در روز چهاردهم عملیات بیت‌المقدس چه گذشت؛

خطر سقوط بصره با ورود نیرو‌های ایرانی به عراق

در چهاردهمین روز از عملیات بیت‌المقدس نیرو‌های بعثی به سمت خاک عراق فرار کردند.
کد خبر: ۴۵۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱ - 14May 2021

روز چهاردهم عملیات بیت‌المقدس؛ خطر سقوط بصره با ورود نیرو‌های ایرانی به عراقبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات بیت‌المقدس که در انتها به پیروزی ایران و آزادسازی خرمشهر ختم شد، یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی بود دشمن بعثی از رزمندگان ایرانی دریافت کرد و باعث شد تا دشمن به‌جای تصرف یک‌هفته‌ای ایران، پس از ۵۰۰ روز در جنوب زمین‌گیر شود.

در چهاردهمین روز از این عملیات بزرگ که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت انجام شد فرماندهان کشورمان تصمیم گرفتند تا جبهه جنوب را با نیرو‌های آموزش‌دیده تقویت و خود را آماده انجام مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس کنند و از طرفی با رشادت نیرو‌های ایرانی محل برگزاری اجلاس سران عدم تعهد تغییر کرد.

گزارش‌هایی که حکایت از فرار عراقی‌ها دارد

در چهاردهمین روز از عملیات بیت‌المقدس، مسئول پست شنود سپاه پاسداران در قرارگاه کربلا، بعد از آخرین تغییرات در جبهه ارتش عراق، گزارشی از وضعیت نیرو‌های دشمن به فرماندهی قرارگاه کربلا ارائه داد.

علی اسحاقی در این گزارش اظهار داشت: «تیپ ۱۰ زرهی که حول‌وحوش نوار مرزی بود به نزدیکی‌های پیچ [جزایر]مجنون در محور جاده طلاییه ـ نشوه رفته است. توپخانه لشکر ۳ زرهی که دقیقاً زیر جاده حسینیه به‌طرف بصره بود، به انتهای جاده‌ای که از طلاییه به‌طرف بصره ختم می‌شود، در آخرین مثلثی که دو جاده را قطع می‌کند مستقرشده است. لشکر ۵ مکانیزه یک گردانش را در شمال طلاییه قرار داده و بقیه نیروهایش را زیر طلاییه و روبه‌روی نوار مرزی آرایش داده است. توپخانه لشکری آن‌هم در این قسمت یعنی زیر جاده‌ای که ختم می‌شود به جاده حسینیه ـ بصره مستقرشده است.

[دشمن از]نیرو‌هایی که توی مثلثی‌شکل غرب سیل‌بند مارد در امتداد کارون داشت (تیپ ۴۴ پیاده و تیپ ۳۰۱ مستقل)، تیپ ۳۰۱ را از حاشیه کارون برداشت و تیپ ۴۴ هم ظرف این چهار روز از منطقه غرب کارون رفته است. کل تیپ‌ها را آورده پشت نوار مرزی و یک مقدارش را هم زیر عرایض جای‌داده است. در غرب نوار مرزی هم عمده نیرویی که متراکم کرده، از هشت کیلومتری زیر جاده حسینیه ـ بصره به بالا است. نیرو‌هایی هم که پایین دارد، نیرو‌های باقیمانده از لشکر ۳ و لشکر ۱۱ پیاده است. یعنی هرچه از لشکر ۳، نیروی پیاده در این منطقه بوده است و زیر امر لشکر ۳ بودند، پدافند این قسمت را دارد که نیرو‌های ما به داخل نفوذ نکنند. کار این‌ها حرکت‌های ایذایی به شرق مرز به‌منظور جلوگیری از فشار پایین به‌طرف بصره و خود شلمچه و خونین‌شهر است. بعدازاین عملیات، کار‌هایی که دشمن توی منطقه انجام داده است، وجود دسته‌های کمین با تانک است. یعنی از موقعیتی که دارد یک دسته تانک از غروب آفتاب تا طلوع صبح به‌اضافه یک دسته پیاده همراهش جلو می‌فرستد. این‌ها در مناطق مختلف می‌آیند جلو، آتش می‌کنند و پیاده‌ها هنگام صبح باز برمی‌گردند توی این منطقه. در طول نوار مرزی دارد در عمق تثبیت مواضع می‌کند، خاکریز می‌زند. درخواست گونی و مین و الوار کرده است. زیر شلمچه و خونین‌شهر در این چهار، پنج روز اخیر اکثرش فقط تخلیه نیرو بود. یعنی در این قسمت طوری کشیده عقب و نیروهایش را خالی کرده که اکثر مهمات و وسایلش را هم جا گذاشته است. این نقل‌قول از خودش [دشمن]است که یک واحدی از آن اینجا بود و می‌گفت که دشمن [ایرانی‌ها]از شرق کارون فشار به ما آورد و نتوانستیم مهماتمان را حمل کنیم. احتمال دادیم که از شرق کارون سراغ ما بیایند؛ لذا اکثر مهماتش را اینجا گذاشته است. تغییراتی که در کل منطقه داده‌شده، یک نیروی جیش‌الشعبی به استعداد هزار نفر به نیرو‌های شلمچه اضافه‌شده که این‌ها در ۴۸ ساعت اخیر با خودرو‌هایی که از بصره به‌طرف شلمچه می‌آمدند، حول‌وحوش شلمچه تجمع کرده‌اند.»

علی اسحاقی در ادامه توضیحاتش در مورد وضعیت نیرو‌های عراقی گفت: «کلاً دشمنی که در شرق مرز و قسمت شرق جاده اهواز ـ خونین‌شهر با نیرو‌های ما درگیر شد و ضربه خورد برگشت اینجا [شلمچه]. استعدادش حدود ۵۰ درصد شد؛ مخصوصاً لشکر ۳ و لشکر ۱۱ و تیپ‌های پراکنده‌ای هم که داخلش بودند. واحد‌هایی که در اینجا در چند مورد پاتک کردند، طوری بودند که یک گروهان تانکشان که به‌طور سازمانی باید ۱۱ یا ۱۳ تانک باشد، الآن به شش، هفت تانک رسیده و مجموع یک گردان تانکش هم از ۲۱ یا ۲۲ دستگاه تانک بالا نمی‌زند. خدمه تانک به‌اندازه کافی ندارد؛ یعنی هر تانکی که باید حداقل ۵ خدمه داشته باشد، ۳ خدمه بیشتر ندارد. در خصوص نیروی پیاده هم سخت در مضیقه هستند. این دشمن نیروی پیاده‌اش را می‌آورد روبه‌روی ما و درگیر می‌کند. درگیری آن زمانی است که هوا روشن است اجبار هم دارد که درگیر باشد. هوا که تاریک باشد، نیروی پیاده را می‌آورد کنار خاکریز، بلافاصله که درگیری شروع شد، فرار می‌کند. نیرویی که روبه‌روی ما در هر منطقه مقاومت می‌کند فقط تانک و [تیربار]دوشکای تانک است. یعنی [اسلحه]کالیبر سبک به‌هیچ‌وجه مقاومتی ندارد و همه آن‌ها فرار کردند. نیروی لشکر ۱۱ را هیچ‌کس قبول نمی‌کند؛ یعنی هیچ واحد تانکی بخواهد اقدام بکند و بیاید جلو، آن‌ها قبول نمی‌کنند. می‌گویند این‌ها را ما نمی‌خواهیم؛ چون کارشان توی منطقه فقط فرار است. جیش‌الشعبی [نیرو‌های مردمی]را هم قبول نمی‌کنند؛ فقط نیروی مخصوص و کماندو، البته اگر باشد. تیپ‌های نیروی مخصوص ۳۱ و ۳۳ و بقیه تیپ‌ها ضربه خوردند و چیز دیگری هم ندارند. همه باقیمانده‌هایشان را هم که جمع بکنی، دو گردان سالم نمی‌شوند و این دو گردان را در طول نوار مرزی و اکثراً در شلمچه پخش کرده است؛ یعنی یک گردان نیروی مخصوص به خاطر حفاظت شلمچه و جلوگیری از عبور از مرز نیرو دارد.»

مسئول پست شنود سپاه در قرارگاه کربلا در خصوص نیرو‌هایی که در مرحله سوم عملیات با نصر ۳ و نصر ۷ در محور جاده شلمچه ـ خرمشهر مقابله کرد و آن‌ها را عقب زد، گفت: «دشمن یک نیرویی را جمع‌آوری کرده بود این قسمت، زیر جاده‌ای که ازاینجا به‌طرف بصره می‌آید و شمال جاده قصد پاتک داشت، در حد یک لشکر ناقص بود. چهار روز متوالی در اینجا [غرب نوار مرزی]داشت سازمان‌دهی می‌کرد. هرچه [نیروی]پیاده آورده گردان‌هایشان باز می‌گفتند ما نیرو می‌خواهیم و کمبود داریم. آخر، این‌ها از پاتک عمده منصرف شدند و کاری که کرد از هر گردانی، یک گروهان تانک اختیار کرد؛ یعنی درمجموع یک تیپ زرهی که در این منطقه از یک لشکر داشت، یک گردان کامل توانست آماده کند. گردان تانک را کشید آورد این‌طرف [شرق]شلمچه و روبه‌روی بچه‌ها قرار داد. خودش هم می‌گفت که این گردان را می‌خواهیم که برای مأموریت ویژه باشد، مأموریت ویژه‌شان هم پاتکی بود که انجام دادند.»

علی اسحاقی در پایان گزارش خود از وضعیت بصره هم‌چنین گفت: «راه‌های ورودی و خروجی بصره از سوی سازمان امنیت کنترل می‌شود. از شش روز پیش، خانه‌های بصره مرتب تخلیه می‌شود. مردم بصره مرتب دارند اسباب‌کشی می‌کنند. روز‌های اول، سازمان امنیت از خروج مردم جلوگیری می‌کرد، ولی اخیراً کنترل شهر از دستش خارج‌شده است و مردم دارند به‌طرف عماره و ناصریه می‌روند و یا اینکه اصلاً از شهر بیرون می‌روند. کنترل شهر الآن فقط از راه‌های ورودی و خروجی و پایگاه هوایی شعیبیه شده است.»

این در حالی است که فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا آزادسازی خرمشهر را برای ادامه عملیات بیت‌المقدس در اولویت می‌داند و حرکت به سمت بصره را به آینده موکول کرده است، در جلسه ستاد نیروی زمینی ارتش در تهران پیشنهاد شد که مرحله بعدی عملیات از نوار مرزی به داخل خاک عراق با هدف تهدید بصره، که می‌تواند ارتش عراق را به عقب‌نشینی از خرمشهر مجبور کند، انجام پذیرد.

حضور نیرو‌های تازه‌نفس در خط مقدم/ عملیات در خاک عراق توسط ارتش

فرمانده کل سپاه پاسداران، به دلیل نیاز مبرم به نیروی آموزش‌دیده برای اجرای مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس، در تلفن‌گرامی از فرماندهان مناطق ده‌گانه سپاه در سراسر کشور خواست تا تمام توان خود را برای اعزام نیرو به منطقه عملیاتی به‌کارگیرند.

متن این تلفن‌گرام به این شرح است: «مقتضی است به علت نیاز شدید جبهه جنوب به نیرو‌های آموزش‌دیده و ضرورت ادامه هرچه سریع‌تر و گسترده‌تر عملیات، تمام توان و کوشش خود را جهت اعزام هرچه بیشتر برادران پاسدار و بسیجی‌های اعزام مجدد در سطح کلیه سپاه‌های تحت پوشش خود به‌کارگیرید. در این خصوص تماس با ائمه جمعه و جماعت و استفاده از کلیه وسایل تبلیغاتی از ضروریات است.»

همزمان با این درخواست، بخش اعزام نیروی منطقه ۳ سپاه پاسداران (گیلان و مازندران) امروز اعلام کرد که ۵۲۰ نیروی اعزام مجدد از این منطقه به‌طرف پادگان امام حسن (ع) تهران در حرکت هستند.

در جبهه شمال‌ غرب کشور و در عملیات نفوذی نیرو‌های خودی به خاک عراق، شماری از نظامیان عراقی کشته یا مجروح شدند. همچنین چندین قبضه سلاح و مقداری مهمات نیز به غنیمت گرفته شد.

به گزارش قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در غرب کشور، نیرو‌های ارتش در عملیاتی، با نفوذ به عمق بیست کیلومتری خاک عراق در منطقه بین خرمال و سیدصادق، تعدادی از نیرو‌های دشمن را کشته و مجروح کردند و چندین قبضه خمپاره‌انداز، تیربار و اسلحه انفرادی و مقداری مهمات را به غنیمت گرفته و بازگشتند.

در همین حال، خبرگزاری جمهوری اسلامی از باختران (کرمانشاه) نیز در گزارش این خبر، نیرو‌های شرکت‌کننده در این عملیات را متشکل از نیرو‌های ارتش، سپاه و پیشمرگان مسلمان کرد اعلام کرد که مواضع دشمن در مناطق بین خرمال و سیدصادق را موردتهاجم قرار دادند. بر اساس این گزارش در این عملیات تعداد زیادی از نیرو‌های عراقی کشته، مجروح یا اسیر شدند

کمک منافقین به ارتش بعث

در ادامه کمک‌های گروه منافقین به ارتش بعث حمله اشرار مسلح ضدانقلاب به پاسداران مستقر در یکی از روستا‌های محور مهابادـ ارومیه دفع شد.

به گزارش ستاد خبری سپاه پاسداران ارومیه، در ساعت ۲۲:۰۰ روز چهاردهم عملیات بیت‌المقدس، عناصر ضدانقلاب به نیرو‌های سپاه پاسداران مستقر در روستای ایندرکاش واقع در محور مهاباد ـ ارومیه حمله کردند. با آتش متقابل نیرو‌های سپاه این حمله دفع شد و ضد انقلابیون با به شهادت رساندن یکی از پاسداران متواری شدند.

حضور پرشور مردم در مراسم تشییع شهدا

صبح روز چهاردهم پیکر تعدادی دیگر از شهدای عملیات بیت‌المقدس در شهر‌های مختلف کشور تشییع و به خاک سپرده شد. بعدازظهر هم یکی از فق‌های شورای نگهبان در مراسم گرامیداشت یاد شهدا در تهران در خصوص اهمیت آزادسازی خرمشهر گفت که اگر ۱۰ میلیون کشته هم در این راه بدهیم، ارزش دارد.

در همین راستا پیکر‌های پاک ۲۱۵ شهید در اصفهان، ۴۲ شهید در یزد، ۳۸ شهید در مازندران، ۲۶ شهید در نجف‌آباد، ۱۲ شهید در قم، شش شهید در یاسوج و ۵ شهید در سمنان با حضور پرشکوه مردم تشییع و در مزار شهدا به خاک سپرده شدند. همچنین بنیاد شهید انقلاب اسلامی مراسم گرامیداشت یاد شهدای گران‌قدر عملیات بیت‌المقدس را با حضور مردم و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار کرد.

بازدید مجامع جهانی از جنایت عراق

ایران از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی خواست تا با بازدید از هویزه، ابعاد وسیع جنایات رژیم عراق را از نزدیک مشاهده کنند. ستاد تبلیغات جنگ با انتشار اطلاعیه‌ای از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی به‌خصوص از سازمان‌های بی‌طرف و انسان‌دوست کشور‌های اسلامی دعوت کرد تا ضمن بازدید از هویزه شهر خون و شهادت، به ابعاد وسیع جنایات ارتش عراق که حتی به هم‌وطنان عربمان در خوزستان نیز رحم نمی‌کنند پی ببرند و از نزدیک مشاهده کنند که سردمداران رژیم عراق که سنگ هم‌وطنان عرب ما را به سینه می‌زنند، به چسان خانه و کاشانه آنان را با تلی از خاک یکسان کرده و جنایتی فراتر از آنچه رژیم صهیونیستی در حق ملت زجرکشیده فلسطین و شهرهایی، چون قنیطره نمود انجام داده‌اند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «ما از تمامی انسان‌دوستان جهان دعوت می‌کنیم تا با حضور در هویزه شهر عشق و ایثار، نظاره‌گر ظلم رفته بر مردم بی‌گناه این خطه از میهن اسلامی‌مان باشند و ببینند چگونه صدامیان تمام ساختمان‌های قابل سکونت را منفجر و با بولدوزر‌ها صاف کرده‌اند و به چسان در میان خرابه‌های شهر قطعات شکسته لوازم منازل و اوراق کتاب‌های درسی کودکان هم‌وطنانمان به چشم می‌خورد. رژیم بغداد که به دنبال شکست‌های پی‌درپی ارتش متجاوز دست به اعمال جنون‌آمیز می‌زند، بداند که مردم مسلمان ایران هرگز این جنایات وحشتناک را که به هم‌وطنانمان روا داشته فراموش نخواهد کرد و تا حق قانونی خود به‌ویژه حقوق مردم عربمان را از رژیم بعث صدام باز پس نگیرد، آرام نخواهد نشست.»

واکنش غربی‌ها به پیروزی‌های رزمندگان ایرانی

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با طرح این پرسش که آیا ایران به بازپس‌گرفتن خاک خود اکتفا می‌کند یا جنگ را ادامه خواهد داد، به تحلیل وضعیت جبهه‌های جنگ ایران و عراق پرداخت. رادیو بی‌بی‌سی نیز گفت ایران مصمم است که اگر عراق شرایط او را نپذیرد، مسئله خود را در میدان جنگ حل کند.

در گزارش نیویورک‌تایمز از بغداد آمده است: «به گفته دیپلمات‌های غربی مقیم عراق تغییر و دگرگونی موقعیت نظامی در جبهه جنگ ایران و عراق نشان داده که ارتش ایران می‌تواند نیرو‌های عراقی را از ایران بیرون رانده، به آن‌طرف مرز بکشاند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا رژیم [آیت‌الله]خمینی به بازپس‌گرفتن خاک ایران و بیرون راندن عراق اکتفا می‌کند یا اینکه نیرو‌های مسلح خود را به ادامه جنگ با عراقی‌ها می‌کشاند؟»

این روزنامه به نقل از این دیپلمات‌ها افزوده است: «اگر ایرانی‌ها در خط مرزی متوقف شوند احتمال خاتمه این جنگ بیست‌ماهه بسیار زیاد است و مذاکرات برقراری صلح نیز خیلی زود شروع می‌شود؛ به‌خصوص که وساطت اعراب و دیگر کشور‌های اسلامی که از مدت‌ها پیش در جهت برقراری صلح تلاش می‌کنند، زمینه را فراهم کرده است، و امکان موفقیت هم هست. مقامات رژیم ایران مکرر به کسانی که جهت برقراری صلح نقش میانجی و واسطه داشته‌اند، گفته‌اند تا نیرو‌های عراق از خاک ایران بیرون نروند، به‌پای میز مذاکره نمی‌نشینند؛ ولی آن‌ها امکان مذاکره صلح را پس از خروج نیرو‌های عراق حفظ کرده‌اند.»

نیویورک‌تایمز در پایان گزارش خود به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته است: «اگر عراقی‌ها بتوانند عقب‌نشینی حساب‌شده و با حفظ قدرت نظامی‌شان ترتیب دهند، ازنظر آینده مذاکرات صلح و اعتبار پرزیدنت صدام حسین حائز اهمیت بسیار خواهد بود و به مقدار زیاد نیز این بستگی به نتیجه نبرد خرمشهر دارد.»

رادیو بی‌بی‌سی هم با بررسی انگیزه‌های ایران و عراق برای ادامه جنگ یا امکان برقراری صلح، گفت: «اگر ایران جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند عواقب خطرناکی در بر خواهد داشت. مسئله‌ای که باعث نگرانی کشور‌های عرب است این است که اگر ایران مثل زمان شاه به‌صورت قدرت مسلط بر حوزه خلیج‌فارس درآید چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؛ به‌خصوص که تعداد زیادی از دول عرب معتقدند ایران مقاصد خصمانه‌ای نسبت به آن‌ها دارد. از یک نظر اهداف ایران در تمام این مدت روشن‌تر از مقاصد عراقی‌ها بوده است. ایران می‌جنگد تا مهم‌تر از همه سرزمین خود را از وجود سربازان اشغالگر آزاد کند و از ماه‌ها پیش شرایط ایران برای صلح سه مسئله عمده بوده است: عقب‌نشینی سربازان عراقی، پرداخت غرامت جنگی از طرف عراق و اعلام و مجازات عراق به‌عنوان متجاوز. این شرایط به حد کافی روشن است، ولی هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که رهبران ایران ممکن است قصد تضعیف دولت عراق و یا سایر دول عربی خلیج‌فارس را داشته باشند. مقامات ایران تأکید می‌کنند که هیچ قصدی برای تصرفات ارضی ندارند، ولی این حق را برای خود حفظ می‌کنند که اگر صدام حسین با شرایط ایران موافقت نکند، وارد خاک عراق شوند؛ به‌خصوص که در حال حاضر نیرو‌های ایرانی در چند منطقه به مرز بین دو کشور رسیده‌اند. به‌علاوه مسئله عقیدتی نیز مطرح است. آیت‌الله خمینی و عده‌ای دیگر از رهبران ایران اغلب این استنباط را ایجاد می‌کنند که هدف اصلی جنگ را سرنگونی صدام حسین و ایجاد یک جمهوری اسلامی در عراق می‌دانند. اکثر بیانیه‌های صادره از تهران توسعه انقلاب اسلامی را یک جریان غیرقابل‌اجتناب، البته به‌وسیله توده‌های مسلمان و نه مداخله مستقیم ایران تصور می‌کنند. ولی ایران از جنبش‌های انقلابی شیعه در عراق و سایر کشور‌های عربی پشتیبانی می‌کند و بعضی از رهبران مذهبی ایران حتی از آزاد ساختن مکان‌های مقدس در عراق از قبیل نجف و کربلا سخن گفته‌اند.»

در ادامه این تحلیل، رادیو بی‌بی‌سی اضافه کرده است: «به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری عراق به‌طور روزافزون مایل است با ایران صلح کرده و حیثیت خود را حفظ کند. عامل اصلی در مقاصد جنگی عراق ادعا‌های ارضی این کشور ازجمله بعضی از نقاط مرزی و حاکمیت مطلق بر آبراه شط العرب [اروندرود]بوده است. ایران مذاکره در مورد نقاط مرز [مانند مرز میمک]را که تحت حکومت شاه موافقت شده است به عراق بازگردانده شود، مردود نشمرده، ولی حاضر نیست که حاکمیت شط العرب [اروندرود]را موردبحث قرار دهد که طبق همان پیمان سال ۱۹۷۵ بین دو کشور تقسیم‌شده است. عراقی‌ها اخیراً اصرار چندانی بر این ادعا‌های ارضی خود نداشته‌اند، ولی از آن‌ها صرف‌نظر نیز نکرده‌اند.»

رادیو بی‌بی‌سی در پایان گفت: «عراقی‌ها خواهان آن‌اند که ایران قبل از خروج سربازان عراقی از خاک خود حداقل موافقت کند که در مورد مسئله شط العرب [اروندرود]به مذاکره بنشیند. عقب‌نشینی بلاشرط، همان‌طوری که ایرانی‌ها می‌خواهند به معنای این است که عراق اقرار کند که تمام این جنگ با مخارج و تلفاتی که به بار آورده، بی‌نتیجه بوده و به‌علاوه ازنظر سیاسی می‌تواند برای پرزیدنت صدام حسین بسیار گران تمام شود. گو اینکه ایرانی‌ها بعد از پیشروی‌های اخیر خود احتمال کمتر دارد که از مواضع دیپلماتیک و تقاضا‌های قبلی خود کوتاه آمده و امتیازی به عراق بدهند. به نظر می‌رسد ایران مصمم است که اگر عراق شرایط آن را نپذیرد، آن‌وقت مسئله باید در میدان جنگ تعیین شود.»

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی علت عقب‌نشینی عراق از منطقه جنوب غربی اهواز را جلوگیری از شکست بزرگ دیگر و نیز نشان‌دادن تمایل به مذاکره و حل اختلافات با ایران دانست و نوشت وقتی ایرانی‌ها به پیروزی دست یابند بر تقاضاهایشان خواهند افزود.

لس‌آنجلس تایمز به نقل از خبرنگار خود که از جبهه‌های جنگ ایران و عراق دیدن کرده است، ضمن تشریح پیروزی‌های اخیر ایران در جبهه خرمشهر نوشت: «ایران می‌تواند عراق را به عقب‌نشینی وادار کرده و برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، عراق را به دفاع از خاک خود مجبور کند.»

این روزنامه ادامه داد: «خرمشهر صحنه نبرد داخلی جنگ ایران و عراق شده و پس از بیست ماه جنگ و اشغال خاک ایران توسط عراق، این شهر بندری کنار شط العرب [اروندرود]آبراه مرزی بین دو کشور به‌صورت مهم‌ترین نقطه درگیری درآمده است. پیروزی‌های دو ماه اخیر ایران در جبهه مرکزی [منطقه غرب شوش و دزفول]و در صورت عقب راندن نیرو‌های عراقی از خرمشهر باعث می‌شود که نیرو‌های عراق به مرز‌های خود عقب‌نشینی کنند.»

لس‌آنجلس تایمز افزود: «عراقی‌ها قرار بود بخشی از خاک ایران را در اشغال گیرند تا اینکه سرانجام ایرانیان را به قبول شرایط صلحی وادار کنند که دولت صدام حسین کنترل کامل شط العرب [اروندرود]را در اختیار داشته باشد. به گفته دیپلمات‌های مقیم بغداد تصمیم عقب‌نشینی نیرو‌های عراقی از اهواز احتمالاً مربوط به ملاحظات نظامی و سیاسی بوده است. ازنظر نظامی عراقی‌ها احتمالاً نمی‌خواسته‌اند که در خطر شکست عمده دیگری قرار گیرند. ازنظر سیاسی نیز شاید صدام حسین امیدوار بوده که این عقب‌نشینی به نشانه دیگری از پیشنهاد مذاکره و حل اختلافات تعبیر شود. تاکنون ایرانی‌ها از مذاکره صلح تا خروج کلیه نیرو‌های عراقی از خاک ایران خودداری کرده‌اند، ولی به گفته یک دیپلمات وقتی ایرانی‌ها به پیروزی دست یابند بر تقاضاهایشان خواهند افزود.»

اجلاسی که با رشادت رزمندگان ایرانی لغو شد

در پی تغییر موضع دولت هند در قبال محل برگزاری اجلاس آتی جنبش عدم تعهد، دولت یوگسلاوی نیز در حمایت خود از برگزاری این اجلاس در بغداد تجدیدنظر کرده است. همچنین، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با سفیر یوگسلاوی در تهران اظهارات اخیر مقامات این کشور درباره تغییر احتمالی محل برگزاری اجلاس عدم تعهد از بغداد را گامی مثبت برای شناخت واقعیت‌ها توصیف کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارشی از بلگراد با اعلام این خبر که دولت یوگسلاوی حمایت سیاسی و تبلیغاتی خود از برگزاری هفتمین اجلاس سران کشور‌های غیرمتعهد در بغداد را مورد تجدیدنظر قرار داده است، پیروزی‌های اخیر نیرو‌های ایران در جبهه‌های جنگ با عراق را علت اصلی این تغییر سیاست دانست. در این گزارش آمده است: «الکساندر گرلیکف، عضو برجسته کمیته مرکزی اتحادیه کمونیست‌های یوگسلاوی (حزب حاکم) امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی پیرامون احتمال برگزاری کنفرانس غیرمتعهد‌ها در بغداد اظهار داشت که کنفرانس غیرمتعهد باید در بغداد برگزار شود، مگر آنکه شرایط واقعی و همچنین جنگ عراق با ایران برگزاری آن را غیرممکن سازد.» وزیر امور خارجه یوگسلاوی نیز روز گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی بیانات مشابهی درباره احتمال تغییر محل اجلاس بیان کرده بود، ادامه داد: «اعلام احتمال عدم برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهد در بغداد توسط مقامات عالی‌رتبه سیاسی یوگسلاوی از تازگی خاص و ویژه‌ای برخوردار است.»

در چهاردهمین روز از عملیات بیت‌المقدس رزمندگان ایران اسلامی چنان وارد صحنه شدند که دشمن به این باور رسید که در درگیری با نیرو‌های ایرانی هرچند حمایت‌های غرب را دارد، اما نمی‌تواند قدمی در زمینه تصرف خاک میهن اسلامی بردارد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها