یادداشت/ «خالد القدومی»

اسباب و دلایل مستقیم حوادث قدس؛ روند احتمالی تحولات در مرحله آتی

زمینه‌های تشدید خشونت و درگیری‌ها در قدس بی‌ارتباط با تنش و درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ به‌ویژه شهر‌های ام‌الفحم و یافا نیست و ممکن است این درگیری با شهید و مجروح شدن فلسطینی‌ها طی روز‌های آینده، در شب قدر و ۲۸ ماه مبارک رمضان به اوج خود برسد.
کد خبر: ۴۵۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ - 25April 2021

اسباب و دلایل مستقیم حوادث قدس؛ روند احتمالی تحولات در مرحله آتیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «خالد القدومی» نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران در یادداشتی به تحلیل حوادث و تحولات اخیر در قدس اشغالی پرداخت که متن کامل این یادداشت به‌شرح زیر است:

تنش و درگیری‌ها در قدس اشغالی از آغاز ماه مبارک رمضان شدت یافته است و در این مدت حدود ۲۰۰ فلسطینی به بازداشت نظامیان اسرائیلی درآمدند که ۸۰ نفر از آن‌ها صرفاً در ۳ روز گذشته بازداشت شدند، علاوه بر این، در درگیری‌های جمعه‌شب در قدس اشغالی بیش از ۱۰۰ فلسطینی زخمی شدند که طبق آمار‌های هلال احمر فلسطین، وضعیت ۲۲ نفر از مجروحان متوسط است. از سوی دیگر، در درگیری‌های شب گذشته، نزدیک به ۲۰ شهرک‌نشین اشغالگر اسرائیلی و نظامی صهیونیست زخمی شدند و چند دستگاه خودروی فلسطینیان و اسرائیلی‌ها نیز به آتش کشیده شد. با شروع ماه مبارک رمضان، شمار زیادی از ساکنان قدس قصد اعتکاف در مسجد الاقصی از اولین روز‌های ماه مبارک را داشتند که با ممانعت رژیم صهیونیستی مواجه شدند و این رژیم شمار زیادی از فلسطینیان را از مسجد الاقصی تبعید کرد و مانع از ورود آنان به این مسجد شد.

کانون اصلی درگیری‌ها مناطق پیرامون مسجد الاقصی و بخش قدیمی قدس به‌ویژه منطقه باب العامود است. بعضاً درگیری‌ها به دیگر مناطق قدس همچون عیسویه، اردوگاه شعفاط، سلوان و شیخ جراح نیز کشیده می‌شود. به این نکته هم باید اشاره کرد که زمینه‌های تشدید خشونت و درگیری‌ها در قدس بی‌ارتباط با تنش و درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ به‌ویژه شهر‌های ام‌الفحم و یافا نیست.

تصمیم چند روز پیش شهرک‌نشینان صهیونیست برای برپایی راهپیمایی چندهزارنفری در منطقه باب العامود تحت حمایت نیرو‌های پلیس رژیم صهیونیستی همزمان با خروج هزاران نمازگزار فلسطینی پس از اقامه نماز تراویح از مسجد الاقصی، جرقه آغاز درگیری‌های پنجشنبه‌شب در قدس را زد و شکی در این نیست که آنچه اکنون در قدس در جریان است، نبردی برای تثبیت حاکمیت به‌ویژه بر مسجد الاقصی و محیط اطراف آن که صهیونیست‌ها به آن حوض مقدس می‌گویند، است.

اسباب و دلایل مستقیم حوادث قدس

ـ تنور داغ انتخابات که رژیم صهیونیستی در فاصله دو سال شاهد برگزاری چهارمین دور آن است و تلاش دولت عبری به‌ویژه نتانیاهو برای کسب هرچه بیشتر آرای صهیونیست‌های تندرو با ارائه تسهیلات و امتیازات ویژه همچون دادن اجازه تعرض به مسجد الاقصی و ادامه شهرک‌سازی برای آن‌ها در محله‌های فلسطینی‌نشین قدس.

ـ تلاش رژیم صهیونیستی برای تعیین تکلیف بسیاری از پرونده‌های مورد اختلاف در قدس به‌طور یکجا (تقسیم مسجد الاقصی، سیطره کامل بر آن، تعطیلی باب الرحمه، تخلیه خانه‌های فلسطینیان در محله شیخ جراح، تخریب محله البستان در شهرک سلوان و غیره) با بهره‌برداری از پروژه عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با این رژیم و کاهش اهتمام به مسئله فلسطین در محافل عربی و اسلامی به‌عنوان یک اولویت که این مسائل موجب شده است جوی تحریک‌آمیز برای ساکنان قدس در تمامی مناطق شکل گیرد، از جمله اینکه شهرداری قدس اشغالی تمامی تفاهمات با ساکنان محله البستان در شهرک سلوان را به‌منظور توقف تخریب و مصادره خانه‌های آنان که از سال ۲۰۰۴ به‌دنبال اجرای آن است، متوقف کرد.

ـ رژیم صهیونیستی همواره در ماه مبارک رمضان به‌خاطر حضور ده‌ها هزار نمازگزار فلسطینی در مسجد الاقصی و بخش قدیمی قدس به‌طور دائم، احساس می‌کند که کنترل این مسجد را از دست داده است و همین مسئله موجب شد این رژیم امسال هزاران نفر از نیرو‌های پلیس، گارد مرزی، نیرو‌های ویژه و شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی را برای تقویت سیطره خود بر قدس در این شهر مستقر کند، به‌ویژه اینکه سال گذشته به‌سبب کرونا مسجد الاقصی به‌طور کامل تعطیل بود.

ـ ساکنان قدس با توجه به حضور ده‌ها هزار نفری در محوطه‌های مسجد الاقصی و مناطق پیرامون آن، در ماه مبارک روحیه مضاعفی می‌گیرند و امسال پایان محدودیت‌های کرونایی در شهر قدس در آستانه ماه مبارک رمضان و اشتیاق فلسطینیان به حضور گسترده در این مسجد به‌سبب دوری طولانی‌مدت از آن، موجب افزایش هرچه بیشتر این روحیه شد و همین مسئله علت ازسرگیری فوری فعالیت‌های آنان پس از پایان محدودیت‌ها همچون مشارکت گسترده در نماز صبح، عزیمت فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ به قدس، برنامه‌های کودکان، حلقه‌های حفظ قرآن و ... است.

ـ خطری که ساکنان قدس در مورد موجودیت خود در این شهر حس کرده‌اند، آن هم همزمان با افزایش تخریب خانه‌های آنان یا تخلیه کامل برخی مناطق فلسطینی‌نشین در شهر قدس از جمله محله‌های شیخ‌جراح، بستان و بطن‌الهوی و تمایل ساکنان قدس به کسب یک پیروزی دیگر در برابر اشغالگران همانند پیروزی‌هایی که در باب الاسباط و باب الرحمه در سال‌های گذشته کسب کردند.

ـ تصمیم گروهک‌های یهودی برای تعرض هزاران نفری به مسجد الاقصی در روز ۲۸ ماه مبارک رمضان، که جنبش حماس در شهر قدس در بیانیه‌ای نسبت به این مسئله به‌شدت هشدار داد و فلسطینیان را به مقابله قاطع با اشغالگران و تشدید درگیری‌ها با آنان تا این تاریخ (۲۸ رمضان) جهت به شکست کشاندن طرح‌ها و برنامه‌هایشان فراخواند.

روند احتمالی تحولات در مرحله آتی

۱ ـ تشدید تنش و درگیری‌ها همزمان با استمرار عوامل این درگیری‌ها به‌ویژه در صورتی که طی روز‌های آینده شمار بیشتری از فلسطینیان شهید یا مجروح شوند و در نهایت به اوج رسیدن درگیری‌ها در شب قدر و ۲۸ ماه مبارک رمضان، البته باید دانست که تشدید تنش و درگیری‌ها در قدس برای خروج از حالت رکودی که مسئله فلسطین با آن مواجه است، به‌نفع جریان‌های ملی و اسلامی فلسطین است.

۲ ـ رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد مقاومت فلسطینیان را با اعمال فشار‌های بیشتر و بازداشت گسترده آنان در هم بشکند و شاید برای همین منظور اگر ببیند که اوضاع از کنترل خارج می‌شود و به‌سمت انفجاری بزرگ پیش می‌رود، مانع از حضور شهرک‌نشینان در صحنه شود.

۳ ـ ممکن است رژیم صهیونیستی تلاش کند ساکنان قدس را به اختلافات داخلی و نزاع‌های خانوادگی از طریق برخی ابزار‌ها و مزدوران خود سرگرم کند، همان‌گونه که چند روز پیش نیز در محله وادی الجوز شاهد بودیم و طی آن یک دختر ساکن قدس ناخواسته به‌ضرب گلوله به شهادت رسید و در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

مقاومت فلسطین در غزه شهرک‌های صهیونیستی را آماج حملات موشکی قرار داد و اشغالگران را وادار به فرار به پناهگاه‌ها کرد و شاخه‌های نظامی گروه‌های مقاومت و اتاق عملیات مشترک مقاومت در غزه نیز اعلام کردند که هرگز جوانان فلسطینی و قهرمانان قدس را تنها نمی‌گذارند و به دشمن صهیونیستی نسبت به عواقب و پیامد‌های جنایات علیه قدس و ساکنان آن هشدار دادند.

علاوه بر این، دعای ساکنان شهر ام‌الفحم در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ برای ساکنان قدس در نماز صبح پس از تظاهرات برگزارشده در این شهر در همان شب درگیری‌ها، تأثیر بسزایی در بالا بردن روحیه جوانان فلسطینی در لحظه مناسب داشت.

آنچه اتفاق افتاد، ثابت کرد که دشمن صهیونیستی در برابر عزم و اراده مردمی فلسطینیان عاجز و ناتوان است و تظاهرات‌ها و درگیری‌ها باید تا بازگشایی محوطه باب العامود بدون هیچ شروطی و توقف تجاوزات و جنایات اشغالگران صهیونیست علیه قدس و مسجد الاقصی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها