دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مبارزه حاج آقانورالله نجفی با خط استعمار؛ از احداث بیمارستان تا فعالیت اقتصادی

نواده خاندان نجفی گفت: حاج آقا نورالله درک کرده بود اقتصاد راهبرد نفود استعمار انگلیس برای فتح کشور است؛ لذا هر اقدامی که آن‌ها در ایران انجام می‌دادند ایشان دست به مقابله به مثل می‌زد که احداث بیمارستان خورشید و تأسیس شرکت اسلامیه از جمله مصادیق آن است.
کد خبر: ۴۵۳۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵ - 26April 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در یازدهمین شب از ضیافت رمضانی شبکه قرآن و معارف سیما، به بررسی ابعاد زندگی فقهی و سیاسی عالم برجسته و مجاهد پارسا «آیت الله آقانورالله نجفی» پرداخته شد.

موسی نجفی از نوادگان خاندان نجفی با اشاره به گمنامی حاج آقانورالله علی‌رغم حضور ایشان در خط مقدم مبارزه با استعمار در جبهه‌های مختلف اظهار داشت: حاج آقانورالله با اینکه هم دوره شهید مدرس بوده است و تقریبا ارزش تاریخی مشابهی با ایشان دارد، اما کمتر از ایشان یاد و نامی در اذهان باقی مانده است. دلیل این امر هم این است که آقانورالله در مقطع ابتدایی شکل گیری دوره پهلوی به شهادت می‌رسد، ولی مرحوم مدرس، شهید دوران پایانی حکومت پهلوی است و همین مسئله فرصتی به دستگاه جنایتکار پهلوی داد که رد پای خونریزی خود را در شهادت آقانورالله پاک کند.

باید استعمار را عمیقا بشناسیم
این پژوهشگر تاریخی خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی که در طول تاریخ مؤثرتر هستند، بیشتر مورد حمله قرار گرفته اند، مخصوصا اگر پای استعمار وسط باشد. شما می‌بینید که امروز بزرگترین کسی که مورد حمله استعمار یا صهیونیست بین المللی است، مقام معظم رهبری هستند؛ چرا که بیش از بقیه به این جریان ضربه زده‌اند.

مبارزه حاج آقانورالله نجفی با خط استعمار؛ از احداث بیمارستان تا فعالیت اقتصادی

نجفی حاج آقانورالله را پرچمدار بیداری اسلامی در مقابله با استعمار خواند و افزود: بازخوانی زندگی این افراد فقط مطالعه تاریخ گذشته نیست؛ بلکه به درک بهتر موقعیت‌ها به ما کمک می‌کند چرا که همان موضوعاتی که آن‌ها با آن درگیر بودند، امروز ما نیز با آن روبرو هستیم؛ لذا شناخت عمیق استعمار باید یکی از ضروریات امروز سیاست ما باشد.

دشمن می‌خواهد حافظه تاریخی ما ضعیف باشد

نواده خاندان نجفی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد حافظه تاریخی ما ضعیف باشد، تصریح کرد: حاج آقانورالله شرایط دوران تغییر پادشاهان متعددی را درک کرده و دست استعمار را در دوران تبدیل قاجاریه به پهلوی دیده و می‌دانست دشمن از چه راه‌هایی رسوخ کرده است. اما متأسفانه این رسوخ امروز برای ما خیلی مشخص نیست؛ بنابراین ما باید آگاهی خودمان را نسبت به تاریخ بیشتر کنیم چرا راه بصیرت افزایی تسلط بر تاریخ است.

نجفی با بیان اینکه حاج آقانورالله هر جا که می‌دید استعمار یک گام برداشته است، ایشان اقدام به مقابله به مثل می‌کرد، افزود: به طور مثال بیمارستانی در اصفهان هست به نام عیسی بن مریم که قبلا متعلق به انگلیسی‌ها بوده و هربیماری که وارد این بیمارستان می‌شد مورد القای اعتقادات و آموزش آن‌ها قرار می‌گرفت؛ به همین دلیل ایشان دقیقا مقابل آن بیمارستانریال بیمارستانی احداث کرد به نام نور یا خورشید تا بیماران مسلمان به سمت آن بیمارستان نروند و می‌گفت خداوند ما را از سموم ماران خارجی نجات دهد.

این محقق تاریخ معاصر با اشاره به تأسیس شرکت اسلامیه نیز بیان داشت: ایشان معتقد بود که اقتصاد، راهبرد استعمار برای فتح ایران است و تحریم برای پاسخگویی به تهاجم اقتصادی دشمن کافی نیست لذا اقدام به راه اندازی شرکت اسلامیه کرد که در زمینه منسوجات فعالیت داشت و مراکز متعددی در کشور‌های دنیا داشت.

مبارزه حاج آقانورالله نجفی با خط استعمار؛ از احداث بیمارستان تا فعالیت اقتصادی

وی در خصوص نقش حاج آقانورالله در نهضت مشروطیت نیز اظهار داشت: حاج آقانورالله رئیس مشروطه خواهان اصفهان و شاید جزو معدود فق‌هایی است که رسما وارد انجمن‌های ملی شده است. ولی مشروطیت ایشان منحصر به فرد و ضدانگلیسی است. به همین دلیل آن عده‌ای را که در تهران یا حتی در اصفهان در کنسولگری انگلیس تحصن کردند را ایشان تکفیر کردند و گفتند تا زمانی که به مسجد نروند از ما نیستند؛ چرا که او می‌داند انگلیس که امروز به مشروطه خواهان پناه می‌دهد به دنبال مقاصد دیگری دارد.

شعار اقتصاد مقاومتی با پوشیدن قبای ایتالیایی همخوانی ندارد!

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات با بیان اینکه نمی‌شود سیاست و افق پیش روی کشور تحریم کالای خارجی و اقتصاد مقاومتی باشد، اما مسئولان لباس و قبای ایتالیایی یا آلمانی بپوشند. علمای ما واقعا در برابر غرب بسیار عزتمندانه رفتار می‌کردند. این نمی‌شود که ما بگوییم جمهوری اسلامی هستیم و سیاست ما اقتصاد مقاومتی است، ولی در دیپلماسی این عزت را در مقابل طرف خارجی رعایت نکنیم که آن‌ها به خودشان حق بدهند هر طور می‌خواهند با ما صحبت کنند.

این نویسنده و پژوهشگر اذعان کرد: مثلا در همین قضیه هولوکاست که صهیونیست‌ها به راه انداختند، سیاست آن‌ها این است که هر یهودی در هر کجای دنیا باید نسبت به قضیه هلوکاست، حالا چه واقعیت و چه ساختگی، آگاهی و تعصب داشته باشد و نباید فراموش کند.

یکی از ابزار‌های بصیرت افزایی فهم تاریخ است
نجفی افزود:، ولی به ایران که می‌رسد قضیه قحطی بزرگی که در آن بین ۳ تا ۹ میلیون نفر یعنی حدود یک سوم جمعیت وقت ایران به دست انگلیسی‌ها قتل عام می‌شوند، نه در کتاب‌های درسی و نه در هیچ جای دیگری از آن سخنی نیست و مردم باید آن را فراموش کنند. آن‌ها هولوکاستی که به ما هیچ ربطی ندارد و مربوط به درگیری دنیای غرب با یکدیگر است را یک موضوع بین المللی جلوه می‌دهند و کسی نمی‌تواند منکر آن شود، ولی کشته شدن چندمیلیون نفر توسط انگلیسی‌ها را مردم ما باید فراموش کنند و متاسفانه فراموش هم شد.

مبارزه حاج آقانورالله نجفی با خط استعمار؛ از احداث بیمارستان تا فعالیت اقتصادی

وی گفت: لذا ما باید حافظه تاریخی خود را تقویت کنیم تا دوباره به دام قرارداد‌هایی مانند ترکمنچای و قحطی بزرگ و قرارداد‌هایی که یک طرفه بسته شده و نتوانسته منافع ما را تأمین کند گرفتار نشویم و این به آگاهی و بصیرت مردم بستگی دارد و یکی از وسایل بصیرت مردم فهم تاریخ است.

نجفی بیان داشت: با شناختی که از حاج آقانورالله دارم اگر ایشان امروز زنده بود قطعا از به وجود آمدن یک نظام سیاسی دینی خوشحال بود که اجنبی در آن حضور ندارد. ضمن اینکه اقتصاد ملی ومقاومتی یکی از ایده‌های ایشان بوده است، اما شاید یک تاسفی هم می‌خورند که این حرف‌ها فقط شعار دولتمردان شده است، اما در عمل به آن جامعه عمل نمی‌پوشانند.

ضیافت عنوان ویژه برنامه‌ایست که به مدت سی شب در ماه مبارک رمضان، با اجرای سیدعلی قوامی نود دقیقه پیش از افطار از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار