معرفی کتاب؛

«با این ستاره‌ها»

کتاب «با این ستاره‌ها» روایت‌گر زندگی‌نامه و خاطرات شهدای روستای «ترک‌آباد» اردکان است که توسط انتشارات «خط شکنان» وابسته به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد چاپ شده است.
کد خبر: ۴۵۶۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷ - 16May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، کتاب «با این ستاره‌ها» زندگی‌نامه و خاطرات شهدای روستای ترک‌آباد اردکان است که توسط «محمّدحسن برزگر»، «محمّدعلی محمّدی» و «محمّدحسن میرجانی» به زیور طبع آراسته شده است.

این کتاب در ۴۷۲ صفحه توسط انتشارات «خط‌ شکنان» وابسته به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد چاپ شده است.

در مقدمه کتاب آمده است:

«انقلاب اسلامی ایران حرکت بزرگی بود که با مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های متعدد همراه شد. با فراگیر شدن پیام نورانی امام راحل (ره) آن‌ها که دلی حسینی داشتند، به پاخاستند و صفحاتی نورانی را در تاریخ این کشور پدید آوردند. شرح حماسه آن عزیزان که فاتحان جهاد اکبر و به وصل رسیدگان محبوب هستند، بارقه‌های ممتد هدایت برای نسل امروز و فردای ایران اسلامی است.

هدف غایی ما رسیدن سرافرازانه به ظهور حضرت مهدی (عج) است؛ ظهوری که سیره این شهیدان عشق می‌بایست حلقه اتّصال انقلاب خمینی به انقلاب عظیم مهدوی باشد.

هشت سال دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ خون‌بار شیعه است که در آن ایثارگران بالأخص شهدا، زیباترین حماسه‌ها را بعد از واقعه خون‌بار عاشورا به نمایش گذاشتند. شهدای دفاع مقدّس ستارگان گران‌قدری هستند که سالیان سال می‌توانند چراغ روشنگر راه پر تلاطم حق و آزادی باشند، به‌ویژه در این برهه از تاریخ که نظام نوپای جمهوری اسلامی شدیداً مورد هجمه استکبار جهانی قرار گرفته است.

معرفی شخصیت شهدای گران‌قدر و تبیین چگونگی رسیدن آن عزیزان به درجات بالای معنوی، وظیفه‌ای بر عهده همه ما است؛ وظیفه بزرگی که در این کتاب و در شرح احوالات شهدای عزیز روستای «ترک‌آباد» شهرستان اردکان که به فرمان رهبر کبیر انقلاب لبیک گفتند، به آن همت گماشته‌ایم. امید آنکه روشنایی در مسیر پویندگان حقیقت باشد و منویات مقام معظم رهبری در لزوم زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا محقق شود.

سرهنگ منصور زارع، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

یکی از روستا‌های استان یزد که در بخش مرکزی شهرستان اردکان و در قسمت دهستان محمّدیه واقع شده است، «تُرک‌آباد» نام دارد. فاصله این روستا تا شهر اردکان تقریباً پنج کیلومتر است. قدمت این روستا به بیش از ۷۰۰ سال پیش می‌رسد و وجه تسمیه آن، نام بانی روستا، ترکان خاتون دختر حاکم یزد گفته شده است.

ترک‌آباد از شمال به کشت‌خان‌ها و چاه‌افضل، از جنوب به کمربندی اردکان، از غرب به جاده اردکان-نائین و از شرق به شهر اردکان محدود می‌شود. وسعت این روستا حدود دویست هکتار است.

این روستا در موقعیت ۵۳ درجه و ۵۸ دقیقه طول و ۳۲ درجه و ۴۱ دقیقه عرض جغرافیایی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۲۰ متر است. طبق آخرین آمار موجود، جمعیت روستا ۴ هزار نفر است که در ۱۳۰۰ خانوار ساکن هستند. زبان مردم این محل، فارسی و دین و مذهب آن‌ها اسلام و تشیّع است.

شغل اهالی این روستا اداری، کشاورزی و صنعتی است. از جمله محصولات درختی این منطقه، انار و پسته و از محصولات زراعی آن آفتابگردان، روناس، گندم، جو و پنبه را می‌توان نام برد. آب‌انبار‌های متعدد و آسیاب آبی از جمله یادگار‌های قدیمی بر جای مانده از گذشتگان در این روستای کهن و تاریخی است.

در بخشی دیگر از کتاب به زندگی شهید «محمّدکاظم اکبری» پرداخته شده است:

افتخار پدر

چاه آب خراب شده بود، پدر مسئول چاه بود و باید درستش می‌کرد. کار سختی بود و هرکسی از عهده‌اش برنمی‌آمد. «محمّدکاظم» که از راه رسید، خیال پدر راحت شد. سر تا پای خود را با پلاستیک پوشاند و رفت پایین چاه. کارش را انجام داد و بالا آمد. همه کسانی که آن‌جا بودند، متعجّب از جسارت «محمّدکاظم»، پدر را در بغل گرفتند و گفتند: «ماشاءالله، چه پسری!».

«محمّدکاظم» خیلی قوی بود. به قول مادر، وقتی بچّه بود، انگار هر روز نسبت به روز قبل دوبرابر می‌شد! رشدش خوب بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار