مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آزادسازی قدس شریف آرمان متعالی دفاع مقدس است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: نام‌گذاری عملیات بیت‌المقدس حاکی از یک جهت‌گیری راهبردی است؛ خط سیری که از جهاد برای فتح خرمشهر آغاز می‌شود، با احیای جایگاه رفیع کربلا و عتبات عالیات امتداد می‌یابد و تا فتح قدس شریف برقرار خواهد بود.
کد خبر: ۴۵۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ - 07May 2021

آزادسازی قدس شریف آرمان متعالی دفاع مقدس است/ عکس خبر را بزارید/گروه استان‌های دفاع‌پرس: نامگذاری عملیات‌های دفاع مقدس با نام‎هایی همچون «الی بیت‌المقدس» و «طریق‌القدس» نشان می‌دهد که آرمان آزادسازی قدس شریف موضوعی منحصر در سال‌های اخیر یا محدود به حوزه عملکرد نیروی قدس سپاه نیست بلکه از ابتدای پیروزی انقلاب در عمق جان نهضت اسلامی امام خمینی (ره) ریشه داشته است.

برهمین اساس، با سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با موضوع تاریخچه پیگیری و مطالبه آرمان قدس در انقلاب و دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: فلسفه اهمیت روز قدس و مطالبه آرمان مبارزه با صهیونیست‌ها چیست؟ راهپیمایی‌های بزرگ مردم در این روز تاکنون چه دستاوردی داشته است؟

نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بنام روز قدس تدبیر داهیانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود و به برکت این تدبیر در حال حاضر شاهد هستیم که ناقوس مرگ اشغالگران قدس با ضرب‌آهنگ شدیدتری نواخته شده و شکوفه امید در دل مسلمانان غم‌زده از اشغال این سرزمین مقدس جوانه زده است. ملت مظلوم فلسطین که سابقاً با سنگ و فلاخن در برابر تهاجم ناجوانمردانه رژیم کودک کش صهیونیستی می‌ایستادند، در سایه حمایت‎های امت اسلام و ایثارگری و جانفشانی شهیدان سلیمانی و حجازی به موشک‌هایی مجهز شده‌اند که تل‌آویو و حیفا را نشانه گرفته است و برای منهدم کردن دشمن صهیونیستی کفایت می‌کند.

یاد و نام بلندمرتبه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را حکیمانه بنام روز جهانی قدس نام‌گذاری کردند تا مقارن با روز فریاد برآوردن مظلومان عالم علیه سلطه ستمکاران باشد و به روح ملکوتی مجاهدانی و ایثارگرانی هم که در راه تحقق آرمان آزادی قدس شریف، جان و سر باختند، درود می‌فرستیم.

دفاع‌پرس: سابقه دغدغهمندی این انقلاب در خصوص اشغال فلسطین چقدر است؟ در گفتمان انقلاب اسلامی، مبارزه با صهیونیسم چقدر قدمت دارد؟

وعده رهبر معظم انقلاب مبنی بر پایان عمر رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک، «وعده صادق» است. حقیقت این است که انفصالی میان آرمان‎های امام، انقلاب و امت به پا خواسته وجود ندارد. گفتمان این نهضت، علوی، فاطمی، حسینی و مهدوی است و آزادسازی اماکن مقدسه از لوث حضور اشغالگران و دشمنان، آرمان بلندمرتبه انقلاب است.

امام عظیم‌الشأن از مدت‌ها قبل از پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷، آرمان آزادی قدس شریف را در اندیشه سیاسی متعالی خود مطرح کردند و به صراحت اعلام داشتند که رژیم صهیونیستی باید از صحنه روزگار محو شود. تاریخ گواهی می‌دهد که امام بزرگوار امت از ابتدا تا واپسین لحظات عمر بابرکت خود، هیچ‌گاه از آرمان آزادی قدس شریف عقب‌نشینی نکرد تا اینکه فرزندان انقلابی خمینی کبیر نیز در پیگیری موضع‌گیری‌های توفنده امام خود بر آرمان مبارزه با اشغالگران قدس شریف پافشاری کردند و به تدریج این گفتمان فراگیر شد و از اعماق خانه‌ها تا خط مقدم جبهه‌ها، در عمق جان آحاد ملت نهادینه گردید.

دفاع‌پرس: تاریخ گواهی می‌دهد که رزمندگان در دوران دفاع مقدس هم دلبستگی عمیقی به آرمان آزادسازی قدس داشته‌اند. شما با این موضوع موافقید؟

آرمان متعالی دفاع مقدس، صدور انقلاب و فتح قدس شریف بوده است. در ایامی قرار داریم که مصادف با عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس است؛ عملیاتی که منتج به فتح خرمشهر شد و نام‌گذاری آن بنام «اِلی بیت‌المقدس» حاکی از یک جهت‌گیری راهبردی است. این جهت‌گیری منطبق بر فرمایش امام عظیم‌الشأن است؛ آن جا که فرمودند «راه قدس از کربلا می‌گذرد» ولذا خط سیر این جهاد از فتح خرمشهر آغاز می‌شود، با احیای جایگاه رفیع کربلا و عتبات عالیات امتداد می‌یابد و تا فتح قدس شریف برقرار خواهد بود.

سوم خرداد سال ۱۳۹۵ بود که رهبر معظم انقلاب در سالگرد آزادسازی خرمشهر در دانشگاه افسری امام حسین (ع) سخنرانی داشتند و فرمودند که  «خرمشهرها در پیش است». در حال حاضر نیز به فضل خدا و همت مجاهدان راه حق، خرمشهر و کربلا فتح شده و تا قدس شریف، تنها یک «یا حسین» دیگر باقی مانده است.

دفاع‌پرس: به نظر شما تأسیس نیروی قدس سپاه چقدر توانست به مطالبه هدفمند آرمان فلسطین کمک کند؟ اساساً هدف از تأسیس این نیرو چه بود؟

ایده انقلابی و باشکوه تأسیس نیروی قدس سپاه پاسداران با این هدف صورت گرفت که آرمان آزادسازی قدس نه تنها هیچ‌گاه فراموش نشود و منحرف نگردد بلکه برای آحاد جامعه اسلامی و ملت‌های آزاده دنیا نهادینه شود.

رهبر معظم انقلاب پس از شهادت مظلومانه سردار سلیمانی، از تعبیر مخصوص «مجاهد بدون مرز» برای توصیف این شهید والامقام و یارانشان استفاده کردند. با توجه به اینکه حوزه عملیاتی نیروهای مسلح در هر کشوری محدود به مرزهای سرزمینی و جغرافیایی است، در واقع دامنه مجاهدت رزمندگان بدون مرز سپاه قدس فراتر از «ملت و ملیت» و در حیطه «امت و مکتب» است.

در حال حاضر، نیروی قدس به عنوان محور هماهنگی مدافعان آرمان آزادسازی قدس شریف نقش آفرینی می‌کند و رهروان شهید سلیمانی در جای‌جای جهان از ایران اسلامی گرفته تا آفریقا، اروپا و حتی آمریکا در خط مقدم تحقق این آرمان هستند. ملت قهرمان و شهیدپرور ایران اسلامی بدون خستگی و توقف از فرزندان برومند خود در سپاه قدس حمایت می‌کنند و توطئه‌های خارجی و یاوه‌ گویی‌های سیاستمداران مرعوب دشمن نمی‌تواند این حرکت پرشتاب به سمت تحقق آرمان‌های متعالی را متوقف سازد.

دفاع‌پرس: رسانه‌های معاند ادعا می‌کنند که با شهادت سردار سلیمانی، راه مبارزه با صهیونیست‌ها مسدود و این جریان متوقف شده است. این ادعا صحت دارد؟

رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بارها با این موضوع مواجه بودند که دشمن غدار بعثی، چندین فرمانده نظامی ما را تا حد فرمانده لشکر و حتی بالاتر به شهادت می‌رساند اما تاریخ هرگز به یاد نمی‌آورد که شهادت فرماندهان به فروپاشی سپاهیان اسلام و توقف پیشروی‌ها منجر شده باشد و با به شهادت رسیدن سرداران، نه تنها خط سیر فتوحات ادامه می‌یافت بلکه خط شکنی‌ها با اراده مصمم‌تر و شتاب مضاعف پیگیری می‌شد.

فرهنگ دفاع مقدس این‌گونه است که اگر پرچم از دست یک سردار بر زمین بیفتد، سردار دیگری قاطعانه آن را بلند می‌کند و تا آزادی قدس شریف به پیش می‌رود و شهادت سردار دل‌ها گرچه مایه تألم بسیار بود سردار اسماعیل قاآنی که در حال حاضر، عَلَم فرماندهی سپاه قدس را در ید باکفایت خود دارد، فرمانده رشیدی است که سال‌ها در رکاب شهید سلیمانی مشق عشق کرده، از مجاهدان بنام و فاتحان بلندآوازه دفاع مقدس است و دعای خیر ملت‌های مسلمان منطقه، او را در هر معرکه و خطری محفوظ نگاه می‌دارد.

آرمان آزادسازی قدس شریف یک جریان ریشه‌دار در انقلاب اسلامی است و گمان نابجایی است که تحقق این آرمان را در گرو افراد بدانیم. رسانه‌های معاند که مدعی انقطاع خط سرخ شهادت هستند، از این حقیقت آگاه نیستند که صدها قاسم سلیمانی در نظام اسلامی وجود دارد که برای محقق ساختن آرمان‌های امام از هیچ مجاهدتی دریغ ندارند و به یک ندای رهبر معظم انقلاب، دوصد باره لبیک می‌گویند.

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه امسال به دلیل کرونا، راهپیمایی روز قدس برگزار نمی‌شود، به نظر شما چطور می‌توان علیرغم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این روز را هم گرامی داشت؟

راهپیمایی توفنده روز قدس، نماد جریان ظلم‎ستیزانه مسلمانان و همایش بزرگ رهروان آرمان آزادی فلسطین است و گرچه در باب اهمیت این گردهمایی عبادی سیاسی سخن بسیار است اما در شرایط فعلی که امکان حضور در تجمعات انقلابی به خاطر ویروس منحوس کرونا سلب شده است، نباید اسیر این محدودیت‌ها باقی ماند؛ آرمان آزادسازی قدس شریف زنده است و باید به صد زبان و از هر طریق ممکن، ندای مرگ بر اشغالگران قدس را فریاد زد.

ملت ما اجازه نخواهند داد که عدم برگزاری راهپیمایی دشمن‌شکن روز قدس به دلیل شیوع ویروس کرونا، رسانه‌های کینه‌توز معاند و بدخواهان ملت‌های اسلامی را دلشاد کند و این گمان موهوم را به اذهان آن‌ها متبادر کند که امت اسلام دیگر راهپیمایی روز قدس برگزار نمی‌کند ولذا آرمان آزادسازی قدس شریف فراموش شده است.

جوانان آینده ساز ایران اسلامی، به نصرت پروردگار و فتح نهایی دلگرم باشند و از هر فرصت و ابزاری در رسانه‌ها برای تبلیغ، ترویج، پیگیری و مطالبه آرمان آزادسازی قدس شریف استفاده نمایند تا به فضل پروردگار، هرچه زودتر شاهد آزادسازی قدس شریف و پاکسازی معراج رسول گرامی اسلام (ص) از لوث وجود صهیونیسم کودک کش باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها