سیری در بیانات امام خامنه‌ای در نوزدهم ماه رمضان؛

معلمین «افسران سپاه پیشرفت» کشورند/ کارگران کلید تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»

اهمیت دادن به جایگاه معلمین به‌عنوان افسران سپاه پیشرفت، ارزش دادن به مقام کارگران به‌منظور پشتیبانی و مانع‌زدایی در مسیر تولید، توجه دادن به آتش‌افروزی‌های دشمنان در ایام انتخابات و دادن وحدت رویه میان همه نهادهای کشور ازجمله مباحثی است که امام خامنه‌ای در بیانات خود به آن پرداختند. نکاتی که در شرایط کنونی و ایام منتهی به انتخابات می‌تواند راهگشای همه ما باشد.
کد خبر: ۴۵۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 05May 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ رسول حسنی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات ارزشمند خود در روز نوزدهم ماه مبارک رمضان مباحث مهم و قابل تأملی را مطرح کردند که تعمق در آن‌ها می‌تواند در ادامه حرکت ما در مسیر انقلاب اسلامی یاری‌رسان باشد.

علامه مطهری؛ الگوی جهاد فرهنگی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با تذکر دادن ما به ایام شب‌های قدر و اشاره به شخصیت و عظمت امیرالمؤمنین (ع)، آن حضرت را الگویی بی‌نظیر برای نسل امروز معرفی کردند که تأسی به آن حضرت، ما را در پیشبرد اهداف انقلاب مدد خواهد کرد. ایشان در ادامه با یاد کردن از شهید قاسم سلیمانی، وی را نمونه‌ای از شیعه راستین امام علی (ع) برشمردند.

از برکات وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی این بود که شیعیان حقیقی آن حضرت به بهترین وجهی خود را نشان دادند و نامشان برای همیشه بر تارک شیعه جاودانه ثبت شد. یکی از این افراد، شهید مرتضی مطهری بود که عمری را در حال جهاد فرهنگی، علمی و مبارزه با طاغوت پهلوی گذارند.

معلمین «افسران سپاه پیشرفت» کشورند/ کارگران کلید تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»

خدمات بی‌نظیر علامه مطهری سبب شد تا روز شهادت این مجاهد انقلابی به نام «روز معلم» ثبت و ضبط شود. ویژگی بارز شهید مطهری تولید اندیشه و نشر آن بود که از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت باید گفت معلم حقیقی تنها نباید به تدریس محتویات کتب درسی بسنده کند، بلکه بایستی در تولید اندیشه گام بردارد و اندیشیدن را به دانش‌آموزان خود بیاموزد. آن جهاد نرم‌افزاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نظر دارند در شخصیت علمی شهید مطهری تبلور یافته و به منصه ظهور رسیده بود.

هدایت مخاطب، دادنِ طمأنینه، آرامش و اطمینان به مخاطب، مسئولیت‌شناسی، تکلیف‌گرایی، دغدغه‌مندی، در اختیار داشتن میراث علمی، کوشش برای انتقال اندوخته‌ها به نسل بعد، تشخیص اولویت‌ها و شناخت زمان ازجمله ویژگی‌هایی است که به بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی در وجود شهید مطهری به وجه بارزی نمایان بود. ویژگی‌هایی که باید در معلمین به بهترین وجهی نهادینه شود.

امام خامنه‌ای برای معلمین، عبارت «افسران سپاه پیشرفت» را به کار بردند؛ این بهترین عبارت افتخارآمیزی است که می‌توان در شأن معلمین به کاربرد. ایشان در فرازی از بیانات خود درباره معلمین و تأثیر آن‌ها در حرکت عمومی پیشرفت کشور فرمودند: «اگر حرکت عمومیِ پیشرفت کشور را به حرکت یک سپاه بخواهیم تشبیه بکنیم، افسران جوان این مجموعه عبارتند از معلمان عزیز.»

افسرانی که قبل از هر چیز باید خود را و نقشی را که بر عهده دارند، باور ‌کنند. باور به وظیفه است که احساس مسئولیت ایجاد می‌کند و این احساس مسئولیت می‌تواند نتایج مثبت فراوانی به بار آورد. تهاجم فرهنگی یکی از پرتکرارترین عباراتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود به کار می‌برند، باوجود تأکیدات معظم‌له نسبت به این مقوله، متأسفانه هنوز شاهد بی‌تفاوتی و سستی فراوانی از سوی برخی مدیران فرهنگی هستیم و همچنان تهاجم فرهنگی به‌عنوان یک تهدید جدی برای کشور وجود دارد.

در این وانفسایی که باید از آن به «ولنگاری فرهنگی» یاد کرد، معلمین می‌توانند نقشی مهم و اثرگذار ایفا کنند. توجه دادن دانش‌آموزان به داشته‌های فرهنگی‌شان، درک ارزش‌های ملی و دینی، اهمیت دادن آن‌ها به شناخت ماهیت انقلاب اسلامی وظیفه‌ای است که بر دوش معلمین قرار دارد. به همین دلیل «جهاد مستمر دائمی واقعی» آن چیزی است که امام خامنه‌ای از معلمین انتظار دارند. در این جاست که رویش‌ها و ریزش‌ها معنا پیدا می‌کند، رویش‌ها به حداکثر خود می‌رسند و ریزش‌ها صورت حداقلی به خود می‌گیرند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص وظیفه ما نسبت جامعه معلمان بیان داشتند که «همه مکلفیم در قبال جامعه‌ معلمان، مسئولیت‌های سنگین داریم. مسئله‌ اصلی هم بالا بردن شأن معلمی است. شأن معلمی بالا است؛ این را بایستی به همه تفهیم کنیم، این باید به فرهنگ عمومی تبدیل بشود.»

چنان‌که معظم‌له در ادامه فرمودند آموزش و پرورش، رسانه‌ها، دستگاه‌های تبلیغی نسبت به جایگاه و شأن معلمین نقش بسزایی دارند و باید نسبت به وظیفه خود بهترین عملکرد را داشته باشند؛ البته واضح است نوع کار نهادهایی که نام برده شد، متفاوت از یکدیگر است؛ اما هدف غایی که همان تکریم معلمان است، یکی است.

معلمین «افسران سپاه پیشرفت» کشورند/ کارگران کلید تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»

آموزش و پرورش نسبت به رفاه و معیشت و تأمین معلمین یک وظیفه دارد و رسانه‌ها در تکریم معلمین و ارائه تصویری حقیقی از معلمان وظیفه‌ای دیگر بر دوش دارد. معرفی معلمین شاخص در حوزه‌های مختلف مانند، معلمین شهید، جهادگر، محقق، هنرمند، ایثارگر و... یکی از وجوه تکریم این قشر از جامعه هستند.

کارگران کلید توسعه و پیشرفت

بخش دیگر سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به مبحث تولید و کارگران اختصاص داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال 1400 را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامیده‌اند؛ سال پیش رو باید همه سعی و تلاش دولت آینده بر این منوال قرار بگیرد که پشتیبانی از تولید و رفع موانع در اولویت قرار بگیرد. در بحث پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مسائل مربوط به کارگران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. قشری که سخت‌ترین کارها را بر دوش دارند و کمترین عایدی را دریافت می‌کنند و متأسفانه به خاطر سیاست‌گذاری غلط و فهم نادرست از خصوصی‌سازی و سیستم ناکارآمد در حوزه بیمه، سلامت، معیشت و امنیت شغلی با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند.

رفع مشکلات کارگران بلندترین گام در تحقق شعار سال است و نیازی به سیاست‌گذاری کلان ندارد. کارگران شریف‌ترین قشر جامعه هستند. اگر بخواهیم قدمی در مسیر توسعه و تولید برداریم، اول باید رفاه کارگران را تأمین و آن‌ها را نسبت به آینده امیدوار کرد؛ کارگرانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند و در همان حال باید مالیات بدهند.

متأسفانه مدیران فرهنگی، سینماگران، برنامه‌سازان، مسئولان صداوسیما چهره شایسته‌ای از کارگران ترسیم نکرده‌اند. کارگران در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی اغلب کاراکتری به بن‌بست رسیده، حسرت کشیده و پر از عقده نشان داده شده‌اند که همواره چشم به جایگاه و موقعیت دیگران دارند و برای رسیدن به رفاه و ثروت حاضرند هر خفتی را بپذیرند! وقتی در آثار سینمایی و تلویزیونی، کارگران قهرمان نیستند، چگونه باید انتظار داشت که شأن کارگر در جامعه حفظ شود؟

در بحث کارآفرینی نیز بسیاری کارآفرینان برای ایجاد اشتغال با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که در بسیاری از موارد آن‌ها را نسبت به ادامه راه دلسرد می‌کند. محدود کردن پروسه ایجاد کارگاه‌های تولیدی و ایجاد بازاری برای عرضه کالای داخلی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند زمینه را برای تحقق شعار سال ایجاد کند.

 انتخابات؛ آزمون بزرگ برای مردم و مسئولین

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی از سخنان خود به مسئله مهم انتخابات اشاره داشتند که از دو منظر قابل تأمل است؛ یکی مردمی که قرار است، انتخاب کنند و دیگری کسانی که قرار است، انتخاب شوند؛ هردو به یک اندازه مسئول هستند و باید بدانند نتیجه عمل آن‌ها ممکن است چه عواقبی داشته باشد. کسی که وارد عرصه انتخابات می‌شود تا سکان دستگاه اجرایی کشور را به‌دست بگیرد، باید بداند اگر در وعده‌های خود صادق نباشد و خلف وعده کند، مردم را نسبت به کلیت نظام دلسرد و بی‌تفاوت خواهد کرد. از طرفی مردمی که قرار است پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، باید بدانند که چه کسی را انتخاب می‌کنند، تجربه تلخ انتخاب بنی‌صدر نشان داد که انتخاب غلط چه هزینه گزافی را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

نکته مهم‌تر در مسئله انتخابات، نفس حضور مردم است که شرکت کردن و شرکت نکردن آن‌ها در این رویداد عظیم می‌تواند متضمن معناهای متفاوتی باشد. هرچند که بسیاری از مسئولان نظام و قاطبه مردم حضور در انتخابات را رأی به نظام می‌دانند و سعی دارند یکدیگر را به حضور در پای صندوق‌های رأی تشویق کنند، اما هستند کسانی که با مغشوش جلوه دادن شرایط موجود سعی دارند که انتخابات را موضوعی کم اهمیت نشان دهند و مردم را نسبت به آن دلسرد کنند. یکی از مصادیق داشتن بصیرت، این است که نسبت به رفتارها و گفتارهایی که نفس انتخابات را زیر سوال می‌برد، هوشیار بود و مردم را نسبت سرنوشت خود حساس کرد و آن‌ها برای حضور فعال در انتخابات پیش رو آماده کرد.

میدان و دیپلماسی؛ بال‌های اقتدار و امنیت 

مسئولین باید بدانند هر عمل و هر گفته آن‌ها به‌شدت از سوی دشمنان کشور رصد شده و مورد تحلیل قرار می‌گیرد. متأسفانه برخی از مسئولین دانسته و ندانسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و در همان مسیر حرکت می‌کنند که دشمن می‌خواهد و همان حرف‌های دشمنان را تکرار می‌کنند. حتی این شائبه نیز نباید به وجود بیاید که حرف یک مسئول ممکن است همان معنی را تداعی می‌کند که معاندان نظام اسلامی ایران پیش از این گفته‌اند.

معلمین «افسران سپاه پیشرفت» کشورند/ کارگران کلید تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»

همه دستگاه‌های کشور اعم از نیروهای مسلح، نیروی قدس سپاه، وزارت خارجه و همه نهادهای داخلی و... همه چرخ‌دنده‌های کشتی عظیمی به نام ایران اسلامی هستند که باید یکدیگر را تقویت کنند. نفی هر یک توسط دیگری سبب از هم گسیختگی آن خواهد شد. اگر دولتی به ظاهر روی خوش نشان می‌دهد و در همان حال «قاسم سلیمانی» را نفی می‌کند به معنای آن است که کلیت نظام اسلامی را نفی کرده‌ است و با چنین دولتی نمی‌توان گفت‌وگو کرد.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «هر چیزی که عامل نفوذ معنوی جمهوری اسلامی در منطقه باشد، برای آن‌ها بد است.» شهید سلیمانی به‌ تنهایی ملتی بود که توانست ضریب معنوی ایران اسلامی را در جهان افزایش دهد که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت. به همین جهت به‌جای نقد عملکرد شهید سلیمانی که راه به‌جایی نمی‌برد، باید دستاوردهای او را مورد تحلیل قرار دهیم و از آن دفاع کنیم و زمینه را برای ورود سلیمانی‌ها مهیا کنیم. گفت‌وگو در مجامع بین‌المللی بدون نفوذ نظامی و تقویت میدان و به‌دست گرفتن نبض منطقه حاصلی نخواهد داشت.

نیروی قدس سپاه که حقیقتاً دستاوردهای شگرف و حتی معجزه‌آسایی را برای اقتدار کشور رقم زده است، بیش از آنکه نظامی باشد، دارای توان دیپلماسی بی‌نظیری است که موقعیت کنونی ما متاثر از حضور آن در منطقه است. ما به‌واسطه نیروی قدس است که در سیاست خارجی حرفی برای گفتن داریم. بدون حضور نیروی قدس ما امروز در وضعیت انفعال قرار داشتیم و در پیشبرد سیاست خارجی توفیقی نداشتیم.

با دشمنی که دم از مذاکره می‌زند و در همان حال سعی در حفظ و تقویت پایگاه‌های خود منطقه است نمی‌توان تنها با زبان دیپلماسی سخن گفت. داشتن قدرت در میدان و چانه‌زنی پشت میز لازم و ملزوم یکدیگرند. دشمن باید بداند ایران اسلامی در تحقق اهداف مشروع خود نه میدان را خالی می‌کند و نه تن به هر پیشنهادی می‌دهد. ایران اسلامی وقتی پای میز مذاکره می‌نشیند که گزینه‌هایی را ارائه دهد؛ نه آنکه انتخاب کند، و این میسر نخواهد شد، مگر با تقویت میدان که نیروی قدس سپاه نمونه آن است.

سال‌های طولانی غربی‌ها بخصوص انگلیس و آمریکا سعی در به انقیاد درآوردن ایران داشته‌اند. این مسئله مختص به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیست و در دوران پهلوی اول و دوم و سال‌های قبل از آن نیز همین وضعیت وجود داشت. تنها تفاوت آن در این است که دول غربی قبل از انقلاب اسلامی در پیشبرد اهداف خود موفق بودند.

معلمین «افسران سپاه پیشرفت» کشورند/ کارگران کلید تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سدی عظیم در مقابل آن‌ها قرار گرفت که مانع از نفوذشان به منطقه غرب آسیا برای چپاول و غارت‌گری شد. تحمیل جنگ هشت ساله، تحریم‌های بی‌اندازه، سعی در ایجاد انقلاب رنگی در کشور و برنامه‌ریزی و هدایت و اجرای اغتشاشات در سطح کشور نظیر حوادث کوی دانشگاه، فتنه 88 و اغتشاشات مربوط به گرانی بنزین نمونه‌ای از تلاش غربی‌ها برای به زمین زدن نظام جمهوری اسلامی است.

غربی‌ها برای پیشبرد اهداف و شوم خود سعی دارند سیاست کشور را تابع خود کنند تا از این طریق بر تمامی ارکان نظام اعمال نفوذ کنند. این تلاش مذبوحانه البته با درایت و رهبری امام خامنه‌ای هرگز محقق نخواهد شد، اما این مانع از آن نمی‌شود تا نسبت به دشمن جانی بی‌تفاوت باشیم و چشم روی رفتارهای خصمانه او ببندیم.

در یکی از اتفاقات اخیر که به فایل صوتی وزیر امور خارجه مربوط می‌شود، عده زیادی از معاندان داخلی و خارجی سعی داشتند ارکان نظام را مقابل هم قرار دهند و چنین وانمود کنند که میان دستگاه اجرایی و نظارتی و دیگر بخش‌ها تشتت و از هم گسیختگی وجود دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص بنا به بصیرت، دشمن‌شناسی و زمان‌شناسی خود فرمودند مراقب باشیم که هر فعل و رفتار و گفتار ما طوری نباشد که دشمن شاد بشود و او را نسبت رسیدن به اهدافش امیدوار کنیم. افتادن در دام تحلیل‌های بی‌اساس و پایه و اتهام‌زنی بی‌مورد به یکدیگر جز سستی و بی‌رقبتی نسبت به آینده کشور، ثمر دیگری ندارد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها