یادداشت/

نقش پلیس آگاهی در تحقق شعار سال

پلیس آگاهی ناجا با به کارگیری بهینه تمامی امکانات و تجهیزات که سرآمد آنها منابع انسانی است با برقراری امنیت و برداشتن موانع تولید زمینه را برای تحقق شعار امسال فراهم می‌سازد.
کد خبر: ۴۵۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۹ - 09May 2021

نقش پلیس آگاهی در تحقق شعار سال گروه اجتماعی دفاع‌پرس- سردار محمد قنبری رئیس پلیس آگاهی ناجا؛ هر ساله در هنگام تحویل سال جدید، حضرت امام خامنه‌ای در راستای وظیفه قانونی رهبری مبنی بر سیاست‌گذاری کلی نظام در بازه زمانی یک ساله و بر اساس شرایط و اولویت‌های راهبردی نظام اقدام به نامگذاری سال که به نوعی ترسیم چشم انداز یک ساله کشور است، می‌‌کنند که همانند سال‌ های گذشته برای سال ۱۴۰۰ هجری شمسی شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زادیی‌ها از سوی ایشان تعیین و به تمامی دستگاه‌های اجرایی، قانون‌گذاری و نظارتی ابلاغ شده است.

با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و فشارهای حداکثری استعمارگران جهانی به سردمداری نظام باطل آمریکا برکشور عزیز و اسلامی ایران به منظور فلج کردن نظام حاکم در راستای براندازی، همواره معظم له تاکید بر طراحی سیاست اقتصاد مقاومتی داشته اند تا از این‌طریق هم شاهد استقلال سیاسی و اقتصادی کشور باشیم و هم بتوانیم فشارهای حداکثری و نیز تحریم‌های اقتصادی را از بین ببریم. لذا حرکت در راستای تحقق شعار امسال هم وظیفه دینی و شرعی ماست و هم وظیفه سیاسی و مدنی ما.

در شعار امسال دو حوزه نرم افزاری و سخت‌افزاری هویدا است. جنبه سخت‌افزاری که همان تولید است و به اصطلاح حوزه صفی اقتصاد کشور است و جنبه دوم، جنبه نرم ‌افزاری موضوع که همان ستاد نظام اقتصادی است و تشکیل شده است از تمامی اقدامات پشتیبانی برای پیشبرد تولید و شتاب‌دهندگی به تولید در کشور که این حوزه در اکثر قریب به اتفاق در دستان سازمان‌های دولتی و حاکمیتی کشور است و می‌تواند با اتخاذ تدابیر و برنامه‌های منسجم و سنجیده تولید در کشور را به یک پایداری مطلوب و نیز رو به رشد برساند. زیرا مهمترین و اساسی ترین بخش یک اقتصاد پویا، تولید باشد چرا که از این طریق علاوه بر رشد اقتصادی، شاهد ایجاد آرامش، رفاه و شادابی در جامعه خواهیم بود.

شرط لازم برای ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی اقتصادی و معیشتی یک جامعه وجود آرامش و امنیت خاطر در آن جامعه است تا در پرتو امنیت موجود یکایک اجزای جامعه با همپوشانی و نیز تقویت یکدیگر بتوانند مسیر تحقق یک زندگی مطلوب را هموار کند.

این موضوع که امنیت از نیازهای اولیه جوامع بشری است برکسی پوشیده نیست و تا امنیت در جامعه‌ای وجود نداشته باشد آن جامعه نمی‌تواند در مسیر رشد و بالندگی گام بردارد. در سایه امنیت اجتماعی است که افراد یک جامعه قادرند به آموزش بپردازند، در سایه امنیت است که یک جامعه می‌تواند به سطح بالاتری از رفاه و مطلوبیت فکر کند، در سایه امنیت است که امید به آینده‌ای بهتر در افراد یک جامعه شکل می‌گیرد. در سایه امنیت است که افراد یک جامعه تمام توان مادی و معنوی خود را به عرصه اجتماعی وارد می‌نمایند تا بتوانند هم برای خود و خانواده مفید باشند و هم بتوانند در جامعه خود نقشی ارزشمند داشته باشند و درغیر این صورت هرگونه امید و انگیزه ای برای داشتن یک زندگی زیبا در افراد جامعه کمرنگ می‌شود.

تامین امنیت در ابعاد مختلف باعث رشد و شکوفایی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می شود. برقراری و حفظ امنیت کشور در مقابل جرایم اساس توسعه پایدار است به گونه ای که شکوفایی تمامی بخش های اقتصادی، محیطی و اجتماعی هر مکان وابسته به میزان پایداری امنیت در فضای جغرافیایی مربوطه می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اهمیت کار نیروهای مسلح و سازمان های‌ آن که نیروی انتظامی یکی از بازوان توانای آن محسوب می‌شود، می‌فرمایند: اگر بخواهیم ارزش کارها را بدانیم، باید هدف آن کارها را بشناسیم. اگر این محاسبه درست باشد، فعالیت در حوزه‌ های نظامی و سازمان های نیروهای مسلّحِ یکی از با شرف‌ترین و با ارزش‌ترین کارها است. زیرا حضور در این ارگان ها‌ و سازمان ها یعنی تولید و تامین امنیّت کشور یک ارزش بسیار والا و اساسی است، یک عنصر حیاتی است؛ چون بدون امنیّت، همه‌ ارزش های مهمّ کشور دچار اختلال خواهند شد؛ هم رفاه، هم عدالت، هم دانش‌ورزی و دیگرِ ارزش های مهم. بنابر‌این، حضور در این عرصه یک فرصت بسیار مهمّی است، یک کار بسیار با ارزشی است که انسان می‌تواند بدان مشغول باشد، که آن حفظ امنیّت کشور و ملّت است از وظایف ذاتی نیروهای نظامی و انتظامی کشور است (بیانات فرماندهی معظم کل قوا در مراسم پایان دانش آموختگی نیروهای مسلح در سال 1399).

می‌توان از امنیت در یک جامعه به عنوان یک کاتالیزور نام‌ برد به طوری که امنیت موجود، بستری بسیار مناسب در رونق و شکوفایی زندگی تمامی مردم و به تبع آن شکوفایی اقتصادی جامعه نقش ویژه‌ای ایفا می‌‌کند و همانند خاک مناسبی است که در آن بذرها رشد  می‌کند و به بار می‌نشینند. لذا از این روست که امنیت اقتصادی هر جامعه به امنیت اجتماعی و مدنی آن جامعه گره خورده‌ است و نمی‌توان در عدم وجود امنیت اجتماعی، انتظار شکوفایی اقتصادی و وجود امنیت اقتصادی را داشته باشیم و هرگونه مبارزه با مصادیق جرم و جنایت در جامعه حمایت از تولید و نیز مانع‌زدایی از آن محسوب می‌شود.

در این میان نقش امنیت در یک جامعه بسیار پر رنگ و حیاتی به نظر می‌رسد و پیرو آن نقش ارزشمند ناجا و نیز پلیس آگاهی از همیشه نمایان‌تر می‌شود. بخش عمده‌ای از امنیت داخلی هر کشور مدیون زحمات پلیس آن کشور است. مبارزه با متجاوزان به مال و حقوق مردم، مبارزه با متجاوزان به آبرو و نوامیس مردم، مبارزه با مخلان نظم در جامعه و همه و همه، مرهون جانفشانی ‌های شبانه روزی کارکنان خدوم نیروی انتظامی بویژه کارآگاهان و کارکنان غیور پلیس آگاهی است.

پلیس تخصصی آگاهی، اصلی ترین متولی مبارزه با سرقت، جعل وکلاهبرداری و جرایم جنایی است که هریک از این عناوین کلی، شامل زیر شاخه های گوناگونی از جرایم است. تحمیل هزينه هاي جرم به اقتصاد و جامعه که به سه دسته کلي تقسيم مي شوند: الف) هزينه هایی که درانتظار وقوع جرم به بار مي‌آيند ب) هزينه هایی که به عنوان پيامد جرم هستند ج) هزينه هایی که در واکنش به جرم پديد م‌آيند و از سوی دیگر فرمانده معظم کل قوا همواره بر مبارزه جدی با مجرمان حرفه ای و مخل نظم و امنیت و آرامش عمومی تاکید کرده است.

با عنایت به مراتب فوق، لزوم مبارزه همه جانبه با این معضل های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و بایستی تمامی نهاد‌ها، سازمان‌ها، موسسات و غیره اقدامات خود را به صورت متمرکز بر این موضوع قرار داده تا شاهد کاهش چشمگیر آن در جامعه اسلامی باشیم.

با نگرش به ابعاد ماموریتی پلیس آگاهی در جامعه اسلامی مبتنی بر برقراری عدالت از طریق کشف علمی جرایم و دستگیری مجرمان که مخلان نظم و امنیت جامعه و مردم می باشند. این پلیس تامین کننده بخشی از امنیت داخلی کشور جمهوری اسلامی ایران با مبارزه همه جانبه با جرایم اعلامی است. به طور قطع، در مسیر برآورده کردن انتظاراتی که از پلیس آگاهی وجود دارد، استفاده از رهنمودهای حکیمانه رهبر فرزانه کشورمان که مانند پدری دلسوز و کاردان، بر تمامی امور اشرافیت دارند، می تواند راهگشا باشد و می تواند با ایجاد یک گفتمان مشترک، موجبات همسویی و وحدت رویه در حرکت به سوی اهداف عالی سازمان را فراهم آورده و به عنوان یک ضرورت راهبردی در تمام ناجا وبه ویژه پلیس آگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر پلیس آگاهی نیز با انجام بهینه و ارتقاء اثربخشی اقدامات خود می‌تواند در تولید امنیت مشارکت موثری داشته باشد. محصول نهایی و تولید ناجا و به تبع آن پلیس آگاهی، امنیت است یعنی نتیجه و محصول به کارگیری منابع و انجام فرآیندها و اقدامات تخصصی امنیت است به بیان دیگر سازمان ناجا تولید کننده بخشی از امنیت داخلی است. بایستی به آن نگاه تولیدی- خدماتی داشته باشیم. پس بدیهی است که یکی از حوزه‌های مورد نظر معظم له، ناجا و پلیس آگاهی بوده، که برای لبیک گفتن به این خواسته باید با به کارگیری بهینه تمامی امکانات و تجهیزات که سرآمد آنها منابع انسانی است بتوان امنیت بیشتری تولید کرده، که خواستگاه تولید بوده و شعار امسال را محقق می سازد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها