دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نتانیاهو و تشکیل دولتی شکننده/ حمله موشکی به دیمونا جایگاه «بِی‌بی» را تضعیف کرد

نتانیاهو علی‌رغم اقدامات تنش‌زا در منطقه و تبلیغات گسترده در ائتلاف با احزاب راست‌گرا ناامید شده است و اگر بتواند دولتی را هم تشکیل بدهد، دولتی شکننده خواهد بود؛ چون حمله موشکی به نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونا جایگاه او را بیشتر تضعیف کرد.
کد خبر: ۴۵۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۵ - 24April 2021

نتانیاهو و تشکیل دولتی شکننده/ حمله موشکی به دیمونا جایگاه «بِی‌بی» را تضعیف کردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: انتخابات کنست رژیم صهیونیستی در چهارم فروردین ۱۴۰۰ (۲۴ مارس ۲۰۲۱) برگزار شد و پس از برگزاری انتخابات، حزب لیکود فقط موفق به کسب ۳۳ رأی از ۱۲۰ کرسی کنست یا مجلس نمایندگان شد که به مانند دوره‌های قبل باید با احزاب رقیب و مخالف ائتلافی را تشکیل بدهند تا مجلس این رژیم قانونی شده و رسمیت پیدا کند؛ این درحالی است که رسانه‌های اسرائیلی نتیجه نهائی انتخابات این رژیم را اینطور اعلام کردند که حزب لیکود با کسب ۳۳ کرسی پارلمان در صدر این رقابت اعلام شد و پس از آن نیز حزب یش‌عتید با ۱۶ کرسی در ردیف دوم قرار گرفت.

این انتخابات درحالی برگزار شد که بنیامین نتانیاهو از یک سو به دلیل اتهاماتی همچون فساد، ارتشاء و سوء استفاده از قدرت تحت پیگرد دستگاه‌های قضائی این رژیم قرار داشته و مورد انتقاد مخالفان و مردم این رژیم قرار دارد و علی‌رغم موفقیت دولتش در اجرا‌ی طرح واکسیناسیون مردم در برابر همه‌گیری ویروس کرونا به‌عنوان یک برگ برنده، همچنان مورد انتقاد مردم قرار داشته و نتوانست در این کاراز انتخاباتی نتیجه مطلوبی را کسب کن و در شمار کرسی‌هائی که حزب متبوعش می‌تواند در پارلمان مسلط عمل کند، کمتر از دوره‌های قبل است و با توجه به اختلاف نظر احزاب راه یافته به کنست اسرائیل با حزب لیکود در تصمیم‌سازی دولت نتانیاهو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد؛ لذا این رژیم برای چهارمین بار در دو سال گذشته انتخابات ملی نتوانست به ائتلافی گسترده دست یابد.

احزاب راه یافته به کنست دنبال خواسته‌ها و اهداف خود می‌باشند؛ از جمله لیبرال‌ها، دگرباشان جنسی و احزاب عربی و اسلامی که به کسب شش درصد از کرسی در کنست موفق شدند، به‌دنبال همزیستی و آشتی با اعراب و مسلمانان سرزمین‌های اشغالی می‌باشند که مطمئنا با مخالفت شدید تندرو‌های یهودی مواجه خواهند شد و نتانیاهو به‌دلیل حمایت از این حزب جدید در آینده با لابی‌های تندروی یهودی در سرزمین‌های اشغالی به مشکل برخواهد خورد. نتانیاهو جهت ائتلاف با این حزب جدید در اظهاراتی عنوان کرد که چرا ما در سرزمین‌های اشغالی با اعراب مسلمان دست در دست هم ندهیم، درحالی که در امارات این اقدام را انجام دادیم؛ این اظهارات درحالی عنوان شد که نتانیاهو جهت قانونی کردن کنست به نفع خود به ائتلاف با این حزب احتیاج داشت تا بتواند به نخست وزیری خود ادامه دهد. نتانیاهو به مدت ۱۲ سال طولانی‌ترین دوران نخست وزیری را در تاریخ این رژیم داشته است و جهت مصونیت از دادگاه خود تنوانست اکثریت رای را در کنست بدست بیاورد.

برگزاری چهارمین دور از انتخابات کنست رژیم صهیونیستی آن هم در طول یک بازه زمانی کمتر از دو سال یک شکست سیاسی برای حزب لیکود و شخص نتانیاهو محسوب می‌شود و با این ائتلاف شکننده در این دوره، احتمال زیاد مجددا انتخابات مجددا به دور بعدی خواهد کشید. نتانیاهو علاوه بر چالش‌های سیاست داخلی نظیر عدم مشروعیت کامل، اتهامات رشوه و ارتشاء و تشکیل یک کابینه یک دست، در حوزه سیاست خارجی نیز با شکست در جبهه‌های عراق، سوریه و لبنان از محور مقاومت علی‌رغم دلخوشی به روابط دیپلماتیک با بحرین و امارات که با مخالفت افکار عمومی ملت‌های مسلمان و دیگر کشور‌های مسلمان منطقه مواجه شده است، آینده سیاسی مبهم و تاریکی در صحنه سیاست خواهد داشت. به‌طوریکه شکست در سیاست داخلی، می‌تواند مقدمه‌ای برای شکست در حوزه سیاست خارجی شود. گرفتاری که نتانیاهو در آینده گرفتار آن خواهد شد.

نتانیاهو در حال حاضر با مخالفت‌های گسترده‌ای در داخل مواجه است و به منظور ایجاد انحراف در افکار عمومی در موضوع فساد و محاکمه خود و برای فرار از شکست در تشکیل کابینه، به‌دنبال بحران آفرینی در سرزمین‌های اشغالی و منطقه غرب آسیا، بالاخص تنش با جمهوری اسلامی ایران در سوریه و بحث هسته‌ای است.

حملات دریایی در دریای سرخ و مدیترانه به نفت‌کش‌ها و کشتی‌های باری به‌صورت غیر مستقیم و اقدامات تروریستی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران و حملات هوایی در بلندی‌های جولان علیه پایگا‌های مقاومت علاوه بر به بالا بردن سطح تنش در منطقه کمک می‌کند، بلکه نتانیاهو با بزرگ کردن این بحران‌ها، به‌دنبال ایجاد مشروعیت وحدت داخلی بین احزاب مخالف و موافق با لیکود است تا بتواند کابینه مورد دلخواه خود را تشکیل دهد؛ اما تاکنون نتانیاهو علی‌رغم این اقدامات تنش‌زا در منطقه و تبلیغات گسترده در ائتلاف با احزاب راست گرا ناامید شده است و اگر شرایط به همین منوال پیش برود، نتانیاهو باید جای خود را به یک جایگزین یعنی یسرائیل گاتس یا نفتالی بنت در کابینه خود به‌عنوان رهبر حزب لیکود بدهد که حمله موشکی به نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونا جایگاه او را بیشتر تضعیف کرد. 

گزارش از رضا مهر عطا

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار