قسط و عدل در قرآن به روایت شهید بهشتی

در برنامه «سوره» شبکه چهارم سیما موضوع قسط و عدل در قرآن کریم بررسی شد.
کد خبر: ۴۵۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸ - 14May 2021

قسط و عدل در قرآن به روایت شهید بهشتی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس فصل چهارم برنامه «سوره» همزمان با ماه مبارک رمضان، هر شب ساعت ۲۲، به مدت ۳۰ شب روی آنتن شبکه چهار سیما رفت

سوره در فصل چهارم خود به قرآن‌شناسی جریان‌ها، چهره‌ها و اندیشمندان پرداخته است. قرآن‌شناسی جریان‌هایی، چون اخوان‌المسلمین، سلفی‌های جهادی، چپ اسلامی، فمینیسم، مستشرقان، روشنفکری عربی، روشنفکری سکولار، مسئله تغییر، عدالت، اکثریت و اقلیت، ملیّت، مالکیت، نابرابری و ... که پرسش‌های روز جامعه هستند، با نگاهی انتقادی و پرسش‌گرانه از دیدگاه قرآن و با حضور صاحب‌نظران بررسی شد.

شب گذشته (پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت) حجت‌الاسلام مسعود دیانی به‌عنوان کارشناس مجری این برنامه میزبان محمد عبدالصالح شاهنوش بود و با او دربارۀ مسئلۀ قیام به قسط و دیدگاه قرآن نسبت به آن گفت‌وگو کرد.

راغب اصفهانی در «مفردات»، قسط را «بهره‌‏ای ناشی از عدل» می‏‌داند که «متوجه افراد می‌‏شود». شهید بهشتی قسط را «عدل و داد و رعایت حدود، حقوق و قوانین» معنا می‌کند. تعدادی از تعاریف، مفهوم قسط را از عدل متمایز کرده‌اند. به عقیدۀ برخی مفسران مفهوم عدل نسبت به قسط عمومیت بیشتری دارد؛ قسط در مورد ادای حق دیگران به کار می‏رود، مانند ادای شهادت، قضاوت، وزن نمودن، پیمانه کردن و امثال آن؛ به‌عبارت‌دیگر قسط، تنها در مواردی استعمال می‏شود که به‌حق غیر مربوط باشد و عدل، در مورد حق دیگران و حق خود انسان به کار می‌‏رود.

منبع: آنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار