برش کتاب؛

اوج فاجعه در نیمه شب دهم ژوئن ۲۰۱۴ رخ داد

اوج فاجعه در نیمه شب دهم ژوئن ۲۰۱۴ رخ داد. نیروهای داعش به شکل غافل‌گیرانه به موصل مرکز استان نینوا حمله کردند.
کد خبر: ۴۵۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲ - 23May 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «روزهای زخمی» عنوان کتابی از محمد صدری است که سفرنامه‌گونه تجربه حضور در جنگ عراق و شام را به نگارش در آورده است و انتشارات سوره مهر آن را در 265 صفحه منتشر کرده است.

صدری در بخشی از «روزهای زخمی» آورده است؛

عراق بیش از یک دهه، عرصه جنگ و جولانگاه گروه‌های مسلح بوده است. یک سال پس از حمله نظامی آمریکا به عراق؛ یعنی سال ۲۰۰۴، ابومصعب زرقاوی با اسامه بن لادن، سرکرده وقت سازمان القاعده، بیعت کرد. پس از آن، گروه توحید و جهاد به عنوان شاخه سازمان القاعده در عراق معرفی شد.

این گروه به سرعت عملیاتش را در این کشور جنگ زده گسترش داد و به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی عراق تبدیل شد. سال ۲۰۰۶ زرقاوی، در یک پیام ویدئویی، از تشکیل شورای مجاهدین به سرکردگی عبدالله رشید البغدادی خبر داد. با کشته شدن ابومصعب زرقاوی در همان سال، ابوحمزه المهاجر به عنوان جانشین او انتخاب شد. ابوعمر بغدادی هم در پایان سال ۲۰۰۶ گروه دولت اسلامی عراق را تشکیل داد.

چهار سال بعد، نوزدهم آوریل سال ۲۰۱۰، نیروهای مشترک عراق و امریکا طی عملیاتی در منطقه الثرثار، پناهگاه ابوعمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر را هدف قرار دادند و هر دو را کشتند. ارتش آمریکا، برای ایجاد وحشت میان گروه‌های مسلح، تصاویر اجساد هر دو فرمانده را به نمایش گذاشت. اما انگار این قدرت‌نمایی تاثیر بر تروریست‌ها نداشت.

حدود ۱۰ روز بعد، برادر کوچک ابو عمر؛ یعنی ابوبکر البغدادی، به عنوان جانشین و سرکرده جدید دولت اسلامی عراق معرفی شد. یک سال پس از فرماندهی ابوبکر، یعنی اواخر سال ۲۰۱۱، آتش جنگ در سوریه نیز شعله‌ور شد. در سوریه هم تروریست‌های تکفیری پرچمدار جنگ بودند. همین امر باعث شد گروه جبهه النصره لاهل الشام به عنوان شاخه‌ای از القاعده در عراق تشکیل شود و خیلی زود به عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های تروریستی فعال در بحران سوریه شناخته شود.

ابوبکر بغدادی برای اینکه دایره فعالیتش را در سوریه گسترش دهد به جبهه النصره نزدیک شد. دو سال بعد، او در یک پیام صوتی ادغام جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق را اعلام کرد. این آغاز تشکیل یک گروه افراطی و تروریستی خشن با نام دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش بود.

داعش خیلی زود قدرت زیادی در سوریه پیدا کرد، اما این باعث نشد زادگاهش را فراموش کند. تا قبل از سال ۲۰۱۴ نیروهای داعش عملیات تروریستی، جذب نیرو و سازماندهی تشکیلاتی خود را در کل عراق دنبال می‌کردند. هرچند در برخی مناطق عراق، به خصوص استان الانبار، حضور بیشتری داشتند. داعش فقط در نیمه دوم ۲۰۱۳، و قبل از حمله رسمی نظامی به این کشور، هزاران عملیات انفجاری در عراق ترتیب داد.

سلسله عملیاتی که طی شش ماه به کشته و زخمی شدن بیش از پنج هزار نفر منجر شد. اما اوج فاجعه در نیمه شب دهم ژوئن ۲۰۱۴ رخ داد. نیروهای داعش به شکل غافل‌گیرانه به موصل مرکز استان نینوا حمله کردند و بسیاری از شهرها و روستاهای اطرافش را ظرف چند ساعت تصرف کردند. آن‌ها هم‌زمان چندین منطقه از استان صلاح الدین از جمله تکریت را هم اشغال کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار