فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت

«فتح خرمشهر» و هویت‌بخشی به جوان ایرانی

مقاومت و ایستادگی حماسه‌آفرینان فتح خرمشهر و اقتدار روحی و معنوی و انگیزه به میدان خطر رفتن آنان، خارج از تصورات تجربه شده بشری است و جبهه متحد استکبار را به کرنش واداشت؛ برهمین اساس این غیرتمندی و تعالی روحی به‌عنوان هویّت جوانان ایرانی، گنجی است که نسل جدید باید با استفاده از آن بهره‌ ببرد تا خود را بهتر بشناسد و به هویت حقیقی خود دست پیدا کند.
کد خبر: ۴۵۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۳ - 25May 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس- «موسی‌الرضا عبدالهی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ با فتح خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ یکی از مهمترین جلوه‌های قدرت انقلاب اسلامی رقم خورد. نظام مقدس جمهوری اسلامی هرچه بیشتر بر آرمان و اهداف والای حماسه آزادسازی خرمشهر سرمایه‌گذاری کند، ظرفیت بیشتری برای شکوفایی نهضت مقاومت و ایستادگی مستضعفان در اقصی‌نقاط عالم فراهم می‌شود.

در حوزه ثبت وقایع دفاع مقدس به‌خصوص فتح خرمشهر اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته اما کافی نیست. عظمت عملیات بیت‌المقدس آن قدر وسیع و گسترده است که می‌توان با زبان هنر آن را در سطح بین‌المللی معرفی کرد تا آغازگر یک حماسه جهانی شود.

زیبایی‌ها، برجستگی‌ها و ظرافت‌های فتح خرمشهر در سطحی از هنرهای جهانی است و هنوز در حوزه دفاعی و نظامی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. راز فداکاری جوانان خرمشهری و عظمت مقاومت مردم این شهر هنوز روشن نشده و راز ایستادگی بعضی از مادران، پدران، همسران و خواهران در کنار فرزندان مجاهد و مردان غیرت‌مندشان هنوز بیان نشده است.

اهمیت شهر خرمشهر و علت و چگونگی اشغال آن توسط ارتش بعث عراق، استقامت و پایداری این شهر مقاوم، آزادسازی، استقرار و اسکان مردم فداکار خرمشهر و همّت آحاد مردم برای بازسازی و آبادانی و شکوفایی خونین‌شهر هنوز به خوبی تبیین نشده است. فداکاری‌های مردم این شهر در ۳۵ روز مقاومت قابل تحسین و ستایش است و نمی‌توان برای آن گواه و شاهدی آورد و هیچ دلی را نمی‌توان یافت که در مقابل این ایستادگی و مقاومت کُرنش و تواضع نکند.

فتح خرمشهر که یک حماسه باعظمت و باارزش است همچون تابلوی زیبایی توسط جوانان غیور این سرزمین و به‌خصوص جوانان خوزستانی ترسیم شد تا مظهر عزم راسخ برای جهاد و مقاومت شود. این تصویر زیبا به‌عنوان الگوی مکتب جهادی بر محور تکلیف‌گرایی برای آیندگان به یادگار خواهد ماند. حماسه‌سازان فتح خرمشهر چشم‌های خود را بر روی زخارف دنیا بستند و به استقبال خطر و شهادت رفتند و حماسه سوم خرداد را خلق کردند.

این اقتدار روحی و معنوی و انگیزه به میدان خطر رفتن و مقاومت، خارج از تصورات تجربه شده بشری است. مقاومتی که جبهه متحد استکبار را به کرنش واداشت. این غیرتمندی و تعالی روحی به‌عنوان هویّت جوانان ایرانی، گنجی است که نسل جدید باید با استفاده از تمام توان خود از آن بهره‌ ببرد تا خود را بهتر بشناسد و به هویت حقیقی خود دست پیدا کند.

فتح خرمشهر گنج ماندگار و تمام نشدنی است که جوانان رشید این سرزمین که در خلق این حماسه نقش داشتند آن را کشف کردند و آن را برای استخراج به دست نسل‌های بعد از خود سپردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار