تأکید مصر بر لزوم از سرگیری مذاکرات رام‌الله و تل‌آویو

رئیس جمهور مصر در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعلام توافق برای بازسازی نوار غزه، بر لزوم از سرگرفته شدن مذاکرات سیاسی میان رام‌الله و تل‌آویو تأکید کرد.
کد خبر: ۴۵۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷ - 26May 2021

تأکید مصر بر لزوم از سرگیری مذاکرات رام‌الله و تل‌آویوبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، عصر امروز (چهارشنبه)، با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و با او درباره مسائل مختلفی به ویژه بازسازی نوار غزه و لزوم از سرگرفته شدن مذاکرات سیاسی میان تل‌آویو و رام‌الله گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری «الیوم السابع»، در این دیدار «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر، «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر و همچنین «ویکتوریا نولاند» سرپرست امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، «جاناتان کوهن» سفیر آمریکا در قاهره، «توماس سالیوان» معاون منشی رئیس ستاد آمریکا و «باربارا لیو» از اعضای شورای امنیت ملی این کشور حضور داشتند.

«بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که در این دیدار، به جدیدترین تحولات مربوط به مسئله فلسطین و راه‌های احیای روند صلح پس از تحولات اخیر در خاک فلسطین پرداخته شد به طوریکه وزیر امور خارجه آمریکا از تلاش‌های مستمر مصر در این خصوص برای دست‌یابی به آتش‌بس میان غزه و تل‌آویو قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور در این دیدار از حمایت کامل آمریکا از تلاش‌های مصر تمجید کرده و گفته است: «تحولات اخیر بر اهمیت اقدام فوری به منظور از سرگرفته شدن مذاکرات مستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با ورود فعال آمریکا [به این مذاکرات]به منظور بازگشت دو طرف میز مذاکره تأکید می‌کند».

رئیس‌جمهور مصر همچنین بر اشتیاق این کشور برای همکاری‌های استوار با آمریکا در این خصوص و همچنین موضع ثابت مصر در دست‌یابی به یک راه‌حل عادلانه و فراگیر که حقوق ملت فلسطین را تضمین کند، تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار، بر سر «تقویت هماهنگی‌ها و رایزنی‌های دوجانبه میان دو کشور برای تثبیت آتش‌بس [در فلسطین] و همچنین روند بازسازی نوار غزه با تکیه بر ابتکار مصر» توافق شده است.

این دیدار پس از سفر روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا به رام‌الله و قدس اشغالی صورت گرفته است.

طبق گزارش منابع خبری، «آنتونی بلینکن» قصد دارد فردا در سفر به اردن با مقامات این کشور درباره آتش‌بس میان غزه و تل‌آویو گفت‌وگو کند.

در همین ارتباط، برخی از دیپلمات‌های مصری به روزنامه قطری «العربی الجدید» گفته‌اند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی از رئیس‌جمهور مصر خواسته که نفوذ حماس در نوار غزه را محدود کند و در عین حال، برای ایجاد نقش برای تشکیلات خودگردان و توسعه دامنه حضور تشکیلات فشار بیاورد.

تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن توانمندی‌های گروه‌های مقاومت فلسطین درست پس از حملات راکتی گسترده این گروه‌های به اراضی اشغالی آغاز شده است.

درگیری گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری که تا بامداد روز جمعه (۳۱ اردیبهشت) در جریان بود، رژیم صهیونیستی در غالب حملات خود با هجوم به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشید که گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حمله گسترده راکتی قرار دادند و سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از آن‌ها ناموفق عمل کرد.

پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما با توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار