دفاع‌پرس بررسی کرد؛

آمریکا اسلحه چند کشور جهان را تامین می‌کند؟

ایالات متحده آمریکا اسلحه ۹۶ کشور را طی سال‌های ۲۰۱۶ ـ ۲۰۲۰ تأمین کرده که بسیار بیشتر از سایر تأمین‌کنندگان است.
کد خبر: ۴۵۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹ - 29April 2021

آمریکا اسلحه ۹۶ کشور را تأمین می‌کندگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: ایالات متحده آمریکا همچنان بزرگترین صادرکننده اسلحه در جهان است و سهم جهانی خود را از صادرات اسلحه از ۳۲ تا ۳۷ درصد در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ افزایش داده است.

آمریکا اسلحه ۹۶ کشور را طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تأمین کرده که بسیار بیشتر از سایر تأمین‌کنندگان است. تقریباً نیمی (۴۷ درصد) انتقال تسلیحات ایالات متحده به غرب آسیا (خاورمیانه) انجام شده است به نحوی که عربستان سعودی به تنهایی ۲۴ درصد از کل صادرات اسلحه ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارشی که موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم منتشر کرده است، افزایش ۱۵ درصدی صادرات تسلیحات ایالات متحده آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ اختلاف بین ایالات متحده و دومین صادرکننده بزرگ اسلحه یعنی روسیه را بیشتر کرد؛ همچنین سومین و چهارمین صادرکنندگان بزرگ نیز رشد چشمگیری را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تجربه کردند.

فرانسه صادرات سلاح‌های خود را طی سال‌های مورد اشاره ۴۴ درصد افزایش داده و ۸/۲ درصد از صادرات سلاح‌های جهانی را در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است که در این رابطه هند، مصر و قطر در مجموع، ۵۹ درصد صادرات اسلحه فرانسه را دریافت کردند.

آلمان هم عمده صادرات اسلحه خود را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تا۲۰۲۰ به میزان ۲۱ درصد افزایش داده و که این رقم ۵/۵ درصد از آمار کل جهانی را تشکیل می‌دهد. بازار‌های برتر صادرات اسلحه آلمان به کشور‌های کره جنوبی، الجزایر و مصر بوده است.

اما روسیه و چین هر دو شاهد کاهش صادرات اسلحه خود بودند؛ صادرات اسلحه توسط روسیه که ۲۰ درصد از کل صادرات سلاح‌های عمده را در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده بود به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته که عمده کاهش این میزان - حدود ۹۰ درصد - ناشی از کاهش ۵۳ درصدی صادرات اسلحه به هند بوده است.

البته روسیه صادرات تسلیحاتی خود را به‌طور قابل توجهی به چین، الجزایر و مصر بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ افزایش داد، اما این میزان صادرات، کاهش عمده صادرات اسلحه به هند را جبران نکرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار