خبرگزاری فرانسه:

مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع غربی و منابع نزدیک به دربار سعودی گزارش کرد که مذاکرات عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ماه جاری ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۴۵۴۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸ - 06May 2021

مذاکرات ایران و عربستان ادامه داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، خبرگزاری فرانسه به نقل از چند منبع از جمله منابع نزدیک به دربار سعودی و یک منبع غربی گزارش کرد که مقام‌های سعودی قصد دارند در ماه جاری میلادی (می) مذاکرات بیشتری را با مقام‌های جمهوری اسلامی برگزار کند.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، یک هیأت سعودی به ریاست «خالد بن علی الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی در تاریخ ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در بغداد با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

طبق این گزارش، یک منبع نزدیک به دربار سعودی در خصوص روند مذاکرات عربستان و ایران گفت که پس از سال‌ها اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و ریاض، عربستان انتظار چندان زیادی از حصول پیشرفت در گفت‌وگو با ایران ندارد.

این منبع سعودی با اشاره به ادامه مذاکرات ریاض و تهران گفت که دست‌کم مذاکرات میان دو طرف، «به دولت بایدن نشان می‌دهد که ما منطقی و آماده گفت‌وگو هستیم».

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که تلاش ریاض برای برقراری روابط دیپلاتیک با ریاض نشان می‌دهد که عربستان به این مسئله پی برده است که سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران با هدف گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی، کارایی نداشته است.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق اخیراً در گفت‌وگو با اندیشکده بیروت در زمینه مذاکرات تهران و ریاض گفت که بغداد بیش از یک بار میزبان گفت‌وگو ‌های ایران و عربستان سعودی بوده است.

وی تصریح کرد که عراق دربرابر چالشی درازمدت برای بازگشت به وضعیت عادی سیاسی و اقتصادی قرار دارد. منطقه شاهد تنش‌هایی است، اما نشانه‌هایی از تلاش برای کاهش این تنش دیده می‌شود و عراق می‌کوشد که همه طرف‌های درگیر را پشت میز مذاکره بنشاند.

«محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی هفته پیش در مصاحبه‌ای که از تلویزیون رسمی عربستان سعودی پخش شد، گفت: «سیاست خارجی عربستان متکی به منافع آن است و عربستان برای تقویت ائتلاف با تمامی شرکای خود در جهان تلاش می‌کند و علاقه‌مند به برقراری روابط خوب و متمایز با ایران است.»

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل گذشته در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی مذاکرات مستقیم چند روز پیش میان مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، شد. طبق این گزارش، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران صورت گرفت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها