داری و پایبندی به مبانی اخلاق و ارزش‌ها فرابخواند.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی، سیاست از دیانت تفکیک‌پذیر نیست و نمی‌توان حکومت‌داری را بدون دین‌داری اجرایی کرد. «برپایی جمهوری اسلامی ایران در این کشور»، «سازماندهی محور مقاومت در منطقه خاورمیانه» و «نهضت خروش مظلومان علیه ستمکاران در سرتاسر عالم» از برکات پیروزی شعائر اسلامی در بهمن 1357 بود.

یوسفعلی‌زاده ضمن تشریح دو ویژگی اساسی و مشترک انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران ابراز داشت: انقلاب اسلامی دو خصلت و ویژگی عمده دارد؛ اولاً «پیش‌رونده» و پویاست به این معنا که پیر و از کار افتاده نمی‌شود و دوماً «پیش برنده» و تعالی‌بخش است به این معنا که باعث پیشرفت و کرامت می‌شود و این دو ویژگی در سپاه پاسداران نیز مشترکاً وجود دارد.

وی تأکید کرد: هر کشوری که از گفتمان انقلاب اسلامی استفاده کرده، از رویکردهای سپاه پاسداران هم الگو گرفته و همانطور که انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارد که تکثیر شود، گسترش پیدا کند و ملت‌های دیگر هم از آن الگو بگیرند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم این ظرفیت را دارد که به گستره جغرافیای جهان بسط پیدا کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: اعتقاد سپاه این است که آمریکا مظهر شیطان است ولذا سپاه آینده قطعاً سپاه سازش‌کار با دشمن نیست. سپاه آینده، سپاه دفاع مقدس است و چشم‌اندازی که پیش روی این شجره طیبه قرار دارد، همان کارنامه‌ای است که از عملکرد سپاه در گذشته وجود دارد.

یوسفعلی‌زاده ابراز داشت: سپاه پاسداران برای درهم شکستن دشمن انقلاب ورزیده شده است. دفاع از مظلومین، کمک به مستضعفین، کوتاه نیامدن از اصول دین و سرکوب کردن دشمنان و معاندین، رسالت پاسدارانی است که خود را وقف به خدمت در راه انقلاب اسلامی کرده‌اند و تا ظهور منجی عالم بشریت نیز این ارتباط متقابل و مستمر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با فرماندهان سپاه، هفت محور عمده وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به چشم‌انداز سپاه پاسداران در چهل سال دوم انقلاب یاد کرد. معظم له در دیدار خود حکیمانه تبیین کردند که سپاه نباید پیر و محافظه‌کار شود، باید همچون گذشته آماده میدان‌های سخت باشد و برای پیشبرد اهداف نظام با همه نهادها همکاری کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با تأکید بر مردمی بودن سپاه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن دیدار به صراحت به «مردمی بودن سپاه پاسداران» به عنوان یک ویژگی ذاتی این شجره طیبه تأکید داشتند. پاسداران فرزندان این ملت و دوستدار کمک به مردم هستند و همانطور که مشاهده می‌کنیم، در بحران‌ها و مشکلاتی همچون زلزله و سیل، حتی از خود صاحبخانه نسبت به رفع مشکلات دلسوزتر هستند.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کانون دشمن‌شناسی و دوست شناسی است. هیچ‌گاه تاریخ به خاطر ندارد که سپاه پاسداران در تشخیص دوست و دشمن دچار خطا و اشتباه شده باشد؛ برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه که حاضرند گاو شیرده دشمن باشند اما با جمهوری اسلامی دلسوز و علاقه‌مند به تقویت جهان اسلام، دشمنی می‌کنند.

یوسفعلی‌زاده اضافه کرد: همه شرافت سپاه پاسداران به خاطر تمسک به دین و ارزش‌های اسلامی است و این شجره طیبه، متدین بودن و ولایتمداری را افتخار خود می‌داند. پاسداران اهل جهاد و صبر و عزت‌نفس هستند، به فرائض عمل می‌کنند، از کبائر دوری می‌جویند و همین روحیه دین‌داری هم باعث شده تا در طول این 42 سال از گزند انحرافات مصون بماند، دچار استحاله نشود و به ضد خود تبدیل نگردد.

وی گفت: در طول 38 سال عضویت در خانواده بزرگ پاسداران همواره اعتقاد من این بوده ‌که پاسداری بازنشستگی ندارد. در طول این سالیان دراز، حتی یک روز نبوده که برای مجاهدت و خدمت در این کسوت اشتیاق نداشته باشم. پاسداری مثل رسالت پیامبران است که از کودکی تا آخرین لحظات عمر با فرد همراه است و تا زمانی که حیات ادامه داشته باشد، خدمت و دفاع از سنگر باید امتداد پیدا کند و فراغت از این جایگاه اساساً معنایی ندارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ابراز داشت: در حال حاضر، بالغ بر هزار پیشکسوت پاسدار با اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همکاری دارند؛ همان افرادی که زمانی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل جان‌فشانی کردند و سپس عمر خود را به پاسداری انقلاب گذرانده‌اند، امروز حتی پس از پایان دوران خدمتی خود به صورت بسیجی با سنگر حفظ ارزش‌های دفاع مقدس همکاری می‌کنند.

وی متذکر شد: در شرایط کنونی، بعضی‎ها از بیان خاطرات پاسداری خود چنین استنتاج می‌کنند که اصالت سپاه مربوط به نسل‌های اول و دوم انقلاب است و پاسداران جوان نسل‌های بعد، ناکارآمد و غیر قابل ‌اعتماد هستند. من از اساس با طرح چنین مطالبی مخالفم و این استدلال را غلط می‌دانم. حقیقت آن است که پاسداران امروز به مراتب از نسل‌های قبلی خود ورزیده‌تر، بصیرتر و انقلابی‌تر هستند؛ چراکه تجربه 40 ساله مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن و شیرینی‌های آن را چشیده‌اند و با جان و دل به اسلام و ولایت‌فقیه باور دارند.

یوسفعلی‌زاده یادآور شد: تجلیل و گرامیداشت مقام شامخ سپاه پاسداران نفی ماعدا نمی‌کند و نمی‌توان منکر خدمات و مجاهدت‌های ارتش، نیروی انتظامی و سایر نهادهای انقلابی شد اما واقعیت آن است که پاسداران همواره پیشانی جریان خدمت در کشور و متن نهضت ایثارگری در منطقه و جهان بوده‌اند و این به خاطر نهادینه شدن روحیه جهادی در فرزندان پاسدار ملت است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در انتها ابراز امیدواری کرد: انقلاب اسلامی و تفکر پاسداری با امید و نشاط گسترش پیدا می‌کند؛ آینده از آن مجاهدان این ملت است و از خدا می‎خواهیم که توفیق عمل به رسالت زینبی در این راه پر افتخار شامل حال ما باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار