دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

واهمه آمریکا از انتخاب دولتی انقلابی از سوی مردم/ شورای نگهبان صداقت نامزدها را بررسی کند

کنعانی‌مقدم گفت: شورای نگهبان باید در تایید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دقت نظر بیشتری به خرج دهد تا کسانی که وارد عرصه ریاست جمهوری می‌شوند، امتحان خود را قبلاً پس داده و اثبات کرده باشند که به وعده‌های خود عمل می‌کنند.
کد خبر: ۴۵۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۸ - 28April 2021

آمریکا نگران انتخابات خردادماه استحسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی و کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در پاسخ به این پرسش که «نقش شورای نگهبان در صیانت از انقلاب اسلامی باید چگونه باشد؟» اظهار داشت: در چارچوب قانون اساسی وظایفی بر عهده شورای نگهبان است که هم از قانون اساسی صیانت می‌کند و هم از شرع مقدس اسلام و هم تطبیق قوانین با شرع مقدس را بررسی می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به تصویب نهایی سیاست‌های کلان نظام از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر لحاظ کردن این سیاست‌ها در قوانین نیز نظارت دارد و علاوه بر آن، بحث نظارت بر انتخابات‌های اصلی را هم عهده‌دار است.

کنعانی مقدم ادامه داد: همه مواردی که بیان شد از چهارچوب‌های اساسی نظام است، اگر این پایه‌ها متزلزل شود کشور دچار مشکل و بحران می‌شود و این مسئولیت بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده که از قانون اساسی صیانت کند و در انتخابات مثل خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری از آراء مردم صیانت کند تا مردم مطمئن باشند رای آن‌ها خوانده می‌شود و همچنین کسانی که نامزد انتخاباتی می‌شوند کسانی هستند که حداقل‌های مورد نظر در قانون اساسی را دارند و این تشخیص را شورای نگهبان داده است.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی درباره اینکه آیا شورای نگهبان توانسته به وظایف خود بخوبی عمل کند؟ پاسخ داد: جواب این سوال ابعاد مختلفی دارد. درباره قوانین مجلس خیلی با دقت نظر این کار را انجام می‌دهد که خلاف قانون اساسی نباشند و با شرع مقدس مخالفت نداشته باشند. در مواردی که با مجلس به توافق نمی‌رسد هم موارد اختلافی به مجمع تشخیص نظام می‌روند و در آنجا حل و فصل می‌شوند. اما در رابطه با انتخابات سعی کرده تا جایی که می‌تواند این نظارت بر اجرای انتخاب نامزد‌ها را دنبال کند، که از نظر من در بحث ریاست جمهوری همواره با سختگیری‌های شورای نگهبان مواجه بوده‌ایم، اما رئیس جمهوری که از آراء مردم بیرون آمده عمدتاً در آخر کار برخلاف تصوری که همگان داشتند به وعده‌هایی که داده عمل نکرده. شورای نگهبان باید در تایید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دقت نظر بیشتری خرج کند تا کسانی که وارد عرصه ریاست جمهوری می‌شوند امتحان خود را قبلاً پس داده و اثبات کرده باشند که به وعده‌های خود عمل می‌کنند.

کنعانی مقدم درباره تاثیر حضور حداکثری مردم در ارتقاء امنیت ملی نیز گفت: هر نظامی که پشتوانه مردمی داشته باشد قطعاً هم اقتدار دارد و هم در مسائل امنیت داخلی و خارجی می‌تواند روی حمایت مردم حساب باز کند و از طرفی در معادلات بین‌المللی نیز قدرت چانه‌زنی بیشتری دارد، چون دارای پشتوانه مردمی است. هر چقدر مشارکت ما در انتخابات خصوصاً ریاست جمهوری حداکثری باشد دشمن روی اقدامات علیه جمهوری اسلامی تجدیدنظر کرده و سعی می‌کند به پشتوانه حضور مردم در حاکمیت از آن اقدامات مخرب دست کشیده و سعی می‌کند در مقابل قدرت مردم نرمش نشان دهد.

وی همچنین در این‌باره که برخی افراد بحث امنیت ملی و سیاست خارجی از جمله برجام را در گرو انتخابات می‌دانند، تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری ایران بزرگ‌ترین چالش برای آمریکایی‌هاست، نه برای جمهوری اسلامی. آمریکایی‌ها تاکنون هر کاری می‌توانستند انجام دادند، همه اقدامات خصمانه‌ای که می‌خواستند، فشار‌های حداکثری و تحریم‌ها را در چارچوب برجام یا خارج از آن اعمال کردند. آن‌ها نگران این هستند که دولت جدیدی که سرکار می‌آید دولتی انقلابی و جهادی و دولتی باشد که مشکلات را حل کرده و تحریم‌ها را خنثی کند و هیچ‌گونه امتیازی به آمریکایی‌ها ندهد. آن‌ها مترصد این هستند که در جمهوری اسلامی کسانی سرکار بیایند که همسو با سیاست‌های آن‌ها بوده و قدرت مدیریت را نداشته باشند که مشکلات کشور را حل کنند و در نهایت پشت میز مذاکره آمده و دست به سازش و تسلیم بزنند. چالش و نگرانی عمده آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این است که دولت انقلابی و جهادی، چابک، قدرتمند، کارآمد در جمهوری اسلامی با پشتوانه حداکثری مردم روی کار بیاید. اگر این اتفاق رقم بخورد تمام توطئه‌های آمریکا و دشمنان ما خنثی خواهد شد.

کنعانی مقدم درباره شاخص‌های انقلابی برای انتخاب اصلح بیان کرد: تعریف‌های مختلفی از این موضوع می‌شود، ولی چیزی که من معتقد هستم این است که اولاً فردی که می‌خواهد بگوید انقلابی هستم اصول انقلاب را قبول داشته باشد و بدان عمل کرده باشد. خط امام و رهبری و قانون اساسی را کامل پذیرفته باشد، قانونمداری را شرط اصلی انقلابی بودن بداند. انقلابی بودن به معنای هرج و مرج و تندروی و افراطی‌گری نیست. مسئله مهم این است که این فرد برای حفظ انقلاب و ارزش‌های انقلاب حاضر باشد در صحنه حضور یابد مثل دوران دفاع مقدس از جان خود مایه بگذارد و از انقلاب دفاع کند. این که شعار انقلابی بدهیم کفایت نمی‌کند و فرد انقلابی آدمی است که دارای تقوا، خلوص، اعتقاد و ایمان راسخ است و این فرد خود را خادم ملت می‌داند و در رابطه با بحث به قدرت رسیدن هم قدرت را برای قدرت نمی‌خواهد بلکه قدرت را برای خدمت به مردم می‌خواهد.

گفت‌وگو از ترابی

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار