محتوای نمایشگاه مجازی قرآن همچنان قابل دسترس خواهد بود

مدیر بخش محتوایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با اشاره به اینکه فعالیت این بخش بعد از پایان نمایشگاه همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: سایت نمایشگاه به‌منظور ارائه خدمات از طریق مراکز مردمی برای عموم، همچنان حفظ می‌شود.
کد خبر: ۴۵۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶ - 11May 2021

محتوای نمایشگاه مجازی قرآن همچنان قابل دسترس خواهد بود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسین سلیمانی»، مدیر بخش محتوایی نخستین دوره نمایشگاه مجازی قرآن کریم در گفت‌وگویی اظهار داشت: مجموعه‌های بخش مردمی، حاکمیتی و دولتی را شناسایی و مجاب کردیم تا به ارائه رایگان یا کاهش هزینه‌های خدماتی خود بپردازند و به سراغ مجموعه‌هایی رفتیم که مأموریت مستقیم قرآنی ندارند، اما در سبد فعالیت‌شان محصول قرآنی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: با مجموعه‌هایی همچون «فیدیبو»، «کافه بازار»، «طاقچه»، «نوار» و ... که محتوای قرآنی نیز در بین محصولات خود دارند، توافق کردیم تا آن‌ها نیز خدمات را به شکل ویژه‌تری عرضه کنند. تعداد مجموعه‌هایی که در این بخش حضور دارند، ۱۲ مجموعه هستند.

سلیمانی با تأکید بر اینکه خدمات محتوایی نمایشگاه مجازی قرآن در ۱۴ بخش یا موضوع ارائه شده است، مؤسسات را یکی از این بخش‌ها معرفی و اظهار کرد: در بخش مؤسسات الزاماً خدمات آن‌ها را ارائه نداده‌ایم، بلکه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. خدمات قابل ارائه مؤسسات در ۱۳ بخش دیگر ارائه شده است. به‌عنوان مثال مؤسسه‌ای که از طریق فضای مجازی خدماتی ارائه می‌داد، ذیل بخش آموزش قرار گرفته است و نه بخش مؤسسات. در بخش مؤسسات بنابراین بود که شهروندان با کلیک بر روی هر کدام از مؤسسات با آن آشنا شوند.

مدیر بخش محتوایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، مقرر شد تا این بخش بعد از پایان زمان نمایشگاه ارتقا پیدا کرده و در قالب اپلیکیشن، نیاز‌های مربوط به این حوزه را برطرف کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مؤسسات به دلیل شیوع کرونا و با توجه به اینکه امکان ارائه خدمت از طریق فضای مجازی را نداشته و ندارند، نیمه تعطیل هستند، برای اینکه حضور بیشتری از مؤسسات را در نمایشگاه شاهد باشیم، در پذیرش مؤسسات محدودیتی را در نظر نگرفتیم و حتی مؤسسه‌ای که در اندازه یک کانال مجازی فعالیت داشته است، دعوت به مشارکت کردیم.
میزان بازدید کاربران از بخش محتوایی

سلیمانی درباره میزان بازدید از بخش خدمات محتوایی گفت: اطلاعات آماری دقیق از سوی همکاران فنی اعلام می‌شود، اما برخی مؤسسات بوده‌اند که چند روز ابتدایی به‌اندازه یک سال، پذیرش قرآن‌آموز داشتند. در مرکز مشاوره «آیه» طی یکی دو روز ابتدایی راه‌اندازی سایت مجازی نمایشگاه، سقف پذیرش کامل شد. بخش کودک و نیز بخش مشاوره از بین ۱۴ موضوع حاضر در بخش محتوایی، بیشترین مخاطب را داشتند. بخش تلاوت قرآن، ترجمه و تفسیر و بقیه نیز مورد اقبال بوده است.

مدیر بخش محتوایی نمایشگاه مجازی قرآن گفت: یکی از مؤسسات حاضر در نمایشگاه، مؤسسه بیان شهر خورموج استان بوشهر است، برای ما باورکردنی نبود که در این شهر شاهد فعالیت چند طلبه در مورد آموزش مجازی قرآن باشیم.
دستاورد‌های نمایشگاه مجازی برای مؤسسات

وی در پاسخ به سؤالی درباره دستاورد‌های نمایشگاه برای مؤسسات گفت: مؤسسات ترغیب شده‌اند تا دوره‌های خود را به‌صورت رایگان یا همراه با تخفیف ویژه برگزار کنند؛ لذا می‌توان گفت از این جهت جهشی برای مجموعه‌های فعال مردمی که از طریق فضای مجازی خدمات ارائه می‌دهند، بوده است.

سلیمانی گفت: حمایت‌هایی که از این مؤسسات صورت گرفته به‌صورت بلاعوض نبوده، بلکه در قالب بسته حمایت بر اساس کاربر تعریف شده است. به این صورت که به مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه گفته شده است، اگر مخاطب بیشتر به سمت شما بیاید، حمایت بیشتری به شما تخصیص داده خواهد شد.

مدیر بخش محتوایی نمایشگاه مجازی قرآن درباره حضور نیافتن نهاد‌هایی از بخش دولتی در نمایشگاه مجازی گفت: اغلب مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی هیچ خدمت ممتازی نداشتند که از طریق فضای مجازی ارائه دهند. البته سازمان دارالقرآن در یک موضوع حضور یافته است به‌عنوان مثال از یکی از دستگاه‌ها خواسته شد فعالیت ممتاز خود در فضای مجازی را در نمایشگاه ارائه دهد، این فعالیت شامل یک صفحه ساده بود که کاربر وارد آن می‌شد تا در ختم قرآن حضور یابد. ما چنین مواردی را در نمایشگاه پذیرش نکردیم. ممکن است در بحث نشر و کتاب کار کرده باشند، اما در عرصه خدمات مجازی هیچ چیزی نداشتند.
جلوگیری از تضییع بیت‌المال

سلیمانی با تأکید بر اینکه بعد از پایان زمان نمایشگاه مجازی قرآن، فعالیت بخش محتوایی ادامه خواهد داشت، گفت: لزومی ندرد این بخش تعطیل شود، بلکه می‌تواند همواره به محتوای آن اضافه شود و رفته رفته به یک سایت مرجع تبدیل شود. ادامه دادن بخش محتوایی بعد از تعطیلی نمایشگاه هم هزینه خاصی به همراه ندارد و می‌تواند به یک سایت مرجع تبدیل شود.

مدیر بخش محتوایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن با اشاره به اینکه در حال حاضر دسته‌بندی موضوعی در این بخش صرفاً بر اساس رده سنی است، گفت: اگر بتوانیم دسته‌بندی‌های دیگری همچون جنسیت، سطح علمی و مواردی از این دست را به آن اضافه کنیم، کار فوق‌العاده‌ای خواهد شد.

سلیمانی در پایان تصریح کرد: یکی از جذابیت‌های نمایشگاه برای مؤسسات همین دیده شدن است و بر اساس همین تعامل است که از تضییع بیت‌المال جلوگیری می‌شود. ما نیز بر اساس استفاده مخاطب از خدمات ارائه شده از سوی هر مؤسسه، سبد حمایتی به آن‌ها تخصیص می‌دهیم. من برای این کار از تعبیر «خدمت مردم به مردم» استفاده می‌کنم. قطعاً ضعف‌هایی وجود دارد که باید کار بیشتر و بهتر به‌پیش برود.

منبع: بین‌المللی قرآن

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار