بخش چهارم/ روایت سردار «رستمیان» از کربلای خان‌طومان؛

ایستادگی رزمندگان یأس را در اردوگاه داعشیان حاکم کرد

فرمانده جبهه مفاومت گفت: مقاومت و ایستادگی رزمندگان اسلام باعث شادی و افزایش روحیه همه رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی شد و ضعف و یأس را به اردوگاه دشمن کشاند.
کد خبر: ۴۵۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۷ - 08May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، سردار «حمیدرضا رستمیان» فرمانده یگان عملیاتی ۲۵ کربلا و از فرماندهان دفاع مقدس به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت رزمندگان مازندرانی در کربلای خان‌طومان به بیان خاطرات و شرح واقعه این عملیات پرداخت که بخش چهارم آن را در ادامه می‌خوانید.

اعلام عزای عمومی در لشکر داعش/ کربلایی که «خان‌طومان» نام گرفت

در ساعت ٢٠ روز شانزدهم، وضعیت جبهه خان‌طومان، با رخنه ایجاد شده توسط دشمنان تکفیری به قرارگاه... اینچنین گزارش شد. پس از هشت ساعت هجوم دشمن و مقاومت رزمندگان اسلام در جبهه خان‌طومان، پایگاه‌های «خونه زرد»، «تل یک» و «دو»، «روستای خالدیه»، منطقه میانی تا کارخانه «بلغور» در تصرف دشمن قرار گرفته است.

رزمندگان یگان ویژه ٢۵ کربلا و فاطمیون، شهرک «خان‌طومان»، «تل نصر»، «تونل دوقلو»، موقعیت‌های «ناصرین»، «تل نجم» و بخشی از جاده منتهی به «مهمل بلغور» را در اختیار خود دارند. رخنه دشمن کاملا سد شده است، برای ادامه کار نیاز به حضور یگان‌های دیگر برای بازپس‌گیری وجود دارد. با هماهنگی‌های انجام گرفته سه گردان احتیاط از فوج‌ها (تیپ) مختلف خودشان را تا «تونل دوقلو»، رساندند. ولی به دلایل مختلف آمادگی وارد عمل شدن در صحنه‌های درگیری و عملیات را نمی‌پذیرفتند.

رزمندگان یگان کربلا، با تمام وجود خودشون در مقابل دشمنان تکفیری ایستادگی می‌کردند تا دشمن نتواند به اهداف خود که تصرف خان‌طومان و سپس پیشروی و تصرف اهداف بعدی بود، برسد. مالک اشتر‌های یگان ویژه ٢۵ کربلا در میدان نبرد رجزخوانی می‌کردند و دشمنان را ناکام کرده بودند.

پرچمدارانی چون: عبدالله، رحیم، علی، حسین١، شیرزاد، عابدینی، حسین ٢، حسین٣، مصطفی، ذبیح، روح‌الله، حبیب، محسن، مرتضی، غلام‌عباس، محمود٢، حسین ۴، شعبان، محمدحسین، نورمحمد، رضا، میثم، مختار ... آسمانی شدند.

شهید حبیب‌الله (بهمن) قنبری در ساعت ١۴، شهید سیدرضا طاهر در ساعت ١۶، شهید حسین مشتاقی در ساعت ۶:۳۰، شهید سیدجواد اسدی در ساعت ١٨، شهید محمود رادمهر در ساعت ١٨:٣٠، شهید رضاحاجی‌زاده در ساعت ١٨:٣٠ در موقعیت‌های مختلف جبهه خان‌طومان به شهادت رسیده بودند.

همرزمان شهیدان همگی مصمم به مقاومت و ایستادگی در برابر تکفیری‌ها بوده و بیشترین تلفات و خسارات را بر پیکر شیطانی آنان وارد می‌کردند. متاسفانه ورود گردان‌های احتیاط، بدون آمادگی و عدم همراهی فرماندهان آنان، برای یگان ویژه ٢۵ کربلا، کارگشا نبوده و تاثیری در عوض کردن وضعیت میدانی نداشت.

ساعت به نیمه‌های شب رسیده بود. جبهه‌های شمالی و جنوبی خان‌طومان، به سختی در حال مقابله با دشمنان بودند. در جبهه جنوبی، گردان‌های مالک و یاسر به شدت با دشمنان درگیر بودند و سد راه آنان در سقوط شهرک خان‌طومان و تل نصر بودند.

اعلام عزای عمومی در لشکر داعش/ کربلایی که «خان‌طومان» نام گرفت

شیرمردان گردان‌های فوق بیشترین تلفات را به دشمن وارد می‌کردند. شرایط جبهه شمالی سخت‌تر و حساس‌تر شده بود. در صورت سقوط جبهه شمالی خان‌طومان، کل رزمندگان اسلام که در حال نبرد با تکفیری‌ها در شهرک خان‌طومان و تل نصر بودند به محاصره دشمن درآمده و ما متحمل تلفات و خسارات سنگین‌تری می‌شدیم؛ لذا هر دو جبهه شمالی و جنوبی خان‌طومان، با اراده‌ای پولادین و رزم عاشورایی با دشمنان می‌جنگیدند. واحد‌های پشتیبانی آتش (ادوات، محمول، ضدزره، توپخانه) بر روی دشمنان آتش می‌ریختند و از آنان تلفات می‌گرفتند.

با پیگیری‌های مستمر و مداوم از قرارگاه... منتظر تصمیم آنان برای وارد عمل کردن یگان‌های احتیاط بودیم. برنامه‌هایی را در ذهن و فکر داشتند، ولی در میدان کارزار، رزمندگان مورد نظر مهیا نمی‌شدند. شرایط برای یگان کربلا بسختی می‌گذشت این آرایش تحمیلی جبهه نبرد، برای ادامه حضور یگان نامناسب و آسیب‌پذیر شده بود؛ لذا برای حفظ جان رزمندگان یگان در جبهه جنوبی که در شهرک خان‌طومان مشغول دفاع و مقاومت بودند باید تصمیم اساسی و فوری گرفته می‌شد.

مدام تماس‌ها و بحث‌های داخل سنگر قرارگاه مقدم ... بین فرماندهی یگان با آن‌ها وجود داشت. ساعت به ٢۴ نیمه شب و آخرین دقایق روز شانزدهم اردیبهشت (عید مبعث) رسیده بود.

عملیات پاتک یگان ویژه ٢۵کربلا

قرارگاه... به دنبال اجرای عملیات ویژه از ناحیه شمال غربی و جنوب شرقی خان‌طومان بود. زمان به سرعت سپری می‌شد، سازمان رزم مورد نظر برای اجرای عملیات ویژه بدلایل مختلف مهیا نمی‌شد. ماندن، یگان ویژه کربلا در وضعیت فوق به انجام عملیات ویژه قرارگاه... بستگی داشت. متاسفانه، نهایتا نتوانستند ایده عملیاتی خود را انجام دهند.

مجبور بودیم همانطور که از ابتدای نبرد رده‌ای بطور موثر بما کمک نکرده بود خودمان برای منهدم کردن دشمن و بازگشایی جاده اصلی عقبه به شهرک خان‌طومان اقدام کنیم. دستور یگانی صادر شد که با توان موجود خود اقدام نمایید.

اعلام عزای عمومی در لشکر داعش/ کربلایی که «خان‌طومان» نام گرفت

ساعت حدودا یک بامداد روز هفدهم بود که تعدادی از رزمندگان اسلام با فرماندهی و هدایت عبدالله، رحیم، علی ١، علی ٢ به سمت مواضع دشمن عملیاتی هجوم برده و نبردی عاشورایی را با آنان انجام دادند. ضربات، خسارات و تلفاتی به دشمنان وارد شد.

ولی متاسفانه به دلیل هوشیاری و آمادگی‌های آنان، نتوانستیم فتوحاتی داشته باشیم. در این عملیات محدود، ضمن کشته و زخمی کردن نیرو‌های دشمن، تعدادی از رزمندگان یگان کربلا شهید و مجروح شدند. برادران عزیزی همچون رحیم کابلی، علی عابدینی، علی جمشیدی بشهادت رسیدند و پیکرشان در صحنه درگیری بجا ماند. دشمن بشدت مقاومت می‌کرد با تمام قوا در مقابل رزمندگان اسلام می‌جنگید.

عملیات ویژه (پاتک) یگان کربلا، باعث اختلال و ایجاد ضعف مضاعفی در قوای دشمن شده بود.‌ می‌طلبید که یگان‌های احتیاط قرارگاه... با قوت و قدرت وارد عمل شوند. یقینا توفیقات عملیاتی بدست می‌آمد. ولی...؟ حدودا ساعت یک و نیم بامداد روز هفدهم اردیبهشت بود که تعدادی از همرزمان شهدا شامل: محمد بلباسی، حسن رجایی‌فر، علیرضا بریری، سعید کمالی، برای آوردن پیکر‌های شهیدان بسمت مشهد شهیدان کابلی، عابدینی، جمشیدی رفتند تا پیکر‌های جا مانده در میدان معرکه را بازگردانند که در کمین دشمن افتاده و با آنان درگیرشدند و پس ازنبردی نا برابر به یاران و دوستان شهیدشان پیوستند و متاسفانه پیکر‌های آنان هم در مشهد شهیدان یگان ویژه ٢۵ کربلا (خان‌طومان) باقی ماند.

نبرد بین رزمندگان اسلام و دشمن همچنان بشدت در جبهه جنوبی و شمالی خان‌طومان ادامه داشت. وضعیت موجود که ما را به صبح و روشنایی فجر می‌برد برای ما سخت‌تر و مشکل‌ساز بود. شکل آرایش عملیاتی خودی باعت افزایش تلفات و خسارات و صدمات سنگین‌تری به ما می‌شد؛ لذا باید تصمیم به برگشت و عقب‌نشینی می‌کردیم. نهایتا در ساعت ۵ الی ۶ صبح کاملا از جبهه خان‌طومان و شهرک خان‌طومان عقب آمدیم و بر روی ارتفاعات «نجم» و روستای «الحمراه»، «الخلصه» و... مستقر شدیم.

نبرد همچنان ادامه داشت، هدف دشمن، فقط خان‌طومان نبود بلکه مرحله اول عملیات دشمن، تصرف جبهه و شهرک خان‌طومان، و مرحله دوم عملیات آنان، تصرف منطقه عمومی «الحمراه»، «خلصه»، «القراصی»، «سابقیه»، «عبطین» و... بود و مرحله سوم عملیات دشمن تصرف مناطق متصل به شهر «حلب» سوریه بود. تعدادی از گردان‌های احتیاط قرارگاه... جایگزین یگان ویژه ٢۵ کربلا شدند تا خط پدافندی جدید را تشکیل و حفظ نمایند.

اعلام عزای عمومی در لشکر داعش/ کربلایی که «خان‌طومان» نام گرفت

نبرد روز هفدهم اردیبهشت

روز هفدهم، صبح ساعت ٨ بود که با برادر شعبان عازم روستای «خلصه» و الحمره» شدیم تا وضعیت نیرو‌ها و خطوط دفاعی را دقیق‌تر بررسی کنیم. شایعه سقوط روستای «الحمره» در بین رزمندگان دهان به دهان پخش می‌شد. عوامل جاسوس و خیانت کاری بودند که در لباس رزمندگان خودی دست به جنگ روانی برای سست کردن قدرت دفاعی رزمندگان اسلام می‌زدند.

بدون اعتنا به ایست و بازرسی، دو نفره خودمان را به روستای «الحمره» رساندیم. خودمان را برای یک درگیری سنگین با تکفیری‌ها آماده کرده بودیم. با ورود به روستای «الحمره»، چشمان ما به برادر شیرزاد، مصطفی، حسین، هادی و... خورد. مطمئن شدیم که روستای «الحمره» سقوط نکرده و در اختیار کامل رزمندگان اسلام هست. کمی با دوستان مشورت کرده و با همراه بردن برادر مصطفی به سمت «تل نصر» حرکت کردیم.

خط پدافندی با گردان احتیاط قرارگاه... حدفاصل روستای «الحمره» تا نزدیکی «تل نصر» ایجاد شده بود. تا نزدیکی «تل نصر» آمدیم با بررسی منطقه احتمال کمین دشمن در مسیر وجود داشت لذا از نزدیکی «تل نصر» برگشتیم و دوباره به روستای «الحمره» و از آنجا به روستای «القراصی» آمدیم.

همراه با شهید جواد الله‌کرم و تعدادی نیرو‌های سوری و ایرانی و از داخل شیارها، خودمان را به نزدیکی «تل نجم» که درست در مقابل خان‌طومان و «تل نصر» بود رساندیم. درگیری و تیراندازی‌های متفرقه رده بدل می‌شد. ادوات یگان ٢۵ کربلا و تیپ قائم (ع). با اجرای آتش‌های موثر، تلفات سنگینی به دشمن وارد می‌کردند. سقوط جبهه خان‌طومان، ضربه سنگینی به جبهه مقاومت اسلامی در جنوب غربی حلب وارد شده بود.

محل استقرار سلاح‌های ادواتی یگان در معرض تصرف تکفیری‌ها قرار گرفته بود. بسرعت گردان ادوات از منطقه عمومی القراصی به شهرک حساس الخلصه انتقال داده شد. بیشترین حجم آتش‌های ادوات و ضدزره و محمول توسط یگان ویژه ٢۵ کربلا اجرا می‌شد.

ماموریت یگان کربلا به یگان جایگزین تحویل داده شد. بخشی از نیرو‌های موجود یگان ٢۵ کربلا در منطقه روستای «القراصی» خط نگهداری و بخشی دیگر از نیرو‌های یگان بعنوان احتیاط منطقه بودند. تعدادی از رزمندگان و فرماندهان یگان در بیمارستان‌های حلب بستری شده و در حال درمان بودند. روند ماموربت پدافند و احتیاط برای یگان ویژه ٢۵ کربلا ادامه داشت.

بیشترین نگرانی ما از پیکر‌های بجا مانده در خان‌طومان بود. فقط پیکر شهید حبیب‌الله قنبری در ابتدای نبرد روز شانزدهم به عقب انتقال داده شد و پیکر مطهر بقیه شهدا در منطقه عمومی خان‌طومان باقی مانده بود. روز هفدهم هم با درگیری‌های مختلف با دشمنان سپری شد. بیشترین، حجم تلفات و صدمات وارده به دشمنان تکفیری که در جبهه خان‌طومان تجمع کرده بودند تا مراحل بعدی عملیات را اجرا نمایند با اجرای آتش‌های سنگین ادوات و ضد زره و محمول یگان تحمیل می‌شد. جای دیده‌بان‌های چون، محمود رادمهر و بهمن قنبری خالی بود تا بیشترین تلفات را به دشمن وارد کنند. ولی الحمدالله، همرزمان شهید در حد مقدورات جای این شهیدان را پر نموده و خیلی از نفرات دشمن را کشته و زخمی کرده بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار