نماینده مردم تهران در مجلس:

سند همکاری راهبردی با چین می‌تواند نتایج برد-برد داشته باشد

شریفیان گفت: در بخش برنامه ریزی عملیاتی باید یک نگاه بلند مدت حاکم باشد تا بتوانیم در دولت‌های مختلف از منافع این همکاری بیش‌ترین بهره را ببریم.
کد خبر: ۴۵۲۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵ - 25April 2021

سند همکاری راهبردی با چین می‌تواند نتایج برد-برد داشته باشد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مهدی شریفیان» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفت‌وگویی اظهار داشت: تهدید یا فرصت بودن هر تصمیم و یا قرارداد و تفاهم‌نامه سیاسی مطلق نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد و نحوه عملکرد و واکنش‌های صورت گرفته در برابر یک تهدید در موارد بسیاری توانسته از آن فرصت مغتنمی بسازد یا حتی ممکن است فرصت‌های موجود با عملکرد ناصواب از بین رفته و حتی به ضد خودش مبدل شود.

وی افزود: در رابطه با قرارداد ایران و چین نیز همین‌طور است لازم است از فرصت‌های موجود در این سند همکاری حداکثر بهره برداری را بکنیم و رویکرد سازنده کشور‌های طرف اسناد بین‌المللی، نحوه برنامه‌ریزی و اجرای مفاد اسناد، نوع مذاکرات و بررسی‌های کارشناسی و در نهایت نتایج حاصل از تفاهم‌نامه‌ها و اسناد می‌تواند تجربه موفقی از ارتباط با کشور‌های دیگر برای ما به ارمغان بیاورد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با شرایط دستیابی به رابطه برد-برد در این سند همکاری گفت: تا اینجا نقشه راه این همکاری بلندمدت به امضا رسیده است و در بخش برنامه‌ریزی عملیاتی باید یک نگاه بلند مدت حاکم باشد تا بتوانیم در دولت‌های مختلف از منافع این همکاری بیشترین بهره را ببریم. مثلاً باید نحوه سرمایه‌گذاری به‌گونه‌ای باشد تا سیاست‌های کلی نظام در حوزه اقتصاد ازجمله اقتصاد مقاومتی در آن لحاظ شود یا باید این جلب سرمایه‌گذاری را با دادوستدی حساب شده انجام دهیم تا به یک شرایط واقعی برد - برد برسیم.

وی تصریح کرد: در ضمن ایران باب تفاهم ۲۵ ساله با دیگر کشور‌های آسیایی نظیر ژاپن کره جنوبی هند و همچنین کشور‌های اروپایی را باز گذاشته است و طبعاً نمی‌تواند فرصت استثنائی طرح جاده ابریشم جدید چین را که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم را به همراه ثبات صادرات انرژی به همراه دارد از دست بدهد.

دبیر فراکسیون دیپلماسی اقتصادی با کشور‌های محور مقاومت در مجلس افزود: با تبدیل این سند همکاری به قرارداد ازآنجاکه بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی توسط مجلس شورای اسلامی عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد قرارداد‌های ناشی از این سند نیز مورد بررسی قرار گرفته و حتی بعد از امضای قرارداد‌ها حق نظارت مردم و مجلس ادامه پیدا خواهد کرد و لذا این قرارداد با رعایت ملاحظات و تعریف پیوست‌های مختلف می‌تواند منافع متقابلی برای ایران به‌خصوص در شرایط تحریم حداکثری و رقابت چین و آمریکا به همراه داشته باشد.  

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار