جغرافیای حماسه ۲۷؛

دبیرستان «شهید حکمت»؛ کانون پرورش جوانان شهادت‌طلب

دانش‌آموزان دبیرستان شهید حکمت در دوران دفاع مقدس حضور مؤثری در مناطق عملیاتی داشتند و تقدیم ۱۳ دانش‌آموز در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی، برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات این دبیرستان افزود.
کد خبر: ۴۵۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ - 21May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹.۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه‌بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر «مشهد» به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط «محمدحسین حکیم‌نژاد» تهیه شده است.

دبیرستان شهید حکمت

دبیرستان پسرانه‌ی «شهید حکمت» (ابن یمین سابق)، ابتدای خیابان ابن‌سینای شهر مشهد و در کنار دبیرستان‌های «ابوذر غفاری» و «شهید جباریان» واقع شده است.

مرور آمار قبولی دانشگاه‌ها، به‌ویژه دانشگاه‌های معتبر نشان می‌دهد «دبیرستان شهید حکمت» در این زمینه سرآمد بوده است.

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی که از دانش‌آموزان این دبیرستان در دهه‌ی ۶۰ بوده و خود جزو رزمندگان دفاع مقدس است، در این‌باره می‌گوید: «موقعیت جغرافیایی مدرسه (چهار راه دکترا) با توجه به وسعت شهر مشهد در آن سال‌ها، سبب شده بود فرزندان طبقه مرفه، بیشتر در آن راه یابند؛ اما حضور افرادی چون «شهید مهدی حکمت»، در این فضا و انجام اقداماتی همچون تشکیل گروه‌های فرهنگی مختلف در راستای اندیشه‌های انقلاب اسلامی، باعث جذب نوجوانان به انقلاب اسلامی شده بود».

دبیرستان «شهید حکمت»؛ کانون پرورش جوانان شهادت‌طلب

در سال ۱۳۶۲ که اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان تشکیل شد، انجمن اسلامی این دبیرستان، مؤثرترین انجمن دانش‌آموزی وقت بود و در اولین انتخابات، حدود ۷ نفر از اعضای شورای مرکزی از دانش‌آموزان این دبیرستان بودند. این دبیرستان در سال ۱۳۶۱ و بعد از شهادت مهدی حکمت در ۱۲ شهریور ۱۳۵۹ در جبهه کرخه، از «ابن‌یمین» به «شهید حکمت» تغییر نام داد.

دانش‌آموزان دبیرستان شهید حکمت در دوران دفاع مقدس حضور مؤثری در مناطق عملیاتی داشتند و تقدیم ۱۳ دانش‌آموز برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی، برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات این دبیرستان افزود.

«سیدیحیی نجفیان رضوی»، «سیدعلی آل‌شهیدی»، «مهدی حکمت»، «حمید منصوریان»، «رامین عقدایی»، «حمید طویلی قصیر»، «علیرضا عربی‌خوان»، «علیرضا مهدوی عادلی»، «سیدمسعود هژبرالساداتی»، «بهزاد احدیان»، «اصغر حسین‌پور»، «حمید نیک‌اندیش» و «جعفر وطن‌پرست» ۱۳ شهید دانش‌آموز دبیرستان شهید حکمت هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها