سخنگوی وزارت امور خارجه:

واشنگتن باید بداند که گفت‌وگو‌های وین برای دور جدیدی از چانه‌زنی و مذاکره نیست

خطیب‌زاده با بیان این که تمامی بده‌بستان‌ها و چانه‌زنی‌ها در جولای ۲۰۱۵ پایان یافت، گفت: واشنگتن باید بداند که گفت‌وگو‌های وین برای دور جدیدی از بده‌بستان یا چانه‌زنی و مذاکره نیست.
کد خبر: ۴۵۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱ - 07May 2021

واشنگتن باید بداند که گفت‌وگو‌های وین برای دور جدیدی از بده بستان یا چانه زنی و مذاکره نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با برنامه «مورنینگ جو» شبکه ان.بی.سی آمریکا درباره مذاکرات جاری در وین و در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید در این دور از گفت‌وگوها در وین، تفاهمی حاصل خواهد شد؟ اظهار داشت: فضا مثبت است، اگرچه پیشرفت ها احتمال ناکافی بوده است.

وی افزود: اما پیشرفت ها به اندازه ای بوده که هم اکنون در مرحله تنظیم پیش نویس ها و مفاهمه بین تمام طرف ها آغاز شده است. روند کار سریع نیست، با توجه به این که اختلافاتی درباره موضوعاتی وجود دارد. این نکته مهم است که واشنگتن باید بداند که گفت وگوهای وین برای دور جدیدی از بده بستان یا چانه زنی و مذاکره نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تمامی بده بستان ها و چانه زنی ها در جولای ۲۰۱۵ پایان یافت. ما هم اکنون در وین دور هم جمع شدیم تا بر این موضوع متمرکز شویم که چگونه آمریکا می تواند به پایبندی کامل به توافق بازگردد و طرح پایبندی در برابر پایبندی اجرا شود. خیلی زود است که به نوعی قضاوت داشته باشیم و جمع بندی کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: معتقدم که بازگشت آمریکا به برجام بسیار به خود آمریکا بستگی دارد. هم اکنون زمان اتخاذ یک تصمیم سیاسی از سوی بایدن رئیس جمهور آمریکاست تا یا به دولت خود بگوید که به میراث ناکام دولت ترامپ پایبند باشد یا از این میراث و سیاست فاصله گرفته و به تعهداتی که در توافق هسته ای که رئیس جمهور اوباما امضا کرد که در آن زمان جو بایدن نیز معاون رئیس جمهور بود، پایبند باشد.

خطیب زاده در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر به توافق دست نیابید؟ اظهار داشت: فکر می کنم هم اکنون بهتر است متمرکز شویم بر این که چگونه می توانیم برجام را احیا کنیم. همان طور که گفتم، هم اکنون خیلی زود است که بخواهیم نتیجه گیری کنیم و همزمان خیلی زود است که بگوییم در این مسیر ناکام شده ایم یا خیر.

وی ادامه داد: معتقدم امید زیادی وجود دارد که می توانیم توافق را احیا کنیم. زمینه های خوبی برای آن وجود دارد و در تلاش هستیم تا تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در توافق را به کار گیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی کنید اگر با آمریکایی ها مستقیم گفت وگو می کردید روند کار آسان تر، سریع تر و کمتر پیچیده می بود همان طور که در سال ۲۰۱۳ این کار را انجام دادید؟ گفت: آن چه در وین اتفاق می افتد، برگزاری نشست فصلی کمیسیون مشترک برجام است، این نشست بین ایران و آمریکا نیست. ایران و گروه ۱+۴ و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده توافق بر این مسئله تمرکز دارند که آن طرفی که از توافق خارج شد و به مشارکت خود در توافق پایان داد، چگونه می تواند به پایبندی کامل و احتمالا به خود توافق بازگردد.

وی افزود: آن چه در وین اتفاق می افتد در حوزه کمیسیون مشترک برجام است. گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا تصمیم گرفته اند که با آمریکا هماهنگ کرده و در ارتباط باشند. ایران این تصمیم را نگرفته است، زیرا وقتی که رئیس جمهور ترامپ و دولت وقت آمریکا از توافق خارج شدند، از ما نپرسید و یا با ما گفت وگو یا مذاکره نکرد. حتی با هم پیمانان خود نیز مذاکره نکرد. وقتی هم که تحریم های غیرقانونی را علیه ایران اعمال کردند، با ما در ارتباط و تماس نبودند.

خطیب زاده گفت: لذا فکر می کنیم ضرورتی به گفت وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: البته اگر واشنگتن واقعا و صادقانه قصد دارد به پایبندی به تعهدات خود بازگردد.

خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه پرسید اگر آمریکا به برجام بازگردد آیا با آنها به صورت مستقیم گفت وگو خواهید کرد؟ اظهار داشت: در آن موقع میز برجام خواهد بود و آمریکا می تواند پشت این میز بنشیند.

خبرنگار مجددا از خطیب زاده پرسید آیا این بدین معناست که صدای واحدی در بین اکثریت مقامات ایرانی وجود دارد که تمام تحریم ها باید لغو شود قبل از این که ایران به اجرای تعهدات کامل خود برگردد؟ آیا این همچنان موضع ایران است یا اگر آمریکا تمایل به لغو تحریم های نفتی و بانکی کند، آیا برای ایران کافی خواهد بود که باعث شود به توافق بازگردد یا این که لغو تمامی تحریم های دوره ترامپ مدنظر است؟ که وی گفت: موضع ما مبتنی بر مبانی حقوقی و منطقی است. آمریکا طرفی بود که توافق را ترک کرد و مشارکت خود در توافق را پایان داد و تحریم های فلج کننده ای علیه ایران و اقتصاد ایران اعمال کرد و همچنین تلاش کرد تا توافق را نابود سازد. و حتی به دنبال تنبیه آنهایی بود که قصد پایبندی به توافق را داشتند.

وی ادامه داد: آنها توافق را تخریب کردند و خودشان باید آن را درست کنند. این منطق اصلی است که فکر می کنیم همه متوجه آن هستند. هر اقدامی به غیر از لغو کامل، یک باره و قابل راستی آزمایی تمامی تحریم ها برای تهران پذیرفتنی نیست و بازگشت آمریکا به توافق را غیرممکن می کند.

خطیب زاده اضافه کرد: فکر می کنم همه متوجه هستند که این برچسب های توخالی که دولت ترامپ به تحریم های مختلف می چسباند همه با هدف نابودی توافق بود و مسیر را برای هر دولتی که احتمالا تمایل به بازگشت به توافق دارد را غیرممکن کند. با هدف آسیب زدن به اقتصاد ایران بود، با هدف خرابکاری در روابط تجاری ایران با دیگر کشورها بود، با هدف امنیتی شدن ایران در سیاست بین المللی بود. همه اینها بخشی از کارزار فشار حداکثری بود که ترامپ آغاز کرد و ایران را هدف گرفته بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: لذا تمایزی بین تحریم های متفاوت وضع شده دولت ترامپ علیه ایران وجود ندارد. به همین دلیل است که ایران همواره تاکید داشته است که تمامی تحریم های اعمالی، مجددا اعمال شده و تغییر نام یافته (تغییر برچسب یافته) باید لغو شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ضمنا فراموش نکنیم که خود برجام نیز مانع کرده که اروپایی ها و آمریکایی ها مجددا تحریم های لغو شده را با تغییر نام و برچسب علیه ایران را دوباره اعمال کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: به همین دلیل است که اروپایی ها و آمریکایی ها باید بدانند تمامی تحریم ها باید لغو شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه تحریم ها باید لغو شود؟ افزود: ما این گونه فکر می کنیم، چرا که منطقی در این خصوص وجود دارد که همه چیز باید به روز اجرایی شدن بازگردد.

خطیب زاده ادامه داد: ترامپ تعمدا تلاش کرد تا توافق را از بین ببرد، نه تنها برای دیگران که خواستار پایبندی به توافق هستند بلکه برای ایران نیز غیرممکن سازد که بتواند در توافق باقی بماند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: از این رو بود که ایران نتوانست منفعت هایی را که ذیل برجام وعده داده شده بود به دست بیاورد. فکر می‌کنیم که مهم است واشنگتن دریابد که آن‌ها باید راستی آزمایی شده به پایبندی کامل به توافق بازگردند و براساس آن، ایران نیز آماده توقف تمامی اقدامات جبرانی خود خواهد بود که در واکنش به نقض فاحش توافق از سوی آمریکا اتخاذ کرده است.

خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه پرسید دولت بایدن در خصوص طولانی کردن و تقویت توافق صحبت کرده است همکار من با سناتور منندز صحبت کرده که گفته بود و من نقل می‌کنم که بازگشت به برجام بدون توافق‌های بعدی که به موضوعاتی از جمله موشک‌های بالستیک و نفوذ منطقه‌ای نپردازد اصلا خوب نیست، او گفت که امید دارد شاهد یک برجام پلاس باشد، آیا این مسئله‌ای خواهد بود که تهران به فکر مذاکره باشد و چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ایران با این مسئله از جانب آمریکا مواجه شود؟ که وی اضافه کرد: برجام از ابتدا و تعمدا به مسئله و موضوع هسته‌ای محدود شد. فکر می‌کنم که همه این نکته را می‌دانند و مهمتر آن که واشنگتن باید بداند که اگر ترامپ نتوانست براساس توهم توافق بهتر چیزی به دست بیاورد هیچ فرد دیگری هم نمی‌تواند با تغییر برچسب آن توهم به توافقی یا تفاهمی قوی تر، بلندمدت‌تر و گسترده‌تر چیزی به دست آورد.

خطیب زاده ادامه داد: فشار حداکثری نتیجه‌ای جز شکست حداکثری برای واشنگتن نداشت و این درسی است که واشنگتن باید بیاموزد. آن چه هم اکنون در دسترس است متن برجام است، توافقی که همه باید به آن متعهد و پایبند باشند.

وی تصریح کرد: ایران هرگز در خصوص امنیت ملی خود با هیچ کسی مذاکره نخواهد کرد. اما باید دید اگر آمریکا آماده است در خصوص فهرست بلندبالایی از مسائلی گفتگو کند، که ما فکر می‌کنیم آمریکا یا هم پیمانان آن باعث آن بوده اند، برای مثال رفتار و اقدامات مخرب رژیم اسرائیل، رژیمی که صد‌ها کلاهک اتمی در اختیار دارد در حالی که در پیمان منع اشاعه هسته‌ای نیز عضویت نداشته و هیچ نظارت بین المللی در اراضی اشغالی فلسطین وجود ندارد و این رژیم مسئول ترور، ربایش و تحقیر روزانه مردم فلسطین است و مسئول بسیاری از معضلات در منطقه ماست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر آمریکا آماده گفتگو در خصوص اختیاراتی است که به عربستان برای راه اندازی چنین سبوعیت و قساوتی در یمن داده است تا کل کشور را در محاصره نگهدارد و قحطی کامل ایجاد کند و مردم یمن را از نیاز‌های اولیه محروم کند، اگر واشنگتن آماده گفتگو در خصوص فروش صد‌ها میلیارد دلار تسلیحات نظامی به منطقه ما در خلیج

 است، اگر آمریکا آماده گفتگو درباره فهرست بلندبالای مداخلات در منطقه ماست، من نمی‌دانم شاید یک روز آمریکا آماده چنین گفت وگویی باشد.

وی افزود: آن چه ما برای منطقه خودمان پیشنهاد می‌کنیم، متفاوت از آن است که آمریکا در واقع دنبال می‌کند. ما فکر می‌کنیم که یک طرح بومی برای منطقه خلیج فارس همانطور که ما طرح صلح هرمز (امید) را پیشنهاد داده ایم. می‌تواند در واقع به ما در دستیابی به یک ترتیبات فراگیر معنادار کمک کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: واشنگتن باید این ذهنیت را ترک کند که می‌تواند ایران را مستثنی کند و یا ایران را به یک کشور استثنایی در روابط و حقوق بین الملل تبدیل کند.

خطیب زاده ادامه داد: آن‌ها با پذیرش واقعیت‌های صحنه و واقعیت‌های ایران باید شروع کنند. اگر آمریکا مبادرت به تغییر ذهنیت خود کند، من واقعا بر این باورم که ما قطعا وضعیت بهتری در منطقه و جهان خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که، اما در شرایط کنونی برنامه موشکی ایران نفوذ منطقه‌ای تهران و بند غروب برجام تمام روی میز هستند، اظهار داشت: همانطور که گفتم ما در خصوص ابزار‌های دفاعی خود مذاکره نمی‌کنیم. ما در خصوص امنیت ملی خود مذاکره یا مصالحه نمی‌کنیم، هیچ کشوری در این کره خاکی این کار را نمی‌کند. اگر آمریکا آماده گفتگو در خصوص فهرست بلندبالایی از مداخلات خود در منطقه ما و رفتار‌های مخرب هم پیمانان خود است، باید منتظر بمانیم. اما بر این باوریم که این منطقه ماست و آمریکا هزاران کیلومتر دور از منطقه ماست ولذا در موضعی نیست که درباره وضعیت منطقه ما صحبت کند.

وی همچنین گفت: اگر تجاوز به افغانستان و عراق صورت نمی‌گرفت؛ اگر تهاجمی در اقصی نقاط منطقه ما صورت نمی‌گرفت، آن هنگام شاهد جنگ به عنوان یک پدیده عادی در منطقه خودمان نبودیم.

خطیب زاده اضافه کرد: از این رو ما باید درباره وضعیت منطقه خودمان مراقب باشیم.

خبرنگار با بیان اینکه همانطور که می‌دانید سناتور منندز یک نماینده دموکرات و منتقد برجام است وی البته تنها نیست و تعداد زیادی از دموکرات‌ها هستند که نسبت به برخی ابعاد توافق برجام اظهار تردید کرده اند، اگر یک پیشنهاد مشخص وجود داشته باشد یک توافق جامع‌تر که موضوعات بیشتری در سطح منطقه را شامل شود، به نحوی که ایران تعهدات بیشتری را بدهد و آمریکا نیز تحریم‌های بیشتری را لغو کند، سپس به گفته سناتور منندز باید شاهد یک معاهده باشیم که از سوی سنا به تصویب می‌رسد، آیا وجود یک معاهده برای ایران بهتر نخواهد بود بخصوص با در نظر گیری اتفاقاتی که در دوران ترامپ برای برجام رخ داد؟ منظورم این است که هیچ ضمانتی وجود ندارد که تا سه سال آینده چنین دولتی برای گفتگو وجود داشته باشد که برای مذاکره به وین بیاید و این مسئله می‌تواند برای ایران غیرمفید باشد، چرا که شرایط عدم قطعیتی را ایجاد می‌کند که ایران نمی‌داند چه اتفاقی در آینده برای اقتصادش خواهد افتاد. آیا شما اکنون که در حال مذاکره هستید توافق مشخص‌تر و منسجم تری نمی‌خواهید که قابل برگشت نباشد؟

خطیب زاده در پاسخ به این پرسش گفت: واشنگتن به همه نشان داده که قابلیت نقض حتی معاهدات را دارد، همانطور که در دوره ترامپ تجربه کردید. به تعبیر حقوقی برجام یک توافق الزام آور است، زیرا این توافق از سوی یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصدیق شده و در آن گنجانده شده است و آمریکا آن را نقض کرد. آمریکا معاهداتی را که حتی در کنگره تصویب کرده بود نقض کرد؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم که مشکل در این جا به تصویب کنگره یا نظام داخلی آمریکا مربوط باشد. آن چه در داخل آمریکا یا سیاست داخلی کاخ سفید اتفاق می‌افتد برای ما مهم نیست.

وی افزود: در روابط بین الملل صرفا دولت‌ها مسئول اصلی در برابر تعهدات نسبت به دیگر کشور‌ها هستند؛ لذا خواه ایران، آمریکا یا هر کشور دیگری دولت یک کشور هنگامی که توافقی می‌کند و تعهداتی را قبول می‌کند کاملا باید متعهد به آن توافق باشد. فکر می‌کنم آمریکا نشان داده است که حتی معاهده هم نتوانسته پایبندی آن کشور به تعهداتش را تضمین کند.

خبرنگار با بیان این که این بدان معناست که به دنبال توافق دیگری با آمریکا نیستید؟ که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: معتقدیم که برجام نهایی شده و امضا شده و مهر و موم شده و زمان گذشته است. ابتدا باید به همگان نشان دهیم که آیا آمریکا مسئولانه عمل خواهد کرد یا خیر.

باز خبرنگار پرسید چه اتفاقی می‌افتد اگر جمهوریخواهان در سال ۲۰۲۴ به قدرت بازگردند؟ و اقدامی که ترامپ انجام داد را تکرار کنند؟ که خطیب زاده گفت: آن چه یک بار در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد ممکن است در آینده نیز اتفاق بیفتد و بله آن هنگام ایران نیز قطعا واکنش نشان خواهد داد.

خطیب زاده افزود: وقتی ترامپ در تناقض آشکار با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به عضویت آمریکا در برجام پایان داد، ایران به دلیل درخواست تمامی طرف‌ها در توافق یک سال صبر راهبردی اتخاذ کرد، ولی بعد از آنکه به این جمع بندی رسیدیم که اروپایی‌ها نمی‌توانند یا قابلیت آن را ندارند که تعهدات خود را اجرایی کنند، ما نیز تعهدات خود را کاهش دادیم ولذا در چارچوب برجام پنج مرحله کاهش تعهدات را انجام دادیم. اگر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند برای هر نوع دولتی در آمریکا به مثابه ضمانت باشد آن گاه هیچ چیز نمی‌تواند حکم ضمانت را داشته باشد.

وی گفت: بنابراین ایران نیز می‌تواند همه چیز را بازگرداند. در گذشته توانسته و در آینده نیز خواهد توانست.

خبرنگار پرسید مقامات ایرانی و رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که اسرائیل عامل حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز بوده است، آمریکایی‌ها می‌گویند که آن‌ها هیچ نقشی نداشته اند، آیا باور می‌کنید که خطیب زاده اظهار داشت: من در موضع قضاوت نیستم، آن چه می‌توانم بگویم این است که ماهیت رژیم اسرائیل بیانگر تعداد زیادی خرابکاری در منطقه ماست و در داخل ایران آن‌ها شمار زیادی از دانشمندان برنامه صلح آمیز هسته‌ای ما را ترور کردند. آن‌ها در تاسیسات نطنز اقدام خرابکارانه انجام دادند که می‌توانست به یک فاجعه بینجامد. چرا که این خرابکاری یک اقدام آشکار تروریستی در خاک ایران بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آن‌ها حتی ابایی ندارند که آشکارا بگویند که مخالف برجام هستند و اهمیتی نمی‌دهند که در عرصه بین المللی چه اتفاقی می‌افتد، این ماهیت و چهره واقعی رژیم اسرائیل است. ایران حق خود را محفوظ می‌داند و همواره این حق را محفوظ دانسته که برای دفاع قاطع از امنیت ملی خود واکنش از خود نشان دهد.

خبرنگار از خطیب زاده پرسید که آیا این همچنان یک گزینه است؟ منظورم این است که حوادث زیادی در طول یک سال گذشته رخ داده که اسرائیل در وقوع آن نقش داشته است آیا در برهه‌ای ایران به دنبال پاسخ دادن است؟ که وی گفت: ایران همواره این حق را برای خود جهت دفاع محفوظ دانسته است.

خبرنگار باز پرسید جدا از برجام وقتی ترامپ از توافق خارج و توافق دچار مشکل شد، ایران توجه خود را به سمت چین و روسیه معطوف کرد، آیا در صورتی که توافق احیا شود نگاه به شرق همچنان پابرجا باقی خواهد ماند؟ خطیب زاده گفت: روابط ایران با چین، روسیه و همسایگانش واقعی، اصیل و صادقانه است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۵ و پس از امضای برجام به ایران سفر کرد در آن زمان که اوباما در کاخ سفید حضور داشت ما مشارکت راهبردی بین ایران و چین را اعلام کردیم لذا این مسئله ارتباطی به روابط ایران با آمریکا یا هیچ موضوع دیگری ندارد بلکه این مسئله بازتاب دهنده مناسبات دوستانه در روابط ایران و چین و روابط ایران و دیگر کشورهاست.

وی ادامه داد: می‌توانم بگویم که این یک واقعیت است که در دوره ریاست جمهوری ترامپ کشور‌های چین، روسیه و برخی کشور‌های دیگر در کنار ایران در سخت‌ترین زمان و شرایط ایستادند. وقتی که اروپایی‌ها ناتوان از اجرای تعهدات خود بودند، هنگامی که آن‌ها دسترسی ما به منابعمان را متوقف و مسدود کردند و اجازه ندادند که در شرایط بد همه گیری کرونا که نیاز به دارو و واکسن داشتیم، آن منابع را به کشور انتقال دهیم، وقتی که اروپایی‌ها حتی ناکام در تحقق بخشی کوچکی از تعهدات خود بودند، این چینی‌ها و روس‌ها و شرکت‌های مستقر در این کشور‌ها بودند که علنی با ما کار کردند و تلاش کردند به تعهداتشان پایبند باشند.

خطیب زاده افزود: ما این موارد را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد. آن چه بین ایران و جهان خارج اتفاق خواهد افتاد به نوعی بازتاب دهنده واقعیت‌ها در صحنه است. اما اجازه دهید این نکته را تصریح کنم که ایران به دنبال تنوع بخشی روابط اقتصادی خود با دیگر کشور‌ها و یک توازن جدید در روابط تجاری خارجی خود است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: برجام در واقع برای کمک به این هدف طراحی شد. ترامپ این تنوع بخشی مدنظر ایران را غیرممکن ساخت. حتی اگر به یک فهم جدید دست یابیم و آمریکا به تعهد جدید بازگردد هیچ تغییری بین ایران و چین و ایران و روسیه به وقوع نخواهد پیوست.

وی گفت: ما این مسئله را صریحا به همه اعلام کردیم که روابط ما با همسایگانمان اولویت ماست و روابط ما با آن‌هایی که در کنار ما ایستادند رابطه واقعی است و چنین روابطی را حفظ و تقویت کرده و ارتقا خواهیم بخشید.

خبرنگار پرسید آیا توافق ۲۵ ساله با چین، ایران را در برابر تحریم‌های غرب کمتر آسیب پذیر خواهد کرد؟ که خطیب زاده افزود: اقتصاد تاب آور (مقاومتی) ایران باعث آسیب پذیری کمتر ایران در قبال دیگران می‌شود.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها