فتح خرمشهر، فتح خون/

یک سند جنگی از پیش‌نویس آزادسازی خرمشهر منتشر شد

خرمشهر در تاریخ ۱۳۵۹/۸/۴ سقوط کرد و در تاریخ ۱۳۶۱/۳/۳ پس از ۵۷۵ روز اشغال، آزاد شد.
کد خبر: ۴۵۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸ - 11May 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سندی را از عملیات بیت‌المقدس منتشر کرده است. در بخشی از این سند آمده است:

دشمن در داخل منطقه، ۳۶ هزار نیرو پیاده و ۴۱ گردان تانک (یک هزار و ۴۳۵ تانک)، ۳۸ گردان مکانیزه، یک هزار و ۳۳۰ نفربر و ۵۳۰ قبضه توپ دارد و مراحل عملیاتی در این سند مشخص شده است. مرحله اول در تاریخ ۱۳۶۱/۲/۱۰ بود که دراین مرحله تصرف قسمتی از جاده خرمشهر - اهواز به وقوع پیوست.

مرحله دوم عملیات در تاریخ ۱۳۶۱/۲/۱۶ بود که این مرحله باعث تصرف قسمتی از خطوط مرزی بین‌المللی و تخلیه دشمن در هویزه و کرخه نور شد.

مرحله سوم عملیات که درتاریخ ۲۰و ۱۳۶۱/۲/۱۹ بود که عملیات ناموفق ماند و در ادامه مرحله سوم که تاریخ ۳ و ۱۳۶۱/۳/۲ بود که منجر به محاصره و آزادسازی خرمشهر شد.

یک سند جنگی از پیش‌نویس آزادسازی خرمشهر

نیرو‌های دشمن که در این عملیات آسیب دیدند عبارتند از: لشکر ۵ مکانیزه، لشکر ۳ زرهی، لشکر ۹زرهی، لشکر ۶ زرهی، لشکر۱۰ زرهی، لشکر ۱۱ پیاده، لشکر۱۲ زرهی، لشکر ۷ پیاده، تیپ ۱۱۳، تیپ ۱۳۸ و تیپ ۱۰.

سقوط خرمشهر در عرض ۳۴ روز و در تاریخ ۱۳۵۹/۸/۴ بوده و آزادسازی خرمشهر در تاریخ ۱۳۶۱/۳/۳ بوده که پس از ۵۷۵ روز اشغال آزاد شد.

 ۱۱ برگ دستخط، پیش نویس برای تهیه یک گزارش درباره عملیات بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار