ابعاد و پیامد‌های شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه

یک رسانه عربی با تحلیل شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه، نوشت که تقویت وحدت و انسجام در سراسر فلسطین و برباد رفتن قدرت بازدارندگی صهیونیست‌ها از بزرگترین هزینه‌های این جنگ برای اشغالگران صهیونیست است.
کد خبر: ۴۵۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴ - 22May 2021

ابعاد و پیامد‌های شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مقاومت فلسطین موفق شد طی جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، چند دستاورد کسب کند. علاوه بر شکست دشمن و مجبور ساختن اشغالگر به پذیرش شروط آتش‌بس، مقاومت فلسطین موفق به ایجاد وحدت و انسجام در سراسر فلسطین از بیت‌المقدس گرفته تا کرانه باختری و نوار غزه شد.

اتحاد و تقویت انسجام در سراسر فلسطین؛ بزرگترین هزینه صهیونیست‌ها

پایگاه خبری «العربی الجدید» (نزدیک به قطر) در گزارشی در خصوص پیامد‌های شکست متجاوزان صهیونیست در غزه، مهمترین هزینه این جنگ برای رژیم صهیونیستی را وحدت و تقویت انسجام میان فلسطینیان علیه این رژیم دانست.

در این گزارش آمده است که مقاومت فلسطین در طول این ۱۲ روز دستاورد‌های زیادی داشت. علاوه بر شکست متجاوزان و وادار کردن آنان به پذیرش شروط آتش‌بس، تقویت وحدت و ایجاد یکپارچگی میان همه فلسطینیان در بیت‌المقدس، کرانه باختری و نوار غزه از مهمترین دستاورد‌های مقاومت بود. مقاومت ثابت کرد که بُرد موشک‌هایش تا مناطق مختلف فلسطین اشغالی به ویژه تل‌آویو می‌رسد و از همین طریق ضربات و خسارات شدیدی به اشغالگران وارد کرد. این امر پس از آن روی داد که همه ملت فلسطین پشت مقاومت ایستاد.

بنا بر این گزارش، دیگر رژیم اشغالگر نمی‌تواند بیت‌المقدس را از فلسطین جدا کند و اکنون پیروزی نهایی فلسطینیان منوط به دستیابی به یک رهبری یکپارچه فلسطینی است.

تثبیت معادله «فلسطین از بحر تا نهر؛ تحت حمایت مقاومت»

«ثابت العمور» تحلیلگر سیاسی در غزه در این خصوص می‌گوید: نتایج و تبعات نبرد «سیف القدس» (شمشیر قدس) بسیار زیاد و در تمامی بخش‌های سیاسی، نظامی و امنیتی و حتی در بخش آگاهی، هوشیاری و اندیشه قابل رویت است. مهمترین نتیجه این نبرد، این بود که قدس به مهمترین و بارزترین شاخصه عمل و رفتار مقاومت تبدیل شد. دیگر این امکان برای رژیم اشغالگر وجود ندارد که قدس و ساکنان آن را منزوی و محدود کند. هرگونه تجاوز آتی به این شهر و مسجدالاقصی، مقاومت فلسطین را به حرکت درخواهد آورد و درگیری‌ها از سر گرفته خواهد شد. این امر به نوعی یک تحول بی‌سابقه و مهم به شمار می‌رود که نقشه فلسطین را از «بحر تا نهر» تحت حمایت، رصد و نظارت مقاومت ترسیم می‌کند.

«سیف القدس» به مناقشات انتخاباتی فلسطین پایان داد

وی افزود: نبرد «سیف القدس» به مجادله و درگیری سیاسی و رسانه‌ای گروه‌های فلسطینی در خصوص انتخابات پارلمانی و به تاخیر افتادن آن پایان داد. ملت فلسطین در اراضی سال ۱۹۴۸، کرانه باختری، قدس، غزه و حتی پناهجویان به صورت یکپارچه و منسجم پشت مقاومت ایستادند.

ناکامی «گنبد آهنین» و بربادرفتن قدرت بازدارندگی پوشالی اسرائیل

از نظر نظامی، این تحلیلگر سیاسی می‌گوید که این نبرد، مایه مباهات و فخر صنایع اسرائیلی و آمریکایی یعنی «گنبد آهنین» را از دور خارج کرد و این سامانه کاملا در مهار موشک‌های مقاومت ناکام ماند. از نظر معنوی، «گوساله مقدس» اشغالگران، یعنی تل‌آویو نیز بار‌ها هدف موشک قرار گرفت. این امر به معنای بر باد رفتن مفهوم بازدارندگی اسرائیل است.

وی افزود: در حالی که غزه درگیر نبرد شمشیر قدس بود، در نزدیک به ۴۰۰ نقطه در کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸، فلسطینی‌ها با اشغالگران درگیر شدند. حتی ایست‌های بازرسی در کرانه باختری که زندگی فلسطینیان را در تنگنا قرار می‌داد، به مناطق درگیری تبدیل شد.

غافلگیری بی‌سابقه مقاومت برای اشغالگران صهیونیست

«حاتم ابوزایده» دیگر تحلیلگر امور اسرائیل در همین راستا می‌گوید که اسرائیل شکست خورد، زیرا گروه‌های مقاومت آن را با موشک‌های خود از نظر کمی و کیفی که طی این مدت از آن‌ها علیه اشغالگران استفاده کرد، غافلگیر کرد. کسانی که از سال ۱۹۴۸، تشکیل دولت اشغالگر در فلسطین را رصد می‌کنند، هرگز ندیده بودند که سراسر فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌ها قرار گرفته باشد.

وی گفت: «مقاومت آتش‌بس را آن‌گونه که خود می‌خواست و نه آن‌گونه که اشغالگران می‌خواستند، تحمیل کرد. زمانی که تهدید کرد اگر بمباران برج‌های بلند در غزه ادامه یابد، عمق اسرائیل در تل‌آویو هدف قرار می‌گیرد، رژیم اشغالگر آن را متوقف کرد. یا زمانی که تهدید کرد دامنه شلیک موشک‌ها و خمپاره‌های خود را افزایش خواهد داد، اسرائیل نیز در روز‌های آخر تجاوز، از شدت حملات خود کاست.»

همه رسانه‌های اسرائیلی از شکست تل‌آویو می‌نویسند

ابوزایده معتقد است که مقاومت همسطح اشغالگران با آن‌ها برخورد کرد. برای نخستین‌بار همه ملت فلسطین در قدس، کرانه باختری، غزه، اراضی داخل فلسطین اشغالی و حتی برخی اردوگاه‌ها و پناه‌جویان به نوعی با یکدیگر همسو بودند و نوعی همبستگی و درهم آمیختگی میان آن‌ها مشاهده می‌شد. همه به مانند یک بلوک واحد پشت مقاومت، مقابل استکبار اسرائیل ایستادند. همه رسانه‌های اسرائیلی کم یا زیاد به نوعی از شکست سخن می‌گویند. ضعیف‌ترین تحلیلگران نیز از نوعی هراس از آینده و نتایج این نبرد می‌نویسند و اغلب آن‌ها «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و فرماندهی ارتش را برای این شکست سرزنش می‌کنند.

ضرورت ایجاد یک رهبری یکپارچه و متمرکز در فلسطین

این تحلیلگر امور اسرائیل می‌گوید که بهره‌برداری از این تلاش مقاومت، مردم و همدلی بین‌المللی که طی این تجاوز برای فلسطین کسب شد، باید دارای یک رهبری فلسطینی یکپارچه باشد که این امر با بخش مهمی از قدرت در کرانه باختری در تداخل است. حماس و گروه‌های مقاومت از آنچه که رو داد، برای تقویت مشروعیت خود و تثبیت دستاورد‌های آن استفاده خواهند کرد.

درگیری رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری که تا بامداد روز جمعه در جریان بود، رژیم صهیونیستی در غالب حملات خود با هجوم به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشید که گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حمله گسترده راکتی قرار دادند و سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از آن‌ها ناموفق عمل کرد.

شامگاه روز پنجشنبه، پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما با توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها