پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«تعلیم و تربیت»، جبهه دوم رزم معلمان در دفاع مقدس بود

«‌غفاریان پناهی» گفت: بیش از ۶ مجتمع آموزشی در یگان‌های رزم خراسان دایر شد تا جنگ تحمیلی باعث عقب‌ماندگی آموزشی رزمندگان نوجوان و جوان نشود؛ بر همین اساس تعلیم و تربیت، جبهه دوم رزم فرهنگیان در دفاع مقدس بوده است.
کد خبر: ۴۵۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴ - 02May 2021

«علی غفاریان پناهی» پژوهشگر دفاع مقدس و عضو ستاد شاهد و امور ایثارگران آموزش ‌و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد به تبیین تأثیر حضور جامعه فرهنگی کشور در جبهه‌های حق علیه باطل پرداخت و اظهار داشت: زمانی که امام خمینی (ره) حضور در جبهه‌ها را واجب کفایی اعلام نمودند، یکی از قشرهایی که در انقلاب و دفاع مقدس نقش عمده و اساسی را بر عهده گرفتند، جامعه فرهنگیان متشکل از معلمان گران‌قدر و دانش‌آموزانی بود که این مسئولیت سنگین را با اعزام بیش از ۲۴ هزار و ۱۶ نفر همکار فرهنگی و بیش از ۸۹ هزار و ۹۶۰ نفر دانش‌آموز به جبهه‌ها مدیریت کرد.

وی افزود: معلمان در جبهه‌های حق علیه باطل شرکت می‌کردند و زمانی که دانش‌آموزان با چشم خود مشاهده می‌کردند که معلم آن‌ها به خوبی مسائل را برای آن‌ها تبیین کرده، خود نیز به جبهه‌ها رفته، شهید شده و پیکرش به شهر برمی‌گردد؛ به مبانی انقلاب و نظام علاقه‌مند می‌شدند و با این هدف در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند که راه اساتید خود را ادامه دهند.

عضو ستاد شاهد و امور ایثارگران آموزش‌ و پرورش استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فرماندهی دفاع مقدس از سال ۱۳۶۲ با توجه به حضور طیف وسیعی از نوجوانان و جوانان در جبهه‌ها، این نیاز را احساس کرد که نباید جنگ تحمیلی باعث عقب‌ماندگی آموزشی این نسل شود؛ بر همین اساس ستاد امور جنگ به ادارات آموزش‌وپرورش اعلام کرد که مجتمع‌هایی آموزشی در مقر لشکرها و یگان‌ها تأسیس شود تا پیگیری امور جنگی در کنار ادامه تحصیل رزمندگان نوجوان و جوان میسر باشد.

وی ادامه داد: بیش از ۶ مجتمع آموزشی در یگان‌های رزم خراسان دایر شد که «مجتمع آموزشی نصر» در لشکر ۵ نصر «مجتمع آموزشی امام رضا (ع)» در لشکر ۲۱ امام رضا (ع) از جمله این موارد است.

این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به تدوین دانشنامه دفاع مقدس در حوزه آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: تاریخچه تعلیم و تربیت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه است که آگاهی از آن نه تنها باعث آشنایی با جنبه‌های مختلف آموزشی و پرورشی می‌شود، بلکه بررسی ابعاد تاریخی و بهره‌گیری از تجارب آن می‌تواند در ترسیم و ایجاد ساختار نظام آموزشی مطلوب در عرصه دفاعی و جنگ با متخاصم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ابراز داشت: در سال جاری دانشنامه دفاع مقدس به چاپ می‌رسد؛ این اثر نفیس به نقش فرهنگیان و دانش‌آموزان خراسان رضوی هم اشاره دارد و در جایگاه یک سند بالادستی می‌تواند مرجع مستند بسیاری از این حماسه‌آفرینی‌ها باشد.

غفاریان تصریح کرد: باید در هر خانه یک شهید الگوی تربیتی فرزندان قرار گیرد زیرا برای تعلیم نسل آینده‌ساز و تربیت فرزندان این جامعه هیچ مرجعی قوی‌تر و مهم‌تر از شهدا و ترویج فرهنگ شهادت نیست. بالغ بر ۶ سال است که به صورت پی در پی طرح شهید پژوهی به منظور گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، الگوپذیری از سیره شهدا و افزایش سطح دانش و مهارت پژوهشی دانش‌آموزان استان اجرا می‌شود و در این راستا تاکنون ۱۰ هزار اثر پژوهشی از سوی دانش‌آموزان علاقه‌مند تهیه و تولید شده است.

وی تأکید کرد: این طرح فرصتی است برای اینکه دانش‌آموزان با بررسی ویژگی‌های اخلاقی شهدا، با فرهنگ ارزشمند ایثار و شهادت به عنوان ماندگارترین میراث دوران دفاع مقدس آشنا شوند.

استان خراسان رضوی دارای ۲ هزار و ۸۵ شهید دانش‌آموز، ۳۶۶ شهید فرهنگی، ۴ هزار و ۱۱۳ جانباز و یک هزار و ۲۳۶ آزاده فرهنگی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار