یادداشت/ علی عبدالصمدی

«نفس بکش زمین»؛ سریالی کوتاه اما تاثیرگذار است

سرمایه‎‌گذاری کردن روی سریال‌هایی که تلاش زحمتکشان عرصه‌ حفظ محیط زیست را به تصویر می‌کشند، باید در دستور کار تلویزیون قرار بگیرد.
کد خبر: ۴۵۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 06May 2021

«نفس بکش زمین»؛ سریالی کوتاه اما تاثیر گذار استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ به تازگی مینی سریالی به نام «نفس بکش زمین» به کارگردانی «سید احسان سید سجادی» از شبکه ی اول تلویزیون روی آنتن می‌رود.

«عبدالرضا اکبری» تنها بازیگر شناخته شده‌ی این سریال تلویزیونی است. لوکیشن اصلی این سریال جنگل انتخاب شده است و موضوع اصلی آن به حفظ منابع طبیعی برمی‌گردد.

چند نکته درباره‎‌ی این سریال حائز یادآوری است:
نخست اینکه فهوا و جان کلام این سریال به حفظ طبیعت و البته قدردانی از مامورین جنگلبانی اشاره دارد که در سالیان اخیر کمتر به این موضوع در سریالهای تلویزیونی اشاره شده بود. نیروهای خدوم جنگلبان و سایر نیروهای مشابه گاهی با دست شستن از جان خود در پایش از منابع طبیعی تلاش می‌کنند. ساختن فیلم و سریال درباره‌ی این قشر زحمتکش بسیار ستودنی است.

دوم اینکه آنطور که از شواهد امر پیداست شبکه از این مینی سریال چندان استقبال نکرده و کمترین هزینه‌ای برای ساخت این سریال نکرده است. گاهی اوقات سریال بسیار شعارزده پیش می‎‌رود مانند لحظه‌ای که طرفداران یک سلبریتی مدافع محیط زیست آشغال روی زمین می‌ریزند و یا برعکس گاهی بسیارمعقولانه پیش می‌رود مانند لحظه ای که جنگلبان به جوانی که سیگار میکشد هم توصیه میکند سیگار نکشد و هم توصیه میکند که اگر گاهی تفننی سیگار میکشد فیلترش را روی زمین نیاندازد. این دو گانگی شعارزدگی و معقولانه عمل کردن میتواند نشان دهنده ی شتابزدگی در تولید و یا کمبود بودجه باشد.

ساعت پخش این سریال مناسب نیست. چنانچه این سریال مانند سریالهای دهه ی هفتاد و هشتاد در ساعتی از نیمروز و در قالب برنامه ی سیمای خانواده روی آنتن برود و بازپخش آن در ساعات پس از غروب آفتاب و گلبانگ اذان مغرب روی آنتن برود یقینا مخاطب بیشتری خواهد داشت. ضمن این که این سریال بسیار کوتاه است و جا دادن آن در کنداکتور پخش سیمای خانواده و بازپخش شبانه بسیار ساده است.

سرمایه گذاری کردن روی سریالهایی که تلاش زحمتکشان عرصه ی حفظ محیط زیست را به تصویر میکشند باید در دستور کار تلویزیون قرار بگیرد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار