فتح خرمشهر، فتح خون/

بازخوانی چند اتفاق مهم در جریان آزادسازی خرمشهر

حکومت عراق تمامی اتباع خود در داخل و خارج از کشور را که قبلاً به خدمت احضار شده بودند، فراخواند. طبق گزارش‌های اداره کل بسیج و آمار وزارت دفاع عراق بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن تمامی افرادی که قبلاً به خدمت احضار شده بودند، دوباره به خدمت فراخوانده شده‌اند.
کد خبر: ۴۵۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ - 19May 2021

بازخوانی چند اتفاق مهم در جریان آزادسازی خرمشهر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عملیات الی بیت‌ المقدس در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ با هدف بازپس‌گیری مجدد خرمشهر از دست نیرو‌های عراقی انجام گرفت. این عملیات با همکاری نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک قرارگاه مشترک طراحی و انجام شد و نتایج آن نه‌ تنها باعث تحیر نیرو‌های عراقی شد بلکه سران نظامی جهان را نیز متعجب کرد.

جمع‌بندی فرمانده کل سپاه برای آغاز مرحله چهارم عملیات

فرمانده کل سپاه پاسداران در جلسه بامداد امروز فرماندهان لشکر‌ها و تیپ‌های سپاه، پس از تشریح سه مرحله گذشته عملیات بیت‌المقدس، از آنان خواست، به‌منظور تسریع در اجرای مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس از احتیاط بی‌مورد در طراحی مانور این مرحله از عملیات پرهیز کنند و برای اجرای آن سریع‌تر آماده شوند.

محسن رضایی در ابتدای سخنان خود سرعت عمل و استفاده از اصل غافلگیری را ازجمله عوامل اصلی موفقیت مرحله اول عملیات در رسیدن به جاده اهواز ـ خرمشهر دانست و در تشریح وضعیت نیرو‌های خودی پس از دستیابی به این جاده گفت: «روز اولی که ما آمده‌ایم به جاده چسبیدیم بین ما خلأ بود و در ضمن سمت چپ و راست همدیگر را خوب نپوشانده بودیم؛ لذا یک مقدار تلفاتی که ما دادیم به خاطر این ضعف‌های تاکتیکی بود. یعنی فقط ما در طرح مانور بحث می‌کردیم که چطور خط را بشکنیم، اما برای پدافند فکر نکرده بودیم که اگر نیرو‌ها به جاده رسیدند و اگر سمت چپ یا سمت راست یکی از آن‌ها خالی باشد، چه‌کار باید کرد و یا ازنظر مهندسی چه پیش‌بینی‌هایی بکنیم. به دلیل همین ضعف‌های تاکتیکی که داشتیم، یک مقدار تلفات مخصوصاً تیپ حضرت رسول (ص) داد و برادر‌های خیلی خوبی شهید شدند.»

فرمانده کل سپاه سپس مرحله دوم عملیات را به دلیل کمبود نیروی عملیاتی، ناقص دانست و اظهار کرد که نیرو‌ها پس از رسیدن به نوار مرزی از مقابل و سمت چپ با دشمن روبه‌رو بودند و اگرچه از سمت راست (شمال) نیز احتمال داده می‌شد که لشکر‌های ۵ و ۶ عراق آن‌ها را تهدید کنند، لیکن دشمن این لشکر‌ها را عقب برد. وی به پاتک‌های شدید دشمن در این مرحله، به‌خصوص در جناح چپ و نیز به شهادت رسیدن عده‌ای از نیرو‌ها در میادین مین شناسایی نشده، اشاره کرد و گفت: «در این رابطه هم باز من اشکالات تاکتیکی را می‌بینم. البته اشکال کلی مانوری هم بود، ولی خوب آن دیگر به دلیل کمبود نیرو بود؛ یعنی نیروی ما کم بود و دیگر نمی‌توانستیم درحالی‌که به سمت مرز می‌رویم، به سمت چپ هم برویم و لااقل پهلوی چپ با دشمن نداشته باشیم.»

محسن رضایی تعجیل در اجرای مرحله سوم عملیات در جناح چپ (جنوبی) را نتیجه پاتک‌های دشمن در این جناح، تلاش برای رسیدن به جاده شلمچه ـ خرمشهر به‌منظور جلوگیری از فرار احتمالی دشمن از خرمشهر و نیز احتمال خطر حمله سنگین عراق از این جناح دانست و در همین حال در خصوص آماده نبودن نیرو‌ها برای اجرای این مرحله از عملیات و همچنین عدم شناسایی کامل از منطقه هدف گفت: «آن روزی که قرار شد ما عمل کنیم، با برادرمان رحیم [صفوی]نشستیم و به ایشان گفتیم مثل‌اینکه برادر‌ها آمادگی ندارند و ایشان هم گفت بله، آماده نیستند. به آقای [سرهنگ]حسنی‌سعدی هم گفتم که خیلی خوب، حالا که این‌طور است، ۲۴ ساعت وقت به آن‌ها می‌دهیم. ۲۴ ساعتی که وقت داده بودیم، باز گویا وقت کم بوده؛ چون برادر‌ها شناسایی کامل نکرده بودند که البته آن‌هم به دلیل این بود که عمدتاً تیپ‌ها به دلیل اینکه نیرویشان خیلی زیاد بود به مسئله اصلی که اطلاعات و هدایت باشد اصلاً نمی‌رسند. یعنی یک تیپ ما عمدتاً صبح تا شب یا مشغول درگیری و یا تدارکات و مهندسی است و اصلاً به مسئله عملیات و اطلاعات نمی‌رسد.»

بررسی طرح‌های ارائه‌شده برای اجرای مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس

فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا (محسن رضایی و سرهنگ علی صیاد شیرازی) که در بررسی سه طرح ارائه‌شده برای اجرای مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس و تکمیل محاصره خرمشهر در جلسه دیروز فرماندهان سپاه و ارتش نتوانسته بود به نتیجه موردنظر برسد، در ساعت ۱۵:۰۰ امروز جلسه‌ای دیگر تشکیل داد تا این سه طرح را به همراه یک طرح دیگر با فرماندهان سه قرارگاه عملیاتی فتح، نصر و فجر به بحث گذارد و ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف هریک از آن‌ها، به طرح نهایی دست پیدا کند.

دومین جلسه بررسی مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس در قرارگاه کربلا

در ساعت ۲۲:۰۰ امروز، دومین جلسه بررسی چهار طرح مانور پیشنهادی برای مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس در قرارگاه کربلا به‌منظور دریافت دیدگاه‌های فرماندهان تیپ‌های سپاه و ارتش تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه که علاوه بر فرماندهان حاضر در جلسه قبل، فقط سه فرمانده تیپ سپاه پاسداران (حسین خرازی، احمد کاظمی و عبدالمحمد رئوفی) توانسته بودند در آن حضور پیدا کنند، سرهنگ علی صیاد شیرازی که اداره جلسه را بر عهده داشت، با بیان اینکه در جلسه ساعت ۱۵ با فرماندهان قرارگاه‌های عملیاتی، در بررسی مانور مرحله بعدی عملیات با مشکل مواجه شدیم و به همین دلیل لازم دیدیم با حضور فرماندهان تیپ‌ها طرح‌های ارائه‌شده را بررسی کنیم، به تشریح این طرح‌ها پرداخت.

شرط ایران برای پایان جنگ

سخنگوی شورای عالی دفاع در پایان جلسه امشب این شورا ضمن اعلام اینکه جنگ متوقف نمی‌شود مگر آنکه شرایط به‌حق ایران پذیرفته شود، بر شروط چهارگانه ایران یعنی پرداخت خسارت، اخراج متجاوز از خاک ایران، برگشت آوارگان جنگ و تعیین تکلیف متجاوز برای پایان دادن به جنگ تأکید کرد.

پاکسازی غرب کشور از ضدانقلاب مستقر در بوکان

همزمان با پاک‌سازی یکی از روستا‌های بوکان با تلاش نیرو‌های ارتش و سپاه و نیز بیرون راندن اشرار مسلح ضدانقلاب از دو روستای پیرانشهر به همت مردم، افراد وابسته به گروه‌های ضدانقلاب در جاده مریوان ـ سنندج دست به تحرکاتی زدند. همچنین، امروز ۲ تن از عناصر مسلح وابسته به این گروه‌ها خود را به نیرو‌های دولتی تسلیم کردند.

نیرو‌های ارتش و سپاه در عملیاتی روستای قره‌کند از توابع بوکان را پاک‌سازی کردند. در این عملیات، ضد انقلابیون مسلح با تحمل ۱۰ کشته و تعدادی زخمی متواری شدند.

نابودی خانه تیمی منافقین در شمال تهران

در آخرین ضربات واردشده بر سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، ۳ خانه تیمی این سازمان در تهران و بابل متلاشی و یکی از عناصر اصلی آن در اهواز کشته شد.

نیرو‌های سپاه پاسداران با شناسایی قبلی یک لانه تیمی منافقین در خیابان شهریور در منطقه محمودیه واقع در شمال تهران، صبح امروز طی یک‌سری عملیات هماهنگ، با به هلاکت رساندن ۷ تن از منافقین که در این لانه فساد حضور داشتند، یکی دیگر از پایگاه‌های عوامل مزدور امپریالیسم را به تصرف خود درآوردند. در این عملیات نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با به دست آوردن مقادیری زیاد اسکناس سالم و نیم‌سوخته، ۴ قبضه اسلحه ژ ۳، تعدادی نارنجک و کلت کمری و مقدار قابل‌توجهی مهمات، همگی سالم به مرکز عملیاتی خود بازگشتند.

آزادی توابین گروه‌های ضدانقلاب مورد عفو امام خمینی (ره)

آیت‌الله محمدی گیلانی حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی مرکز از آزادی زندانیان وابسته به گروه‌های ضدانقلاب انتقاد کرد و ترور‌ها و اقدامات تخریبی اخیر این گروه‌ها را ناشی‌ای این عمل دانست. در همین حال امروز تعدادی دیگر از توابین گروه‌های ضدانقلاب و محکومین دادگاه انقلاب اسلامی تبریز که مورد عفو امام خمینی قرارگرفته‌اند، آزاد شدند.

احضار اتباع عراقی برای حضور در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

حکومت عراق تمامی اتباع خود در داخل و خارج از کشور را که قبلاً به خدمت احضار شده بودند، فراخواند. طبق گزارش‌های اداره کل بسیج و آمار وزارت دفاع عراق بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن تمامی افرادی که قبلاً به خدمت احضار شده بودند، دوباره به خدمت فراخوانده شده‌اند.

آمادگی کویت برای مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی ایران

وزیر دفاع کویت از آمادگی ارتش این کشور برای مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی ایران خبر داد و وزیر مشاور دولت این کشور نیز که حامل پیام امیر کویت برای صدام حسین بود به بغداد رفت.

شیخ سالم الصباح وزیر دفاع کویت در اظهاراتی گفت که ارتش کویت برای مقابله با هرگونه تجاوز ایرانی علیه کشور خود آمادگی کامل دارد و رهبری کویت تهدید‌های ایران را با جدیت موردمطالعه قرار می‌دهد.

او گفته است که وزیران دفاع و رؤسای ستاد کشور‌های شورای همکاری خلیج [فارس]برای مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی به سرزمین‌های خود تلاش‌هایشان را هماهنگ می‌سازند.» شیخ سالم در پایان اظهاراتش تأکید کرد که تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ عراق و ایران ادامه دارد.

پیشنهاد یک مقام عراقی برای مذاکره با ایران

باوجود ادامه اشغال نقاطی از خاک ایران همچون خرمشهر، قصرشیرین و مهران توسط ارتش بعث عراق، یک مقام عراقی از پیشنهاد کشورش برای مذاکره و عقب‌نشینی سخن گفت.

عزالدین حمادی وزیر آموزش عراق گفته است که عراق بار دیگر پیشنهاد عقب‌نشینی و آمادگی برای مذاکره را اعلام کرده است و آرزو می‌کند که جنگ قبل از برگزاری کنفرانس غیرمتعهد‌ها [که قرار است در شهریورماه و در بغداد تشکیل شود]پایان یابد.

درخواست کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی از ایران

کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی ضمن درخواست از ایران و عراق برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان پیشنهاد کرده است که اداره اروندرود تا پایان حل‌وفصل مناقشات مرزی این دو کشور زیر نظر نیرو‌های کشور‌های اسلامی باشد.

بررسی تحولات منطقه خلیج‌فارس و غرب آسیا بر سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا

رادیو بی‌بی‌سی در تفسیر امروز خود با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه دیروز کشور‌های عضو پیمان ناتو که از پیروزی‌های اخیر قوای نظامی ایران و نیز تنش در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی به‌عنوان علل نگرانی کشور‌های غربی نام برده بود، به بررسی آثار وضعیت بحرانی حاکم بر منطقه خلیج‌فارس و غرب آسیا بر سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا پرداخت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار