فتح خرمشهر، فتح خون/ سردار عراقی:

عملیات بیت‌المقدس، موفقیت کار میدانی بر دیپلماسی بود

جانشین اسبق نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: در جنگ تحمیلی ۹ قطعنامه صادر شد که همه به ضرر ایران بود. در آن روزها دیپلماسی جواب نداد بلکه کار میدانی بود که جواب داد و عملیات بیت‌المقدس در واقع یک تحول جهانی و منطقه‌ای شد.
کد خبر: ۴۵۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ - 23May 2021

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، سردار «عبدالله عراقی» جانشین اسبق نیروی زمینی سپاه پاسداران امروز (یکشنبه) در مراسم گرامیداشت سوم خرداد و فتح خرمشهر در جمع رزمندگان سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین اظهار داشت: عملیات بیت‌المقدس پیروزی سرنوشت سازی بود که سرانجام نیروهای ایرانی توانستند در مقابل پاتک گسترده ارتش عراق، مقاومت نمایند و در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی، به‌طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شدند و این شهر را که از روزهای نخست جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود، آزاد کردند.

وی گفت: بعد از عملیات بیت المقدس حوادث زیادی اتفاق افتاد و تاثیر آن در سرنوشت ۸ سال جنگ و نقش شرق و غرب برای ما برجسته شد. در عملیات بیت المقدس در داخل خاک خودمان عملیات داشتیم. در این عملیات، نیروهای ما سرزمین‌هایی که به دست اشغال شده بود را آزاد کردند.

این مسئول عنوان کرد: آماده نبودن نیروهای مسلح ایران به خاطر وقوع انقلاب اسلامی، درگیری‌های داخلی با گروهک‌های ضد انقلاب، آشفتگی اوضاع سیاسی، بی‌تدبیری رئیس جمهور وقت را می‌توان از مهمترین مسایلی دانست که ایران نتواند در ابتدای جنگ مقابل نیروهای متجاوز ایستادگی لازم را کند.

سردار عراقی عنوان کرد: در ابتدای جنگ ما تجربه ای در این زمینه نداشتیم. در ۸ سال جنگ ساختار جدیدی ایجاد شد. با همه این محاسبات صدام با پیش‌بینی برای ورود به خاک میهن اسلامی نهایتا در ۳۱ شهریور ۵۹ به خاک ایران تجاوز کرد.

وی افزود: منطقه عمومی عملیات بیت‌المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور بود، که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می‌شد. منطقه مزبور به جز جاده نسبتاً مرتفع اهواز به خرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند بود. همین امر موجب شد تا زمین منطقه به دلیل مسطح بودن، برای مانور زرهی مناسب و برای حرکت نیروهای پیاده، به دلیل در دید و تیر قرار داشتن، نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده اهواز به خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه‌های کارون، کرخه کور و اروند بود.

عراقی تصریح کرد: سرانجام عملیات بیت‌المقدس در ساعت؛ ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات بسم‌الله الرحمن الرحیم، بسم‌الله القاصم الجبارین، یا علی ابن ابی‌طالب، از سوی فرماندهی مشترک ارتش و سپاه آغاز شد که این عملیات دارای چهار دوره زمانی بود. اگر به تجهیزات در اختیار نیروهای ما توجه کنیم، در این جنگ باید ما شکست می‌خوردیم اما عامل اصلی و تأثیرگذار این میدان شهدای بزرگی همچون شهید چمران ها، خرازی ها، کاظمی ها بودند. این شهدا، پدیده میدانی بودند که ارتش عراق را مجبور به عقب نشینی تا کارون کردند.

جانشین اسبق نیروی زمینی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: عملیات بیت المقدس سوم خرداد گام جدید جنگ بود. خرمشهر حدود ۱۹ ماه در دست ارتش عراق بود و این درست در زمانی بود که صدام در رسانه‌های آن زمان اعلام کرده بود که اگر ایرانی‌ها توانستند خرمشهر را بگیرند من کلید بصره را می‌دهم.

وی یادآور شد: موانعی که دشمن ایجاد کرده بود تسخیر ناپذیر بود. ۹ قطع نامه صادر شد که همه به ضرر ایران بود. این عملیات که رزمندگان اسلام در حدود ۲۴ روز مراحل مختلفی را برای پیروزی انجام دادند، توانست تمام سختی‌های جنگ را بپوشاند. در آن روزها دیپلماسی جواب نداد بلکه کار میدانی بود که جواب داد و این عملیات در واقع یک تحول جهانی و منطقه‌ای شد.

عراقی اضافه کرد: ما با کار میدانی توانستیم پیروز شویم. یکی از سولاتی که در جوامع دانشگاهی مطرح شده این است که ما اگر در زمان فتح خرمشهر صلح می‌کردیم چه می شد؟ کسی پیشنهاد نداد بحث آتش بس بود. ما ساختارمان مردم پایه است و حکومتمان هم مردم پایه است اما ارتش صدام منسجم بود و با یک سازماندهی خیلی جاها را تصرف می‌کرد در حالی که امروز اگر ما پیروز میدان هستیم به دلیل پشتوانه مردمی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار