دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز:

اسناد بالادستی شورای انقلاب فرهنگی باید متناسب با گام دوم انقلاب بروزرسانی شود

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز گفت: اکنون لازم است اسنادی که بدون توجه به گام دوم و جان کلام که جوانان هستند و نگاه تمدن‌ساز و جامع‌پرداز دارند تنظیم شده، یک‌بار دیگر متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب تنظیم شوند.
کد خبر: ۴۵۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰ - 22April 2021

اسناد بالادستی شورای انقلاب فرهنگی باید متناسب با گام دوم انقلاب بروزرسانی شود«حسین امیدیان» عضو شورای فرهنگ عمومی و دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرج اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادها و سازمان‌های جمهوری اسلامی و جزو مراکز قانونگذار است که قوانینی که در آن تصویب می شود مانند قوانین مجلس، لازم الاجراست.

وی افزود: اهمیت آموزش، پرورش و فعالیت دانشگاه‌ها و بررسی این موضوع موجب آغاز به کار این شورا پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد چراکه در صورت تداوم فعالیت این بخش ها، تربیت آن ها براساس نظام شاهنشاهی بود و اگر هم برای مدت طولانی تعطیل می شدند ممکن بود به جامعه صدمه وارد شود بنابراین پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، شورای انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز ادامه داد: اوایل سال 1360، حضرت امام (ره) دستور بازگشایی هر چه سریعتر مدارس و دانشگاه‌ها را صادر کردند. این نهاد در چندین مرحله به دستور امام خود را تکمیل کرد و آخرین بار نیز در 19 آذر 1363 پس از دومین ترمیم عمده، با مسئولیت امام جمعه وقت که رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند، فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرد.

امیدیان هدف این شورا را دور کردن مردم از آموزه ها و فرهنگ غلط غربی که میان آن ها نفوذ کرده و جایگزین آموزه‌های اسلامی شده بود به منظور رسیدن به فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست و عنوان کرد: فرهنگ غربی، ملی گرایی را جایگزین اسلام گرایی ایرانی کرده بود و سعی داشت باورهایی را در مردم ایجاد کند که نگاه آن ها به فرهنگ غرب باشد.

به گفته وی در سال 1369 ترکیب مفصلی به جمعیت این نهاد اضافه و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد و وظایف متعددی در سه بخش برای آن تعریف شد که یکی از آن‌ها، تدوین اصول سیاست‌های کلی فرهنگی کشور، تعیین مراجعی برای انجام این کار و تصویب آیین نامه‌ها و ابلاغ‌هاست.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز بخش دوم این وظایف را نظارت بر اجرای تمام مصوبات شورای انقلاب فرهنگی برشمرد و افزود: اجرای این مصوبات نیز از دیگر وظایف این شوراست که در این راستا می توان کمیته‌ها و نهادهای مختلفی را ایجاد کرد. رئیس جمهور هر دوره، رئیس این شورا، رئیس مجلس شورای اسلامی، نائب رئیس اول و رئیس قوه قضائیه نیز نائب رئیس دوم است.

امیدیان با اشاره به نقش سه قوه در این نهاد مهم فرهنگی و با بیان اینکه در هر دوره، اعضای جدیدی توسط رهبر به این شورا اضافه می شود، فلسفه اصلی آن را ایجاد باورهای انقلابی و اسلامی در مردم دانست و گفت: مصوبات اثربخش و نهادینه شدن آن‌ها، عدم طرح مصوبات غیرقابل اجرا یا بی ثمر و توجه به شاخص‌های کلیدی حوزه علمی، فرهنگی و مذهبی از جمله انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی از این شوراست.

وی لحاظ شدن الزامات مدیریتی در مصوبات را دیگر انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: ایشان تأکید دارند که علاوه بر اعضای حقیقی و حقوقی حاضر در این شورا، باید از ظرفیت پژوهش‌ها و تجربیات مردمی نیز در راستای رفع معضلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی و کیفیت بخشی به شاخص‌های مطلوب استفاده شود.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز با اشاره به فعالیت کمیته تدوین در راستای بررسی شکل کار فرهنگی در ایران و سایر کشورها افزود: طبق تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی باید از تجربیات و روش‌های سایر کشورها نیز در تقویت فرهنگ استفاده شود. مقابله جدی با شبهات، عدم دخالت این شورا در برنامه های دولتی، پرهیز از سیاسی کاری و حضور فعال در مسائل انسانی و تحولات بین‌المللی از دیگر انتظارات فرمانده معظم قواست.

امیدیان با تأکید بر ضرورت بروزرسانی اسناد بالادستی شورای انقلاب فرهنگی به منظور تاثیرگذاری در گام دوم انقلاب عنوان کرد: اکنون لازم است اسنادی که بدون توجه به گام دوم و جان کلام که جوانان هستند و نگاه تمدن ساز و جامع پرداز دارند تنظیم شده، یکبار دیگر متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب تنظیم شوند تا مصوبات این شورا، وضعیت فرهنگی کشور را به سمت فرهنگ اسلامی، دینی، وطنی و ایرانی سوق دهد.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز در پایان متذکر شد: امید است شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند با عمل به وظایف خود و برآورده کردن انتظارات موجود، فارغ از سیاسی کار، کشور را یک گام بلند در عرصه اجتماعی و فرهنگی به جلو ببرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار