حضور حداکثری، اقتدار ملی/ حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

باید صفوف متحد امت اسلام را استحکام ببخشیم/ مشارکت مردم در انتخابات موجب افزایش اقتدار ملی می‌شود

امام جمعه موقت تهران گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم برای افزایش اقتدار ملی، مشارکت در تعیین سرنوشت خویش و در صندوق‌های رأی است؛ این مشارکت یک نماد روشنی از انسجام ملی و وحدت ملت بزرگ ایران، برای دستیابی به آرمان‌های بزرگ است.
کد خبر: ۴۵۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷ - 14May 2021

باید صفوف متحد امت اسلام را استحکام ببخشیم/ مشارکت مردم در انتخابات موجب افزایش اقتدار ملی می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سخنرانی خطبه گونه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه این هفته تهران به شرح ذیل است:

«بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

الحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِینَ بَارِئِ الخَلَائِقِ أَجمَعِینَ ثُمَّ الصّلاةُ وَ السَّلامُ عَلی العَبدِ المُؤَیَّد وَ الرَّسولِ المُسَدَّد اَبِی القاسِمِ مُحَمَّد صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ عَلی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ المَعصومینَ المُکَرَّمین

قَالَ اللَّهُ العظیم فِی مُحکَمِ کِتَابِه «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقاً»

با عرض ادب و سلام حضور برادران و خواهران گرانقدر، ملت عزیز و بزرگوار، روزه داران آراسته به مقام بندگی و عبودیت و عرض تبریک بمناسبت فرا رسیدن عید بزرگ فطر و آرزوی پیروزی و عزت و اقتدار روزافزون ملت اسلام و مستضعفان جهان در مباحث گذشته اشاره نمودم از آیات نورانی قرآن کریم، بیانات الهام بخش پیشوایان دین، به خوبی استفاده می‌شود آموزه‌های وحیانی را برای دستیابی انسان و جامعه انسانی به بالاترین سطح از سطوح قدرت هموار می‌کند.

انبیاء الهی مبعوث شده اند تا در پرتو آموزه‌های انسان ساز وحیانی راه را برای دستیابی انسان به قدرت به معنای واقعی کلمه، جامعه انسانی به اقتدار راستین، هموار سازند. در این حدیث قدسی درنگ بنمایید «عَبدِی أَطِعنِی حَتّی أَجعَلکَ مِثلی» بنده، بنده من در سایه‌ی عبادت و بندگی می‌توانی در بالاترین اندازه از قدرت بایستی. همان گونه که اراده خدای متعال در عالم هستی حاکم است، اراده تو نافذ باشد «أَنَا أَقُولُ لِلشَّی‏ءِ کُن فَیَکُون أَطِعنِی‏ فِیمَا أَمَرتُکَ‏ أَجعَلکَ تَقُولُ لِشَی‏ءٍ کُن فَیَکُون» در این جهت، در نفوذ اراده، عبد در جایگاهی قرار می‌گیرد که اراده او به معنای واقعی کلمه نافذ است، حاکم است. این عالی‌ترین سطح از قدرت است.

یک جامعه مقتدر، یک انسان مقتدر و اشاره داشتیم برای دستیابی به قدرت و قرار گرفتن در جایگاهی که زیبنده یک انسان تربیت یافته در مدرسه دین است، باید در دو حوزه نظر و عمل در مسیر حق گام برداشت. به حقایق و به حق مطلق ایمان آورد و در راه حق گام برداشت و در کنار حق استقامت نمود «وَالعَصرِ، إِنَّ الإِنسَانَ لَفِی خُسرٍ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوا بِالحَقِّ وَ تَوَاصَوا بِالصَّبرِ» شناخت حق، ایمان به حق، تلاش برای گسترش حق در جامعه، توصیه به یکدیگر برای فهم حق و دفاع از حق و استقامت در کنار حق، راه را برای رسیدن به قدرت هموار می‌کند. این قدرت، قدرت به دست آمده از ایمان، قدرت به دست آمده از استقامت در کنار حق، انسان را به یک پدیده مقتدری تبدیل می‌کند که از قدرت برای بسط عدالت در جامعه بشری بهره می‌گیرد. قدرت را به ابزاری برای سلطه و ستم به دیگران تبدیل نمی‌کند.

شخصیتی مانند امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه الصلاة والسلام که در بالاترین سطوح از قدرت قرار دارد، زیرا در بالاترین سطوح علم و در مرز دانش حرکت می‌کند، زیرا مدیریت او مبتنی بر دانش و علم و معرفت است که فرمود «عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ» علی بن ابی طالب در همه حوزه‌های شخصیتی خویش، در جایگاه مدیریت و رهبری خویش، نماد و تجسم حق و همه ارزش‌های والای انسانی و عقلانی و علمی است. این شخصیت به دلیل آنکه قدرت او برآمده از ایمان و معرفت به خدا و برآمده از مقام بندگی و عبودیت در پیشگاه ذات اقدس احدیت است، تجسم واقعی عدالت است.

بعد از حدود چهارده قرن آن دانشمند برجسته مسیحی اورا «صوتُ العدالةُ الانسانیة» نام می‌گذارد «فریاد عدالت انسانیت» در همه تاریخ بشر این قدرت در خدمت عدالت است، در خدمت توسعه حیات انسانی است، در خدمت پیشرفت جوامع بشری است، اما اگر قدرت برآمده از اقتدار سیاسی، اقتدار علمی، اقتدار اقتصادی بدون ارزش‌ها و کمالات انسانی بود، به ابزاری برای طغیان و ستم تبدیل می‌شود «إِنَّ الإِنسانَ لَیَطغى» گرفتار طغیان و ستم خواهد گشت «أَن رَآهُ استَغنى» اگر خود را بی نیاز ببیند. یعنی خود را در یک مقام رفیع از قدرت مشاهده کند. هرچند، اقتدار سیاسی و علمی و اقتصادی منهای ایمان و بندگی و عبودیت، نمادی از قدرت است.

قدرت حقیقی و راستین دستاورد علم و معرفتی است که در زندگی و سلوک انسان معنا پیدا می‌کند. دستاورد ایمان و عمل صالح است و نقش استقامت در این حوزه نقشی بسیار بی بدیل و تعیین کننده است. استقامت در کنار حق و در اینجا شایسته است به این نکته اشاره کنم که «الاستقامة و الاستمرار ِمن لوازمِ الحَقیقة لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ» یعنی اگر در صراط مستقیم و در مسیر حق استقامت بنمایند و اگر راه و مسیر حرکت حق بود، قابل تداوم و استمرار است. فوّاره، چون حرکتش، جهت حرکتش بر خلاف جاذبه زمین است دوام پیدا نمی‌کند. آن حرکتی تداوم دارد، استمرار دارد که در صراط حق باشد؛ لذا می‌فرماید «‏‏اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» این هدایت به معنای وصول به مقصد و هدف است. ایستادگی در صراط مستقیم تا رسیدن به مقصود و اهداف والای تعریف شده؛ لذا اگر راه حق را شناختیم و در مسیر حق گام برداشتیم، حرکت در صراط مستقیم قابل استمرار و تداوم است. باید این راه را تا رسیدن به مقصد تداوم بخشیم. استقامت و ایستادگی.

با توجه به حوادثی که ما امروز با آن روبرو هستیم، رویداد‌های تلخی که در دنیای اسلام مشاهده می‌کنیم، ستمی که بر برادران و خواهران مظلوم ما در کشور افغانستان می‌رود، سوگ سنگینی که مادران مظلوم در کنار بدن‌های مجروح و آغشته به خون، بدن‌های قطعه قطعه شده فرزندان خویش دارند، ستمی که بر ملت مظلوم، اما مقاوم و مقتدر فلسطین می‌رود، بنده به کلامی از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام اشاره می‌کنم و با الهام از کلام نورانی آن امام معصوم، توصیه‌هایی را خطاب به برادران و خواهران مسلمانم، ملت عزیز و ملت اسلام دارم. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کلامی می‌فرماید «فَانظُرُوا کَیفَ کَانُوا حَیثُ کَانَتِ الاَملَاءُ مُجتَمِعَةً وَ الأَهوَاءُ مُؤتَلِفَةً» نگاه کنید بنگرید به تاریخ، به تاریخ امت اسلام، آنگاه که در کنار یکدیگر اجتماع داشتند، در کنار هم بودند، صبر جمعی داشتند، تمایلشان باهم بود، میل‌های متفاوت نداشتند، ‏میل واحد راه را برای جهت گیری واحد هموار کرده بود «وَ القُلُوبُ مُعتَدِلَةً» دل‌های آنان آرام گرفته بود.

مسلمانانی که در کنار پیامبر عظیم القدر اسلام حرکت می‌کردند، این‌گونه هماهنگ، همراه و این چنین اجتماعی را سامان داده بودند. «وَالاَیدِی مُتَرَادِفَةً» دست‌ها در دست یکدیگر بود، ید واحد بودند، حول شخصیت ملکوتی پیامبر اعظم که سلام و رحمت الهی بر او باد، چنین جامعه پر افتخاری را سامان داده بودند. بدن‌ها در کنار هم، امیال و میل‌ها هماهنگ، دل‌ها آرام و دست‌ها در هم تنیده.

«السُّیُوفُ مُتَنَاصِرَةً» شمشیر‌ها به یاری یکدیگر می‌شتافتند پراکنده نبودند روبروی هم نایستاده بودند جنگ جمل و صفین و نهروان را خلق نکرده بودند در کنار هم بودند با هم حرکت می‌کردند. شمشیر‌ها به یاری یکدیگر می‌شتافتند «وَ البَصَائِرُ نَافِذَةً» اهل بصیرت بودند، حق را می‌شناختند، دیدگانی دوربین و دوراندیش داشتند «وَ العَزَائِمُ وَاحِدَة» اراده‌ها در هم تنیده شده بود گویا یک اراده واحد بود. پیام نظام اسلامی، دغدغه امام بزرگوار، رسالت رهبر معظم انقلاب اسلامی در خلق چنین اقتدار و ظرفیتی برای امت اسلامی است. نگاه کنید اگر دیروز دنیای اسلام در برابر هم ایستاده بود، امروز دنیای اسلام جبهه متحد مقاومت را خلق کرده است.

امروز ما از ملت‌های مسلمان فریاد واحدی را می‌شنویم، اراده واحدی را می‌بینیم، دیدگان نافذی را مشاهده می‌کنیم. این حقیقت که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصل مسلم تعریف شده است، نفی رابطه سلطه گر و سلطه پذیر، مقابله واقع بینانه و هوشمندانه با نظام سلطه و آمریکا، نواندیشی، عدالت خواهی و خدامحوری در رویارویی با قدرت‌های مسلط جهان، به یک آرمان برای دنیای اسلام تبدیل شده است.

این اقتدار افتخار آفرین ملت مظلوم غزه در برابر رژیم جعلی صهیونیستی، با همه حمایت جامعه جهانی و استکبار، بیانگر این حقیقت است. تفسیر روشنی است از حرکت امت اسلام به سوی وحدت و یکپارچگی برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف بزرگ و نفی سلطه استکبار از دنیای اسلام و ایستادگی در برابر ظلم و ستم. ما باید در این راه قدم‌ها را بلند برداریم، باید صفوف متحد امت اسلام را استحکام ببخشیم، باید ملت مظلوم افغانستان، ملت مظلوم فلسطین، ملت‌های مظلوم منطقه، دنیای اسلام و ملت مقتدر ایران را در کنار خود مشاهده کنند.

ما همه با هم باید در مسیر خلق قدرت و مبارزه با ظلم و توطئه‌های امریکا و ایادی او حرکت کنیم و این راهی است که نظام جمهوری اسلامی تعریف نموده است و در این راه سرداران بزرگ، چون سردار سرافراز دنیای اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی‌ها را تقدیم نموده است. در داخل نیز باید به این حقیقت توجه کنیم. در داخل نیز باید صفوف خود را متحد بنماییم. باید در کنار هم باشیم. باید با وحدت کلمه در راه روشن تحکیم پیوند خویش با مکتب و اصول مسلم و قطعی قرآن و آموزه‌های مدرسه اهل بیت و تحکیم پیوند خویش با رهبری معظم نظام، قدم برداریم. این مسیر، مسیری است که راه را برای خلق قدرتی دیگر هموار خواهد کرد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در پایان همین کلام نورانی اشاره می‌کند «أَلَم یَکُونُوا أَربَاباً فِی أَقطَارِ الاَرَضِینَ، وَ مُلُوکاً عَلَى رِقَابِ العَالَمِینَ! فَانظُرُوا إِلَى مَا صَارُوا إِلَیهِ فِی آخِرِ أُمُورِهِم، حِینَ وَقَعَتِ الفُرقَةُ، وَ تَشَتَّتَتِ الاُلفَةُ» اختلاف‌ها به کاهش قدرت می‌انجامد. ریشه اختلاف هم دنیاست، هوا‌ها و هوس‌هاست، خودخواهی‌ها و خود بینی هاست. به بیان نورانی امیرالمؤمنین علی علیه السلام «حَلِیَتِ الدُّنیَا فِی أَعیُنِهِم» اگر دنیا، مقام، عنوان در دیدگان انسان زیبا شد، خدای ناخواسته برای رسیدن به قدرت از هر ابزاری استفاده کرد، راه را برای اختلاف و تشتت هموار می‌کند.

ما در آستانه انتخابات پیش روی باید تلاش کنیم حق را بشناسیم، اهل بصیرت باشیم، به بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام از کسانی باشیم که آن حضرت می‌فرماید «وَ البَصَائِرُ نَافِذَة» نافذ البصیره بودند. مسائل را درست رصد کنیم، صحیح تحلیل بنماییم، مصالح ملی را درست تشخیص بدهیم، به مصالح ملی فکر کنیم، نه مصالح گروهی و جناحی و در کنار حق بایستیم از حق دفاع کنیم. سخنان ما، کلمات ما، بحث‌های ما، نقد‌های ما، به معنای واقعی کلمه عالمانه و با انصاف قرین و همراه باشد.

اگر تلاش کنیم، رسانه ملی بر این امر همت گذارد، بحث و مباحثه و نقد مبتنی بر علم، مبتنی بر دانش و مبتنی بر انصاف، راه را برای نزدیکی دل‌ها هموار خواهد کرد، راه را برای ارتقاء وحدت ملی همواره خواهد ساخت. این راه می‌تواند نزدیک‌ترین راه برای افزایش مشارکت و حضور مردم در تعیین سرنوشت خویش و خلق قدرت برای ملت عزیز ایران باشد.

در پایان با این توصیه سخنانم را به آخر می‌رسانم، در دنیای سیاست و در معادلات سیاسی منطقه‌ای و جهانی، امروز یکی از مؤلفه‌های مهم برای افزایش اقتدار ملی، مشارکت ملت عزیز در تعیین سرنوشت خویش و در کنار صندوق‌های رأی است. این مشارکت یک نماد روشنی است از انسجام ملی و وحدت ملت بزرگ ایران، برای دستیابی به آرمان‌های بزرگ.

ما امروز در سایه استقلال سیاسی، در پرتو امنیت و اقتدار دفاعی و در پرتو انوار پرفروغ حرکت علمی و کاروان علمی کشور و زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت که در طول چهار دهه به دست آمده است، می‌توانیم با عزم و اراده استوار و سلوک و مدیریت مبتنی بر دانش و عزم و اراده جدی، کاستی‌ها و ضعف‌های خود را به نقطه قوت تبدیل کنیم. تهدید‌ها را به یک فرصت جدی مبدل سازیم و بر همه مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به معنای واقعی کلمه فائق گردیم.

تردیدی نداشته باشید ملت عزیز، جوانان بزرگوار و هوشمند، ملتی که در چهار دهه توانسته است پیروزی‌های بزرگ را برخلاف اراده قدرت‌های بزرگ کسب کند، می‌تواند در سایه عنایت خدای متعال، وحدت ملی، انسجام اسلامی و سرمایه‌هایی که به دست آورده است، بر کاستی‌ها و ضعف‌ها و چالش‌ها غلبه نماید.

خداوندا راه را برای عزت و اقتدار ملت اسلام و ملت عزیز ایران هموار بنما.

بارال‌ها دل‌های ما را به هم نزدیک کن

خدایا جامعه ما را از گناه، از غیبت، از دروغ، از تهمت، از ستم به یکدیگر، از کلمات زشت که شایسته ادب اسلامی نیست پاکیزه بفرما‌ای خدای بزرگ تو را سوگند به مقربان درگاهت پیشگامان و مدیران حوزه سلامت را در ارتقاء سطح سلامت جامعه تأیید فرما

مشکلات اقتصادی ما را به نقطه‌های قدرت ما تبدیل بفرما

بر درجات شهدا و امام شهیدان بیفزای

قلب مقدس امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف را از ما راضی بدار

حوائج ملت اسلام و ملت ایران را برآورده به خیر بدار

و السّلام علیکم و رحمت الله و برکاته»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار