یادداشت/ سیروس فتح‌اله

بازندۀ میدان

بن‌سلمان بعد از شش سال جنگ علیه ملت مظلوم یمن و هزینه میلیاردی برای حمایت از تروریست‌های تکفیری در برخی از کشورهای منطقه بازنده میدان است و جاه‌طلبی‌های او فقط موجب قتل و کشتار یمنی‌ها و سایر ملت‌های منطقه شد.
کد خبر: ۴۵۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۴ - 03May 2021

بازنده میدانگروه بین‌الملل دفاع‌‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ عربستان سعودی قبل از ورود به جنگ علیه یمن یکی از برجسته‌ترین بازیگران بحران سوریه محسوب می‌شد؛ اما با شروع این جنگ به یکباره از پرونده سوریه که برای آن میلیون‌ها دلار هزینه کرده بود، کنار گذاشته شد.

در پرونده یمن نیز می‌بینیم که بواسطه موشک‌ها و پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بعد از شش سال متحمل سنگین‌ترین شکست‌ها شده است و چنان در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده است که به راحتی نمی‌تواند از آن بیرون بیاید. 

در همین راستا، این روز‌ها شاهد یک اقدام تأمل‌برانگیز در عربستان سعودی از سوی کسی هستیم که برای رسیدن به تخت پادشاهی دست به اقدامات زیادی در داخل و خارج از این کشور زده است؛ این اقدامات از شروع جنگ علیه یمن گرفته تا حمایت همه‌جانبه از تکفیری‌ها در عراق، سوریه، کشاندن جنگ به داخل جمهوری اسلامی ایران و ... .

پس این روزها می‌بینیم که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد جوان و البته خام عربستان سعودی چرخش 180 درجه‌ای نسبت مواضع قبلی خود کرده و ظاهرا تغییر موضع داده و از مواضع قبلی خود در قبال ایران و انصار الله یمن عقب‌نشینی کرده و حرف از مذاکره می‌زند؛ البته شواهد میدانی در یمن، سوریه و سایر کشورها نشان می‌دهد که این عقب‌نشینی از روی خیرخواهی بن‌سلمان نیست، بلکه بن‌سلمان به‌عنوان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان بعد از شش سال جنگ در یمن و ناکامی در برخی از پرونده‌های منطقه بدون دستاورد در میدان مستأصل مانده‌ و نه راه پیش دارد و نه راه پس. بن‌سلمان در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده‌ و هزینه‌های میلیاردی او در سوریه، لیبی، عراق، لبنان و سایر کشور‌ها به هدر رفته است و با وجود هزینه‌های میلیاردی در این کشور‌ها نتوانست دستاوردی کسب کند، اما در مقابل دیدیم که محور مقاومت هم توانست سوریه را در مقابل تکفیری‌ها پیروز میدان کند و هم توانست عراق را با کمک ملت این کشور از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کند.

گفته می‌شود، بن‌سلمان در سال‌های اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برای دخالت در امور داخلی کشور‌هایی مثل سوریه، عراق، لیبی و لبنان و سایر کشور‌های منطقه با تجهیز و تسلیح گروهک‌های تروریستی هزینه کرده است که اگر هزینه ۳۰۰ میلیارد دلاری را که در جنگ شش ساله علیه یمن را هزینه کرده است را نیز در نظر بگیریم، می‌بینیم که جاه‌طلبی‌های ولیعهد عربستان سعودی مبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار در از درآمد‌های نفتی کشورش را به جای اتحاد و تقویت جهان اسلام که ادعا می‌کنند، عربستان ام‌القرای جهان اسلام است، در راستای کشتار مردم مظلوم و مسلمان منطقه و توطئه‌چینی علیه آن‌ها هزینه کرده است.

در واقع بن سلمان تا اینجای کار بازنده میدان است و برای اینکه بیش از این رسوا نشود و با حفظ آبرو از این باتلاق‌ها نجات پیدا کند به‌دستور یا بهتر است بگوییم تحت فشار دولت جدید آمریکا که اکثرا مخالف او هستند و امید‌ها را برای اینکه بعد از فوت پدرش به تخت پادشاهی برسد، ناامید کرده‌اند، از روی اجبار از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده تا شاید هم مخالفت هیأت بیعت عربستان با پادشاهی خود را برطرف کند و هم در پای میز مذاکره احتمالی دستاوردی ولو اندک نصیبش شود.

بنابراین در شرایط فعلی بهترین کار برای بن‌سلمان بازنده میدان، پایان دادن به جنگ یمن و دست کشیدن از حمایت‌های همه‌جانبه مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها در منطقه باشد، تا این منابعی که در راستای تحقق جاه‌طلبی‌هایش به هدر می‌رود، در راستای اتحاد جهان اسلام در برابر زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی هزینه شود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها