استاد دانشگاه تهران:

توان نظامی نیروی‌ قدس در مقابل دیپلماسی، ۲۰ به ۸۰ است

کوشکی گفت: «توان نظامی و حضور مستقیم سپاه قدس تنها ۲۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهد و ۸۰ درصد توان این نیرو برای دفاع از امنیت و منافع ملی ایران صرف شده است.»
کد خبر: ۴۵۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲ - 27April 2021

توان نظامی در مقابل دیپلماسی نیروی‌قدس ۲۰ به ۸۰ استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدصادق کوشکی با اشاره به اینکه تحقق سیاست خارجی در راستای دفاع از امنیت ملی است، اظهار داشت: ابزار‌های این حوزه، تهدید، جنگ، دیپلماسی علمی، عمومی، سیاسی و اقتصاد است.

وی دیپلماسی را نیز دارای چند شاخه عمومی، رسمی، فرهنگی، علمی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: هیچ یک از این ابزار‌ها بر دیگری برتری ندارد.

کوشکی با اعلام اینکه در هر مقطعی یکی از ابزار‌های دیپلماسی به کار گرفته می‌شود، افزود: دو گانه «جنگ - دیپلماسی»، مقوله‌ای ژورنالیستی است و در کشورمان دو گانه «مقاومت - مذاکره» مطرح است که به معنای تنزل یک بحث کاربردی به مقوله‌ای ژورنالیستی است.

وی افزود: گاه برای دستیابی به منفعت ملی به ابزار جنگ نیاز داریم و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد، گاه تهدید نظامی کفایت می‌کند و گاه دیپلماسی ملی مطرح است.

کوشکی ادامه داد: برخی افرادی که گرایشات خاصی داشتند، برای پیشبرد نگاه خود این حوزه علمی را تنزل می‌دهند. طبیعتاً همه عقلا اعلام می‌کنند که جنگ خوب نیست و اعلام می‌کنند اگر مذاکره نباشد، باید جنگ شود. در حالیکه می‌تواند مذاکره و جنگ در کار نباشد و تهدید به جنگ یا دیپلماسی عمومی و اقتصادی پیش‌برنده باشد.

وی با این توضیح، مذاکره و جنگ را به عنوان دو ابزار معرفی کرد و افزود: در جهان هیچ کشوری وجود ندارد که نیروی نظامی خود را به تعطیلی بکشاند و اعلام شود جنگ همواره بد است و کشته درپی دارد و فقط مذاکره خوب است.

کوشکی با ذکر مثالی از کشور سوئیس که دو جنگ جهانی را بدون درگیری پشت سر گذاشته است، گفت: این کشور پنجمین تولیدکننده اسلحه در دنیاست و یکی از منظم و جدی‌ترین ارتش‌های اروپایی را دارد.

این تحلیلگر سیاست داخلی و مطالعات منطقه‌ای با اعلام اینکه هیچ کشوری ابزار‌های متنوع را از دسترس خود دور نمی‌کند، خاطرنشان کرد: نیروی قدس سپاه از گذشته تا به امروز، بعنوان یک بازو و کارگزار در حوزه سیاست جمهوری اسلامی [قلمداد] می‌شود.

کوشکی هدف این نیرو را حفاظت از منافع ملی عنوان کرد و گفت: حجم استفاده از دیپلماسی عمومی، علمی و فرهنگی نسبت به بحث‌های نظامی در نیروی قدس متفاوت است.

وی اضافه کرد: اگر کارنامه نیروی قدس سپاه را از دهه ۷۰ شمسی تا امروز بنگریم، شاید استفاده از ابزار نظامی و حضور مستقیم تنها ۲۰ درصد را به خود اختصاص دهد و ۸۰ درصد توان این نیرو برای دفاع از امنیت و منافع ملی ایران صرف شده است.

کوشکی با اعلام اینکه دستگاه وزارت خارجه این حجم از بهره مندی از دیپلماسی عمومی را صرف نکرده است، گفت: این مسئله تنها مختص مدیریت سردار سلیمانی هم نیست و پیش از آن وجود داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی برای پیشبرد سیاست خارجی بازو‌هایی دارد و در کنار این، بازوان اقتصادی هم داریم که اقتصاد را به نگاهی خاص دنبال می‌کنند و نیروی قدس از ترکیب همه این‌ها استفاده می‌کند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار