فتح خرمشهر، فتح خون/

زندگینامه شهدای شهرستان دیر در عملیات آزادسازی خرمشهر

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر زندگینامه شهدای شهرستان دیر در عملیات آزادسازی خرمشهر منتشر شد.
کد خبر: ۴۵۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷ - 23May 2021

زندگینامه شهدای شهرستان دیر در  عملیات  آزادسازی خرمشهربه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، عملیات «الی بیت‌المقدس» در تاریخ 10 اردیبهشت 1361 در مناطق اهواز، دشت آزادگان، هویزه، پادگان حمید، خرمشهر، کرخه و کارون، به منظور آزادسازی شهر‌های خرمشهر و هویزه و همچنین پادگان حمید به طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و با رمز یا علی بن ابی‌طالب (ع) اجرا شد و در تاریخ 3 خرداد 1361 با آزادسازی 5038 کیلومتر از خاک ایران، در شهر‌های خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز خرمشهر، پایان پذیرفت.

در این میان جوانانی با ایمان راسخ و قلبی مطمئن در ادامه جنبش انقلاب پا به عرصه نبرد گذاشتند و برای کیان وطن به دفاع پرخواستند، جوانان روستایی و شهری که به ندای پیرمغانشان لبیک گفتند و راهی جبهه ها شدند.

استان بوشهر نیز همچون دیگر استان های کشور از فرصت جبهه های نبرد بهره بردند و خود را برای دفاع از اسلام به خیل یاران امام حسین (ع)  رساندند، که در ادامه زندگینامه چهارتن از شهدای شهرستان دیر در عملیات بیت المقدس را می خوانید:

شهید «اصغر امینی»

شهید «اصغر امینی» در سال 1339/7/5 در شهر بردستان از توابع شهرستان دیر دیده به جهان گشود.

در كودكی پدرش را ازدست داد و كلاس چهارم ابتدايی بود که يك چشمش را از دست داد و ترک تحصیل کرد، روزگار را به سختی گذراند و همراه دو برادرش كارگری می كرد.

وی به انجام دادن صله رحم، خواندن قرآن، دعا، زیارت و مرثیه برای اباعبدالله الحسین (ع) علاقه و محبت عجیبی داشت و اوقات بیکاری در خانه را صرف دعا، قرآن، خواندن زیارت و روضه می کرد که تا هنوز بعضی از نوارهایی که در آن موقع ضبط گردیده از او به یادگار مانده است.

در راهپیمایی ها و تظاهرات همراه دیگر امت اسلامی حضور داشت، کبنه و نفرتی خاص نسبت به ضد انقلاب در دل داشت.

اصغر مدت ها در شیلات جنوب بوشهر مشغول به کار بود که با تشکیل بسیج و شروع جنگ تحمیلی، اعلام آمادگی نموده و بارها قصد رفتن به جبهه کرد که به علت معیوب بودن یکی از چشم ها، مانع می شدند.

وی به بسیج بوشهر مراجعه و ثبت نام کرد که باز هم مانع شدند و با گریه و زاری، فرمانده سپاه را تحت تأثیر قرار می دهد که موافقت او را جلب می کند و در سرانجام با تلاش فراوان موفق شد در یکم فروردین ماه سال 1361 به جبهه های نور علیه ظلمت اعزام شد و در جبهه حالات معنوی و عرفانی عجيبی داشت.

شهید «اصغر امینی» سرانجام دهم اردیبهشت سال 1361 در عملیات «بیت المقدس» درجاده اهواز به خرمشهر به شهادت می رسد.

زندگینامه شهدای شهرستان دیر در  عملیات  آزادسازی خرمشهر

 

شهید «محمد اندرخور»

شهید «محمد اندرخور» در تاریخ 1346/2/10 در شهر بردستان از توابع شهرستان دیر دیده به جهان گشود.

دوران ابتدایی را با موفقیت به اتمام رساند و وارد مدرسه راهنمایی بردستان شد، ورودش به دوره راهنمایی همزمان با اوج گیری نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) بود وی با وجودی که بسیار کوچک بود در پخش اعلامیه های انقلابی و شرکت در راهپیمایی ها نقش موثری داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنگر مدرسه به پاسداری از انقلاب اسلامی می پرداخت و با تشکیل انجمن های اسلامی دانش آموزان در مدارس در آبانماه ۱۳۵۸یکی از اعضای فعال انجمن اسلامی مدرسه راهنمایی بردستان شد.

 با تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام (ره)، به خدمت در این ارگان انقلابی پرداخت و پس از پایان دوره راهنمایی، وراد دبیرستان شد.

 در تاریخ 1360/1/1 با اعزامش به جبهه موافقت شد و به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و سرانجام در تاریخ 24 اردیبهشت سال 1361 در عملیات «بیت المقدس» شهد شرین شهادت را نوشید.

زندگینامه شهدای شهرستان دیر در  عملیات  آزادسازی خرمشهر

 

شهید «صفرجفاکش»

شهید «صفرجفاکش» در تاریخ 1337/6/12 در دیر دیده به جهان گشود در چهارماهگی بیشتر پدرش را از دست داد و این شروع سختی های خانواده بود.

هفت ساله بود که به دبستان آیت الله سعیدی ( داریوش سابق) پای نهاد کودکی معصوم و سر به زیر بود؛ اما به درس و مشق علاقه زیادی داشت. دوران راهنمایی را در مدرسه راهنمایی شهید «محمد منتظری» دیّر و دبیرستان را در دبیرستان آیت الله «طالقانی» دیّر پشت سرگذاشت و تحصیلاتش را تا اخذ مدرک دیپلم ادامه داد.

پس از اخذ مدرک دیپلم، چون مدتی برای خدمت سربازی مانده بود، به کارگری پرداخت و به مدت سه ماه در شیلات دیّر کار کرد و سال 1337 به خدمت سربازی رفت.

دوره ی آموزشی را در کران گذراند و سپس به هوابرد شیراز اعزام شد، در شیراز از شوق جبهه در پوست نمی گنجید و طی نامه ای به مادرش او را از مقصود خود آگاه کرد و در مدت چندماه، در اهواز، دزفول، شوش و رقابیه گذراند.

وی در عملیات بیت المقدس مورد اصابت ترکش خمپاره قرار می گیرد و به بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد منتقل و بستری شد و سرانجام در تاریخ 1361/2/26 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

زندگینامه شهدای شهرستان دیر در  عملیات  آزادسازی خرمشهر

 

شهید «سید محمد آورنده»

شهید «سید محمد آورنده» در تاریخ 1337/4/13 در شهر دوراهک از توابع شهرستان دیر دیده به جهان گشود.

مقطع تحصیلی را تا کلاس دوم ابتدایی به سر برد؛ اما به علت موقعیت خانواده و کمک به پدرش، مدتی به کار چوپانی و اشتغال در کشتی های میگو در شیلات مشغول و مدتی نیز جهت تأمین امرارمعاش خانواده در یکی از کشورهای عربی به کار مشغول شد.

محمد در صحنه های شور انقلاب اسلامی شرکت داشت و با شروع جنگ تحمیلی و فراخواندن منقضی خدمت های سال 1357 در کسوت خدمت مقدس سربازی به دفاع از کیان میهن اسلامی پرداخت و در عملیات های «فتح المبین» و «بیت المقدس» پا به پای دیگر رزمندگان غیور، به نبرد با رژیم بعث پرداخت و سرانجام در تاریخ 1361/2/19 در عملیات «بیت المقدس» در منطقه هویزه به شهادت رسید.

زندگینامه شهدای شهرستان دیر در  عملیات  آزادسازی خرمشهر

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار