دفاع‌پرس بررسی می‌کند؛

راهبرد قدرتمند امام خمینی (ره) در مقابله با استکبار جهانی‏

یکی از شاخصه‌‏های قابل توجه در گفتمان استکبارستیزی، تهاجمی بودن آن است. بدان معنا که برای مقابله با استکبار جهانی باید طرح‏‌ریزی کرد و همه راه‌‏ها و ایده‏‌ها را مورد بررسی قرار دارد.
کد خبر: ۴۵۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۳ - 27April 2021

راهبرد تهاجمی امام خمینی (ره) در مقابله با استکبار جهانی‏به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حضرت امام خمینی (ره) را می‌‏توان پیام‌آور عزت مسلمین و ملت ایران در نیم قرن اخیر دانست؛ روح و گوهر عزت‌‏طلبی حضرت امام (ره) را می‌‏توان در روحیه استکبارستیزی ایشان مشاهده کرد.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی در طول دوران مبارزه تلاش کرد این حقیقت را برای ملت آشکار کند که راه سرافرازی و عزت و دستیابی به استقلال و آزادی و عدالت، در گروه استقامت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار است.

امام خمینی (ره)؛ پیام‌آور عزت مسلمین‏

جهان اسلام و به‏ طور خاص ملت ایران، قریب به دو قرن تلخ‌‏ترین ناکامی‌‏ها را به ‏واسطه حکمرانان فاسد و نالایق در مواجهه با کفار و دشمنان تجربه کرده بودند؛ از شکست در جنگ با روس و عثمانی تا از دست دادن هرات و افغانستان و بخشی از پاکستان و در نهایت جدایی بحرین و از اعطای امتیازات مختلف به روس و انگلیس تا اشغال ایران زمین به دست متجاوزان در جنگ جهانی اول و دوم؛ حاصل این ‏بی‌‏لیاقتی‌‏های دربار قاجار و پهلوی، پاشیدن گرد ضعف و ناتوانی و باور «ما نمی‌‏توانیم» بر سر افکار عمومی جامعه و هویت یک ملت بود؛ حضرت امام (ره) با شعار بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) و بازخوانی هویت اسلامی - ایرانی تلاش کرد تا به ‏تدریج «عزت» از دست رفته‏ ملت ایران را احیاء نماید و در این ‏راه در اولین گام در دهه ۱۳۴۰ در برابر «انقلاب سفید» آمریکایی و قانون تبعیض‏‌آمیز و توهین‌‏آمیز «کاپیتولاسیون» ایستاد و حبس و تبعید را به جان خرید تا ملت ایران در مسیر احیاء اقتدار و عزت به پا خیزد.

استکبارستیزی؛ تبلور عزت‌مندی‏

روح و گوهر عزت ‏طلبی حضرت امام (ره) را می‌‏توان در روحیه استکبارستیزی ایشان مشاهده کرد؛ رهبر کبیر انقلاب اسلامی در طول دوران مبارزه تلاش کرد که این حقیقت را برای ملت آشکار کند که راه سرافرازی و عزت و دستیابی به استقلال و آزادی و عدالت، در گروه استقامت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار است.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی با فریاد برآوردن آن‏که «همه بدبختی ما از آمریکاست» از خوی تجاوزطلبی و ضرورت مبارزه و عدم رابطه با استکبار سخن گفته و در مورد رابطه ما با آمریکا می‏‌فرمایند: «این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاح‏‌مندی برای بره نیست، این‏ها می‌‏خواهند از ما بدوشند، این‏ها نمی‌‏خواهند به ما چیزی بدهند.»

ایشان با صراحت تمام آمریکا را «شیطان بزرگ» نامیدند و اعلام می‌‏دارد: «آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است» و از ملت ایران و ملل مسلمان و محروم جهان چنین خواستند: «هرچه فریاد دارید سر آمریکا بکشید.» و همه مبارزان جبهه توحید در سرتاسر جهان را این‏گونه بشارت دادند: «اگر دقیقاً به وظیفه مان که مبارزه با آمریکای جنایتکار است ادامه دهیم فرزندانمان شهد پیروزی را خواهند چشید.»

ویژگی‌‏هایی استکبارستیزی در نگاه حضرت امام (ره)

استکبار ستیزی در اندیشه حضرت امام (ره) دارای شاخص‌‏ها و ویژگی‌‏هایی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

خاستگاه الهی استکبارستیزی‏

_ یکی از مولفه‏‌های مهم استکبارستیزی ماهیت الهی مبارزه و قیام برای خداست. تاریخی‌‏ترین سند مبارزاتی حضرت امام (ره) با آیه شریفه «قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی» آغاز می‌‏شود.

ایشان در ابتدای پیام که خطاب به همه مسلمانان و علما و روحانیون نوشته‌‏اند، آورده‌اند: «خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشور‌های اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.»

سازش‌ناپذیر بودن در برابر استکبار

_ حضرت امام (ره) امکان هرگونه تلاش برای نزدیکی و سازش و مصالحه با استکبار را نفی می‏‌کند و آن‏ را نافی عزت مسلمین می‏‌داند؛ ضمن آن‏که این حرکت را ثمربخش ندانسته و بر این باور است که استکبار از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. این نگاه برآمده از آموزه‌‏های قرآنی است که خداوند در شرح وضعیت جبهه حق و دشمنان آن بدان اشاره کرده است.

حضرت امام (ره) مبتنی بر این آیات و روایات متعددی که در نفی پذیرش ولایت کفار و مستکبر آمده، آن‏هایی که به‏ دنبال مذاکره و کنارآمدن با دشمنان خدا هستند را به ‏عنوان خائن معرفی می‏‌کند.

ایشان با صراحت در نفی هرگونه سازش با استکبار جهانی فریاد بر می‏‌آورد: کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‏‌دانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!... اگر بندبند استخوان ‏هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله‏‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‌‏کنیم.

دائمی بودن استکبارستیزی (فرا زمان و فرامکان)

_ اصل اساسی دیگر برای مبارزه با استکبار جهانی در نگاه ژرف و دقیق حضرت امام (ره) «تداوم و همیشگی بودن» مبارزه است. این پیشوای بزرگ الهی مبارزه با کفر و شرک و نفاق را که جبهه متحد نظام استکباری دنیا را به ‏وجود می‌‏آورند فصلی و مقطعی و محدود و محصور به عصر و زمان خاصی نمی‏‌دانست.

اتخاذ راهبرد تهاجمی در مقابله با استکبار جهانی‏

_یکی دیگر از شاخصه‌‏های قابل توجه در گفتمان استکبارستیزی، تهاجمی بودن آن است. بدان معنا که برای مقابله با استکبار جهانی باید طرح‏‌ریزی کرد و همه راه‌‏ها و ایده‏‌ها را مورد بررسی قرار دارد. شیوه مبارزه انفعالی و آرایش دفاعی در برابر استکبار نه تنها مناسب نیست، بلکه اندیشه‌‏ای که نابودی استکبار را در سر می‌‏پروراند، حتماً نیازمند اتخاذ استراتژی تهاجمی است.

با همین نگاه حضرت امام (ره) از شکل‌‏گیری هسته مقاومت در جهان چنین سخن می‌‏گوید: «بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته‌‏های مقاومت را در تمامی جهان به‌‏وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد»

ایشان در جایی دیگر از راه‌اندازی «بسیج بزرگ سربازان اسلام» چنین سخن می‏‌گوید: «امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخ‏‌های سفید و سرخ را از بین خواهند برد.»

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها